شپش سر چیست؟ شپش سر حشرات کوچکی هستند که از خون در پوست سر تغذیه می کنند. شپش شدید و مقاوم شهش های معمول سر هستند که مقاومت بیشتری به مواد موثره موجود در بسیاری از درمان های شپش سر نشان می دهند. عدم استفاده صحیح از دارو شپش سر، تشخیص نادرست و آلودگی مجدد از دلایل بروز شپش سر مقاوم به درمان هستند.

دروانا:

شپش سر چیست؟

شپش سر حشرات کوچکی هستند که از خون در پوست سر تغذیه می کنند. حمله شپش سر اغلب کودکان را درگیر می کند و از طریق تماس مستقیم از موهای یک فرد آلوده به موهای فرد دیگر انتقال می یابد. ابتلا به شپش سر ازتباطی با بهداشت ضعیف فردی و یا تمیز نبودن محیط زندگی ندارد. شپش سر از بیماری های عفونی باکتری یا ویروسی محسوب نمی شود.

آیا شپش مقاوم به درمان نگران کننده هستند؟

شپش سر مقاوم به درمان مشکل جدیدی نیست. شپش شدید و مقاوم شپش های معمول سر هستند که مقاومت بیشتری به مواد موثره موجود در بسیاری از درمان های شپش سر نشان می دهند.

زمانی که هنوز مقاومت در سطح جامعه دیده نشده است، داروهایی مانند پرمترین 1 درصد و پیرترین ها انتخاب های اول برای درمان حمله شپش هستند. مهم این است که بدانیم که گرچه بعضی از درمانهای غیر نسخه ای ممکن است دیگر به همان اندازه ای که در دفعه اول مصرف موثر بودند، موثر نباشند، این خط های اول درمان هنوز بیشتر اوقات در صورت استفاده صحیح، در درمان شپش سر تاثیر گذارند. 

دلالیل رایجی ممکن است درمان های شپش سر کار نکنند:

  • عدم استفاده صحیح از دارو شپش سر: استفاده زود یا دیر هنگام و یا عدم استفاده از دارو موجب ادامه دار شدن حمله شپش می گردد. دستور استفاده از درمان شپش سر را به دقت دنبال کنید.
  • تشخیص نادرست: چیزی که به عنوان شپش سر در نطر گرفته می شود، ممکن است شوره سر، پوسته و یا نخ های لباس باشد. خارش پوست سر ممکن است علامت یا نشانه ای از خشکی پوست و یا سایر شرایط پوستی باشد.
  • آلودگی مجدد: در حالی که ممکن است شما یا کودک تان به درستی درمان شوید، شما یا فرزندتان ممکن است مجددا از طریق فرد آلوده دیگری دچار شپش سر شوید.

اگر استفاده صحیح از درمان غیر نسخه ای ناموفق بود و شما همچنان شپش و تخم های آن ها از سر خود پیدا کردید، پزشک شما برنامه درمانی قوی تری را تجویز خواهد کرد. این نشانه ای از شپش سر مقاوم به درمان خواهد بود.

برخی از درمان های خانگی شپش سر استفاده می شوند اما شواهد بالینی اندکی در مورد اثر گذاری آن ها در درمان شپش سر وجود دارد.

برای والدین به دنبال روش های درمان جایگزین برای درمان شپش شدید هستند، کلینیک های شپش آمریکا دستگاه پاک شده سازمان غذا و دارو را که از هوای داغ به منظور دهیدراته کردن و در نتیجه کشتن شپش ها و تخم های آن ها استفاده می کند، را به کار می برند. کار با این دستگاه به آموزش تخصصی نیاز دارد و در حال حاضر تنها در مراکز حرفه ای درمان شپش سر مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از سشوارهای معمولی نمی تواند این نتیجه را به دنبال داشته باشد؛ زیرا بسیار داغ بوده و می تواند پوست سر زا بسوزاند. این ماشین دارای هوایی به مراتب خنک تر از بسیاری از سشوارها است و جریان هوای بسیار بالایی برای خشک کردن و کشتن شپش ها دارد.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه