ریزش مو زنانه ممکن است تحت تاثیر عوامل متعدد ایجاد شود. در این مقاله راه هایی را برای درمان ریزش مو زنانه بررسی می کنیم.

دروانا:

نازک شدن و ریزش مو زنان و درمان های آن

دلایل متعددی برای ریزش مو زنانه وجود دارد. با این که ریزش مو زنانه ممکن است موقتی، برگشت پذیر یا دائمی باشد، گزینه هایی برای درمان ریزش مو زنانه وجود دارند.

مهم ترین قدم در درمان ریزش مو زنانه مراجعه به پزشک است که بتواند علت ریزش مو زنانه را تشخیص دهد. در زیر به برخی از روش های رایج، متعارف و مکمل برای درمان ریزش مو زنانه اشاره می کنیم.

ریزش مو زنانه تحت تاثیر تغییرات هورمونی مانند بارداری یا یائسگی یا استرس ایجاد می شود که نیازی به درمان ندارد. در بیشتر مواردی که ریزش مو زنانه در این شرایط ایجاد شده باشد، بدن شما تنظیم شده و ریزش مو به خودی خود برطرف می گردد. کمبود تغذیه ای که عاملی برای ریزش مو زنانه هستند معمولا می تواند از طریق ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی، استفاده از مکمل ها و راهنمایی پزشک درمان می شوند. اگر این کمبود در اثر یک شرایط پزشکی زمینه ای ایجاد شده باشد، مشورت با پزشک ضرورت دارد.

هر وضعیت پزشکی که منجر به ریزش مو زنانه شده است باید با مستقیم هدف قرار گرفتن علت بیماری، درمان شود. داروها و درمان های مختلفی برای درمان ریزش مو زنانه وجود دارند. شما برای درمان ریزش مو زنانه باید یک یا ترکیبی از روش های درمانی را برای ماه ها یا سال ها مصرف کنید تا به نتایج مورد نظر برسید.

درمان ریزش مو زنانه: محلول موضعی ماینوکسیدیل

داروی بدون نسخه ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو زنانه و مردانه مانند آلوپسی آره تا یا آلوپسی آندروژنیک به کار می رود. این دارو برای درمان ریزش مو زنانه به صورت فوم یا محلول وجود دارد و هر روز بر روی پوست سر مالیده می شود. این دارو ممکن است در ابتدا موجب ریزش مو زنانه بیشتر شود و تار موهایی که مجدد رشد می کنند ممکن است کوتاه تر و نازک تر از قبل باشند. در روند درمان ریزش مو زنانه، شما ممکن است ماینوکسیدیل را شش ماه یا بیشتر استفاده کنید تا از بروز ریزش مو بیشتر پیشگیری کرده و رشد مجدد موها افزایش یابد.

عوارض جانبی این دارو برای ریزش مو زنانه عبارتند از:

  • تحریک پوست سر
  • رشد مو در سایر بخش های صورت یا دست ها که ممکن است با مصرف دارو برطرف شود.
  • ضربان قلب تند

درمان ریزش مو زنانه: قرص های اسپیرونولاکتون نسخه ای

این دارو با هدف قرار دادن هورمون ها در درمان ریزش مو زنانه نقش دارد. اسپیرونولاکتون به طور خاص به گیرنده های آندروژن متصل شده و با کاهش فرآوری تستوسترون در بدن به درمان ریزش مو زنانه کمک می کند.

اعتقاد تمام محققین بر این نیست که این دارو می تواند در درمان ریزش مو زنانه موثر باشد و سازمان غذا و دارو آمریکا آن را برای درمان آلوپسی آره تا در نظر نگرفته است. در مورد مزایا و معایب مصرف اسپیرونولاکتون برای درمان ریزش مو زنانه با پزشک مشورت نمایید.

درمان ریزش مو زنانه: ترتینوئین موضعی

رتین آ یا ترتینوئین موضعی برخی مواقع در ترکیب با ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو زنانه به کار می رود. استفاده از این دارو برای درمان ریزش مو زنانه تحت نظر پزشک بسیار حائز اهمیت است. در برخی شرایط، ترتینوئین در واقع می تواند عاملی برای ریزش مو زنانه باشد.

برخی افراد که استفاده خانگی از این دارو داشته اند اظهار می دارند کرم ها، سرم ها و لوسیون های موضعی ترتینوئین می تواند ریزش مو زنانه را تشدید کند.

درمان ریزش مو زنانه: تزریقات کورتیکواستروئیدی

خانم هایی که در اثر آلوپسی آره تا دچار ریزش مو زنانه شده اند ممکن است درمان را با تزریق کورتیکواستروئیدها در چندین قسمت از نواحی درگیر ریزش مو انجام دهند. رشد مو به دنبال درمان ریزش مو زنانه با این داروها معمولا بعد از چهار هفته قابل مشاهده خواهد بود و درمان می تواند هر چهار تا شش هفته یک بار تکرار شود. عوارض جانبی این تزریقات برای درمان ریزش مو زنانه عبارتند از:

  • آتروفی پوست
  • نازک شدن پوست سر

کورتیکواستروئیدهای موضعی نیز در دسترس هستند اما اثرگذاری چندانی در درمان ریزش مو زنانه ندارند و کورتیکواستروئیدهای خوراکی نیز عوارض جانبی نامطلوبی را به دنبال دارند.

درمان ریزش مو زنانه: آنترالین موضعی

در خانم های مبتلا به آلوپسی آره تا، آنترالین موثر و ایمن است. این دارو برای درمان ریزش مو زنانه، یک بار در روز استفاده می شود و بعد از 5 دقیقه کار خود را آغاز کرده و یک ساعت به طول می انجامد. بعد از استفاده از این دارو برای درمان ریزش مو زنانه، پوست سر باید با آب سرد و صابون شسته شده و تمیز شود. رشد موهای جدید ممکن است در طول دو تا سه ماه آغاز شود.

درمان ریزش مو زنانه: درمان با پلاسما غنی از پلاکت

درمان پلاسما غنی از پلاکت برای ریزش مو زنانه شامل سه مرحله می باشد:

  • گرفتن خون از فرد
  • فرآوری کردن خون
  • تزریق خون فرآوری شده به پوست سر فرد

این روش برای درمان ریزش مو زنانه نسبتا جدید است و در نتیجه تحقیقات چندانی برای اثبات اثرگذاری آن انجام نگرفته است. اما برخی مطالعات نشان می دهند که این روش برای درمان ریزش مو زنانه موثر و ساده خواهد بود.

درمان پلاسما غنی از پلاکت یا پی آر پی برای ریزش مو زنانه شامل چندین جلسه درمان برای دوره چهار تا شش هفته ای و ادامه دادن آن هر چهار تا شش ماه یک بار می باشد. عوارض احتمالی درمان ریزش مو زنانه با روش پی آر پی شامل:

  • آسیب به عروق خونی یا اعصاب
  • عفونت
  • بافت اسکار یا کلسیفیکاسیون در محل های تزریق
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه