درمان آلوپسی آره تا بسته به شدت آن ممکن است به صورت موضعی، خوراکی یا تزریقی انجام گیرد. در این مقاله با روش های مختلف درمان آلوپسی آره تا آشنا می شویم.

دروانا:

درمان آلوپسی آره تا خفیف

تزرزق کورتیکواستروئیدها به داخل ضایعات

این روش برای درمان آلوپسی آره تا رایج ترین روش درمان آلوپسی آره تا است که از تزریق کورتیکواستروئیدها به کمک سوزن های ریز به داخل پلاک های بدون مو بر روی پوست استفاده می کند.

مزایا

اگر این روش برای درمان آلوپسی آره تا موثر باشد و تزریق کورتیکواستروئیدها در رشد موهای جدید کمک کننده باشد، این اثر معمولا در چهار هفته اول قابل مشاهده است. عوارض جانبی اندکی با این روش درمان آلوپسی آره تا ایجاد می شوند.

معایب

تزریق کورتیکواستروئید ها برای درمان آلوپسی آره تا همانند سایر راه های درمان آلوپسی آره تا، از بروز ریزش مو پیشگیری نمی کند. با این که عوارض جانبی اندکی در این نوع درمان آلوپسی آره تا گزارش شده اند، تزریقات غیر تخصصی ممکن است موجب فرورفتگی هایی در سطح پوست شوند. با این حال، این عوارض درمان آلوپسی آره تا با تزریق کورتیکواستروئیدها به مرور زمان برطرف می شوند. در این روش درمان آلوپسی آره تا، افراد ممکن است هنگام ورود سوزن ها احساس ناراحتی کمی داشته باشند و دارو موجب سوزن سوزن شدن پوست گردد اما معمولا فرد بعد از درمان آلوپسی آره تا با این روش و ترک مطب پزشک احساس درد و ناراحتی ندارد.

ماینوکسیدیل موضعی

در این روش برای درمان آلوپسی آره تا خفیف، محلول موضعی ماینوکسیدیل 5 درصد یک یا دو بار در روز برای کمک به تحریک رشد مو، ابروها و ریش ها استفاده می شود. محلول موضعی 2 و 5 درصد ماینوکسیدیل برای درمان آلوپسی آره تا در دسترس هستند اما زمانی که به تنهایی استفاده می شوند در درمان آلوپسی آره تا موثر نیستند؛ زمانی که این داروها به همراه داروهای کورتیکواستروئید موضعی در درمان آلوپسی آره تا به کار می روند کمک کننده خواهند بود.

مزایا

اگر رشد موهای یک فرد با استفاده از محلول ماینوکسیدیل برای درمان آلوپسی آره تا به طور کامل بازگردد، درمان متوقف می شود. این دارو برای درمان آلوپسی آره تا به راحتی قابل استفاده است و عوارض جانبی محدودی دارد.

معایب

داروی موضعی ماینوکسیدیل به تنهایی در درمان آلوپسی آره تا در افرادی که دچار ریزش مو وسیع شده اند موثر نیست.

کرم یا پماد آنترالین

این یک داروی شیمیایی و قیر مانند است که علاوه بر درمان پسوریازیس، در درمان آلوپسی آره تا نیز به کار می رود. آنترالین یک بار در روز به نواحی بدون مو سر مالیده می شود و بعد از مدت کوتاهی (معمولا 60-30 دقیقه) و در مواردی بعد از چند ساعت از روی پوست شسته می شود.

مزایا

اگر در درمان آلوپسی آره تا داروی آنترالین به رشد مجدد موها کمک کند، این اثر ظرف هشت تا دوازده هفته قابل مشاهده است.

معایب

این فرم از درمان آلوپسی آره تا موجب تحریک پوستی و تغییر رنگ موقت در پوست تحت درمان می گردد. با این حال، برخی بیماران با استفاده از این دارو برای درمان آلوپسی آره تا در مدت زمان کوتاه تر می توانند بدون کاهش اثرگذاری درمان عوارض جانبی را کاهش دهند.

کورتیکواستروئیدهای موضعی

در درمان آلوپسی آره تا، کورتیکواستروئیدهای موضعی به کاهش التهاب اطراف فولیکول های مو کمک می کنند. این داروها در برندها، قدرت ها و اشکال دارویی مختلف مانند محلول، لوسیون، کف، کرم و پماد برای درمان آلوپسی آره تا در دسترس هستند.

مزایا

مطالعات نشان می دهند که استروئیدهای موضعی در درمان آلوپسی آره تا موجب کاهش ریزش مو می گردند. علاوه بر این، این داروها موجب بهبودی رشد مجدد موها تا 25 درصد می شوند. کورتیکواستروئیدهای موضعی به طور خاص برای درمان آلوپسی آره تا در کودکان به کار می روند.

معایب

استفاده از کورتیکواستروئیدها در فرم موضعی برای درمان آلوپسی آره تا جذب کمی در پوست سر خواهد داشت و گاه باعث ایجاد ضایعات آکنه ای فرم در سطح پوست می شوند.

درمان آلوپسی آره تا وسیع

کورتیکواستروئیدهای خوراکی

در مواردی کورتیکواستروئیدها در فرم قرص برای درمان آلوپسی آره تا وسیع تجویز می شوند تا جلوی فعالیت بیماری را گرفته و به رشد مجدد موها کمک کنند.

مزایا

برخی بیماران ممکن است در دوره کوتاهی که از این داروها برای درمان آلوپسی آره تا استفاده می کنند، به خوبی آن ها تحمل کرده و شاهد رشد مجدد موها باشند.

معایب

بزرگسالان جوان و سالم معمولا می توانند عوارض جانبی کورتیکواستروئیدهای خوراکی را در روند درمان الوپسی آره تا تحمل کنند. با این حال، پزشکان اغلب این داروها را برای درمان آلوپسی آره تا تجویز نمی کنند؛ زیرا امکان بروز خطرات و عوارض جانبی در درمان آلوپسی آره تا با این داروها برای مدت طولانی وجود دارد. در مورد هدف خود از درمان آلوپسی آره تا و عوارض جانبی احتمالی آن با پزشک صحبت کنید، از این که مزایای مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی از معایب آن ها بیشتر است اطمینان حاصل کنید. بعد از توقف درمان آلوپسی آره تا با کورتیکواستروئیدهای خوراکی امکان بازگشت علائم وجود دارد.

ایمنی درمانی موضعی

ایمنی درمانی موضعی برای درمان آلوپسی آره تا وسیع، آلوپسی توتالیس و آلوپسی یونیورسالیس به کار می رود. این فرم از درمان آلوپسی آره تا شامل مالیدن مواد شیمیایی مانند دیفن سیپرون، دی نیتروکلروبنزن یا استر دی بوتیل اسکواریک اسید به پوست سر می باشد. این موجب بروز راش آلرژیک در پوست سر می گردد که پاسخ ایمنی را تغییر می دهد.

مزایا

تقریبا 40 درصد از بیماران با دریافت ایمنی درمانی موضعی برای درمان آلوپسی آره تا شاهد رشد مجدد موها در حدود شش ماه درمان خواهند بود.

معایب

افرادی که با این روش درمان آلوپسی آره تا شاهد بهبود رشد مجدد موها هستند باید درمان را به منظور حفظ موهایی که مجددا رشد کرده اند، ادامه دهند. بروز عوارض جانبی چون قرمزی، خارش و راش پوستی در محل استفاده از دارو در این روش درمان آلوپسی آره تا شایع است. ایمنی درمانی موضعی چندان برای درمان آلوپسی آره تا به کار نمی رود و معمولا توسط پزشک متخصص پوست تجویز شده و انجام می گیرد.

دکتر فرزانه ملایی متخصص پوست، مو و زیبایی عنوان می دارند برنامه درمانی در هر بیمار با دیگران متفاوت است. بستگی به شدت ضایعات، مدت درمان، سن بیمار، وضع سلامتی بیمار (آزمایشات) دارند و طول زمان پاسخ دهی نیز در بیماران متفاوت است.

دکتر فرزانه ملایی

دکتر فرزانه ملایی

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر فرزانه ملايي متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دكتر فرزانه ملایی عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرزانه ملایی
برگرفته از: وبسایت https://www.naaf.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه