دروانا:

عمل لیپوساکشن

لیپوساکشن چیست؟ لیپوساکشن نوعی جراحی می باشدکه طی انجام آن با استفاده از تکنیک مکش چربی های اضافه از برخی نقاط بدن مانند شکم (لیپوساکشن شکم)، لگن، ران ها (لیپوساکشن ران)، پهلوها، بازوها یا گردن برداشته می شود. لیپوساکشن همچنین می تواند به شکل دهی این نواحی کمک موثری کند. لیپوساکشن با نام های دیگری مانند لیپوپلاستی نیز شناخته می شود.

لیپوساکشن هرگز نمی تواند به عنوان روشی برای از دست دادن وزن در نظر گرفته شود. اگر شما به اضافه وزن دچار باشید باید با استفاده از ورزش و ایجاد رژیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش دهید. علاوه بر این، روش های دیگری مانند جراحی بای پس معده نیز وجود دارد که می تواند به کاهش وزن در شما کمک کند.

اگر در برخی از نواحی بدن با توده ای از چربی مواجه اید و جدا از آن وزن ثابتی دارید می توانید استفاده از عمل لیپوساکشن را در نظر داشته باشید. در افرادی که بدن آن ها به رژیم و ورزش پاسخ نمی دهد لیپوساکشن می تواند به عنوان روشی برای برداشت چربی اضافی از نواحی مانند شکم، بازوها، پشت ساق پا، لگن، ران ها و گردن به کار رود. برخی افراد با استفاده از لیپوساکشن نسبت به کوچک تر کردن سینه ها (لیپوساکشن سینه) اقدام می کنند.

روش های جایگزین لیپوساکشن

اما با این وجود ممکن است برخی افراد تمایلی به انجام لیپوساکشن نداشته و یا قادر به تحمل عوارض لیپوساکشن نباشند و بنابراین به دنبال جایگزینی برای آن باشند. باید توجه داشت تکنیک های دیگری علاوه بر لیپوساکشن وجود دارد که کم تهاجمی تر می باشند. این تکنیک ها نیز جایگزینی برای رژیم غذایی مناسب یا ورزش به حساب نمی آیند اما می توانند به رفع تجمع چربی موضعی کمک موثری کنند. اما باید در نظر داشت این تکنیک ها جراحی محسوب نمی شوند و در مقایسه با جراحی نتایج چشم گیری و قابل توجهی را به دنبال نخواهند داشت.

اغلب این تکنیک های جدید مبتنی بر استفاده از انرژی به فرم گرما یا سرما می باشد یا در برخی موارد به توده چربی آسیب رسانده و سبب کاهش سلول های چربی می گردند. روش های زیر از جمله مثال هایی هستند که می توانند جایگزین لیپوساکشن شوند اما این روش ها نوعی جراحی به حساب نمی آیند:

  • قرار دادن بافت چربی در معرض سرما یا کرایولیپولیز
  • استفاده از امواج صوتی با شدت بالا
  • استفاده از امواج نوری مانند لیزرها
  • استفاده از امواج رادیویی مانند رادیوفرکونسی یا آر اف

این گزینه ها برای افراد چاق انتخاب مناسبی نیستند، اما در مورد کسانی که وزن نرمالی داشته و عموما متناسب در نظر گرفته می شوند اما در برخی از نواحی بدن خود با تجمع چربی رو به رو هستند مناسب می باشد و مجددا تاکید می کنیم که انجام این موارد به معنی ترک رژیم غذایی و برنامه ورزشی نخواهد بود. اگر  شما به دلایلی نتوانید جراحی انجام دهید و تحمل عوارض لیپوساکشن به عنوان جراحی را نداشته باشید در این صورت به جای گزینه ای مانند لیپوساکشن می توانید استفاده از چنین تکنیک هایی را در نظر داشته باشید. به خاطر داشته باشید که نتایج حاصله بستگی به فرد، تکنیک به کار رفته و تعداد جلسات درمانی دارد. همچنین احتمال بروز برخی عوارض نیز وجود خواهد داشت.

اگر شما قصد دارید به جای انجام لیپوساکشن از روش کم تهاجمی تری برای تقویت تناسب خود استفاده کنید باید با پزشک مشورت نمایید. در عین حال توجه به رژیم غذایی و ورزش را از دست ندهید. در نهایت بهترین راه برای از دست دادن وزن اضافی تمرکز بر رژیم غذایی مناسب و ورزش می باشد.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه