تعریق بیش از حد یک وضعیت پزشکی است که عوامل و شرایط گوناگونی موجب بروز آن می شوند.

دروانا:

هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد یک وضعیت پزشکی است که زمانی اتفاق می افتد که فرد بیش از حالت معمول دچار تعریق می شود. با این که تعریق نشان دهنده عملکرد طبیعی بدن است و بدن را خنک می کند، افرادی که به هایپرهیدروزیس مبتلا هستند زمانی دچار تعریق می گردند که بدن نیازی به کاهش دما و خنک شدن ندارد. در بیشتر موارد، این افراد در کف دست ها، کف پاها، زیر بغل ها یا سر دچار تعریق بیش از حد می شوند. در حالی که بقیه بدن خشک باقی می ماند، این نواحی ممکن است کاملا مرطوب باشند. تعریق بیش از حد در فعالیت های روزانه فرد اختلال ایجاد می کند. تعریق در دست ها ممکن است برای مثال چرخاندن دستگیره یا کار با کامپیوتر را دشوار سازد. تعریق در زیر بغل ها اغلب لباس ها را خیس کرده و خطوط قابل مشاهده ای بر روی آن ها ایجاد می کند. از آن جایی که پوست در اغلب موارد مرطوب است، احتمال بروز عفونت های پوستی نیز افزایش می یابد. در صورت ابتلا به این اختلال فرد ممکن است علائم زیر را ظاهر کند:

  • تعریق قابل مشاهده: زمانی که فرد در حال انجام فعالیتی نیست و یا حتی نشسته است ممکن است قطره های عرق را بر روی پوست خود مشاهده کرده یا شاهد حلقه های عرق بر روی لباسهای خود باشد.
  • تعریق که با فعالیت های روزانه مقابله می کند: زمانی که عرق کردن موجب به سختی نگه داشتن خودکار، پیاده روی یا چرخاندن دستگیره می شود. ممکن است عرق بر روی کاغذ یا کامپیوتر فرد نیز بچکد.
  • روشن، پوسته پوسته و نرم شدن پوست در نواحی خاص: این علائم در اثر مرطوب ماندن طولانی مدت پوست ایجاد می گردند.
  • عفونت های پوستی: فرد ممکن است در نواحی از بدن خود که دچار تعریق بیش از حد می شود، به طور مکرر عفونت های پوستی را تجربه کند. بیماری پای ورزشکار و خارش جوک از جمله این عفونتها هستند.

دو نوع هایپرهیدروزیس وجود دارد: هایپرهیدروزیس اولیه یک یا تعداد کمی از نواحی بدن همانند زیر بغل ها را تحت تاثیر قرار می دهد، هایپرهیدروزیس ثانویه در اثر یک عامل زمینه ای ایجاد می شود که این عامل ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • شرایط پزشکی: دیابت، سرمازدگی، نقرس، آسیب همانند ضربه به سر در اثر تصادف، یائسگی، چاقی، بیش فعالی تیروئید، تومور
  • عارضه جانبی مصرف یک دارو یا مکمل غذایی

در صورتی که فرد به هایپرهیدروزیس ثانویه دچار باشد ممکن است متوجه علائم زیر در خود شود:

  • تعریق شدید در تمام بدن
  • تعریق هنگام خواب. اگر فرد حین خواب دچار تعریق بیش از حد شود، باید با مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو علت آن را بررسی نماید.

چه افرادی دچار هایپرهیدروزیس می شوند؟

بسیاری از افراد مبتلا به تعریق بیش از حد به پزشک مراجعه نمی کنند؛ زیرا از صحبت کردن پیرامون آن با پزشک احساس خوبی ندارد و یا از این که این یک وضعیت پزشکی قابل درمان است آگاهی ندارند. محققین دریافته اند که بیشتر افرادی که به هایپرهیدروزیس دچار می شوند یکی از شرایط زیر را دارا هستند:

  • یکی از اعضای خانواده دچار تعریق بیش از حد است.
  • ابتلا به وضعیت پزشکی که موجب تعریق می گردد.
  • مصرف دارو یا مکمل غذایی که می تواند عامل تعریق بیش از حد باشد.

زمانی که تعریق بیش از حد در یک یا دو ناحیه از بدن اتفاق می افتد، احتمال این که فرد دیگری در خانواده به این مشکل دچار باشد، وجود دارد. بسیاری از شرایط پزشکی همچون دیابت و نقرس موجب تعریق بیش از حد می شوند. تومور یا آسیب نیز می توانند عامل این وضعیت باشند. خانم ها اغلب در اثر گرگرفتگی دوران یائسگی دچار تعریق بیش از حد می شوند. برخی خانم ها بعد از عبور از این دوره نیز هایپرهیدروزیس را تجربه می کنند.

دکتر حمید وحیدی

دکتر حمید وحیدی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر حميد وحيدي متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر، دارای بورد تخصصی و عضو هیات علمی دانشگاه می باشند. ایشان همچنین دارای بیش از 15 سال سابقه تخصصی پزشکی در زمینه درمان، زیبایی پوست، کاشت مو و لیزر می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حمید وحیدی
برگرفته از: وبسایت https://www.aad.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه