هایپرهیدروزیس تعریق بیش از حد است که لزوما به گرما یا ورزش کردن مرتبط نیست. در هایپرهیدروزیس، فرد ممکن است در حدی دچار تعریق شود که لباس او کاملا خیس شده و عرق از دست های او بچکد. علاوه بر اختلال در فعالیت ای نرمال روزانه، تعریق بیش از حد می تواند موجب اضطراب در فرد نیز بشود. درمان هایپرهیدروزیس از راه های مختلفی امکان پذیر است. دکتر مسلم صفرپور متخصص پوست و مو به سوالاتی پیرامون درمان هایپرهیدروزیس پاسخ می دهد.

دروانا:

درمان هایپرهیدروزیس

هایپرهیدروزیس از چه سنی آغاز شده و چه نواحی را درگیر می کند؟

هایپرهیدروزیس به معنی تعریق بیش از حد بدن می باشد که در اثر افزایش فعالیت غدد عرق اکرین ایجاد می گردد. به طور کلی، 2-5 میلیون غده عرق اکرین به صورت غیر یکنواخت در سطح پوست پراکنده شده اند. تعریق یک عملکرد سمپاتیک است که توسط نورون ها (سلول های عصبی) کنترل می گردد. 99 درصد عرق اکرین آب می باشد. به طور متوسط یک فرد بالغ می تواند نیم لیتر عرق در ساعت تولید کند.

هایپرهیدروزیس انواع مختلف دارد و شایع ترین فرم آن هیپرهیدروز اولیه است که عموما کف دست و پا و یا ناحیه زیر بغل را درگیر می کند. التبه هایپرهیدروز ثانویه که به دنبال شرایط و بیماری های زمینه ای از قبیل سندرم های ژنتیکی، مصرف برخی داروها، عفونت ها و... اتفاق می افتد می تواند به صورت محدود یا ژنرالیزه (کل بدن) باشد.

در هایپرهیدروزیس اولیه که شایع ترین فرم هایپرهیدروزیس است مناطق اصلی که درگیر می شوند نواحی کف دست و پا و ناحیه زیر بغل می باشند البته صورت نیز ممکن است درگیر شود. تعریق بیش از حد تنها در ساعات بیداری رخ می دهد. هایپرهیدروزیس کف دست و پا در زمان کودکی بروز می کند و درگیری در ناحیه زیر بغل در حین یا بعد از بلوغ ایجاد می شود. در مورد هایپرهیدروزیس سابقه خانوادگی در 80 درصد موارد مثبت است.

در تشخیص و درمان هایپرهیدروزیس باید معیارهای تشخیصی توسط پزشک متخصص پوست بررسی شوند و عواملی که به صورت ثانویه می توانند باعث هایپرهیدروزیس گردند بررسی شوند. آزمایش های و بررسی های لازم باید انجام شوند.

آیا هایپرهیدروزیس قابل درمان است؟ چه راه هایی برای درمان هایپرهیدروزیس وجود دارد؟

بله. هایپرهیدروزیس قابل درمان می باشد. درمان هایپرهیدروزیس به کمک داروهای موضعی، داروهای خوراکی، یونتوفورزیس، بوتاکس، جراحی و سمپاتکتومی انجام می گیرد.

در قدم اول باید علل ثانویه هایپرهیدروزیس مشخص شود. در درمان موضعی هایپرهیدروزیس از ترکیبات آلومینیوم کلراید یا نمک های زیرکونیوم استفاده می شود که این ترکیبات تنها به صورت موضعی به کار می روند و عوارض آن ها تحریک پوستی می باشد.

درمان های خوراکی شامل داروهای آنتی کولینرژیک یا مهار کننده های آلفا آدرنرژیک می باشد که با توجه به عوارض آنتی کولینرژیک ها، این داروها باید توسط پزشک و با در نظر گرفتن تمام جوانب درمان آغاز گردد.

راه های درمان هایپرهیدروزیس پیشرفته چه هستند؟

در موارد شدید و مقاوم از تزریق بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس استفاده می شود که برای 4-6 ماه موثر می باشد. تزریق بوتاکس عوارض طولانی مدت ندارد. از عوارض تزریق بوتاکس به کف دست و پا، ضعف عضلات این نواحی می تواند باشد که بعد از مدت 2-5 هفته برطرف می شود. در موارد بسیار شدید و مقاوم، از جراحی لوکال یا سمپاتکتومی استفاده می شود.

دکتر مسلم صفرپور

دکتر مسلم صفرپور

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر مسلم صفر پور متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی اهواز، عضو انجمن متخصصین پوست ایران و همچنین عضو انجمن ملی نخبگان ایران می باشند.
 
پاسخ داده شده: توسط دکتر مسلم صفرپور

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه