درمان آکنه روش های مختلفی دارد و درمان دارویی اکنه بسیار مورد بحث قرار دارد. در مقاله پیش رو به گزینه های غیر دارویی در درمان آکنه خواهیم پرداخت از جمله راه های درمان آکنه عبارتند از لایت تراپی، لایه برداری شیمیایی و تزریق استروئید.

دروانا:

 درمان آکنه

روش های درمانی مانند لایت تراپی یا نور درمانی، لایه برداری شیمیایی همچنین تزریق استروئیدها می توانند به درمان آکنه کمک موثری کنند. در مقاله پیش رو به شرح مختصری از روش های نامبرده در کنترل و درمان آکنه خواهیم پرداخت.

در درمان آکنه صرف نظر از نوع درمانی که انتخاب کرده اید توجه داشته باشید که باید اهداف و انتظارات واقع بینانه ای را در خود ایجاد کنید. آکنه قابل درمان نیست بلکه قابل کنترل می باشد. بنابراین امکان از بین بردن جوش برای همیشه وجود ندارد. شما با چند بار امتحان کردن یا دنبال کردن درمانی خاص نمی توانید بگویید که بیماری آکنه در شما برطرف شده است. در برخی شرایط به جای بهتر شدن آکنه، ممکن است با آکنه های شدید تری رو به رو شوید.

اما در ادامه به برخی گزینه ها در رفع آکنه می پردازیم:

لایت تراپی یا نوردرمانی

قرمزی و تورم ناشی از آکنه در اثر نوعی باکتری ایجاد می شود که این باکتری می تواند با قرار دادن پوست در معرض برخی انواع نور از بین برود. برای از بین بردن قرمزی جوش صورت و بدن لایت تراپی گزینه مناسبی می باشد. قبل از انجام لایت تراپی پزشک دارویی را روی پوست شما قرار می دهد تا پوست را نسبت به تابش نور حساس تر کند. برای انجام لایت تراپی احتمالا چندین بار باید به مطب پزشک مراجعه کنید.

درمان بیماری آکنه می تواند با استفاده از نور آبی، قرمز و یا ترکیبی از هر دو انجام شود. اما باید اظهار داشت برای تعیین بهترین روش درمان آکنه به شیوه لایت تراپی به انجام تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

تاثیرات جانبی احتمالی ناشی از لایت تراپی (عوارض نور درمانی) عبارت است از:

  • قرمزی
  • پوسته پوسته شدن
  • تغییر در تون پوست
  • درد

در اثر لایت تراپی باکتری دخیل در ایجاد آکنه از بین می رود. این درمان ها همچنین به کوچک شدن غدد چربی می انجامد در نتیجه تولید چربی کاهش خواهد یافت. عوارضی مانند درد و حساس شدن موقتی نسبت به نور خورشید نیز ممکن است روی دهد.

استروئیدهای تزریقی

انواع آکنه نیازمند درمان خاص خود می باشد. برای مثال تزریق استروئید اغلب برای انواعی از آکنه به کار می رود که سبب ایجاد توده های دردناکی می گردد که در زیر پوست روی می دهد (آکنه کیستیک و ندول ها). آکنه کیستیک که به عنوان جوش های کیستی بدن یا جوش سفت زیر پوستی شناخته می شود به طور طبیعی ظرف چند هفته از بین خواهد رفت. اما بعد از تزریق استروئید توده فورا مسطح شده و ظرف دو تا چهار روز موضع آکنه پاکسازی می شود. بنابراین تزریق استروئید به عنوان درمان سریع آکنه کیستیک شمرده می شود. 

تزریق استروئید در درمان آکنه کیستیک موثر می باشد اما همواره عوارضی را به دنبال دارد:

  • نازک شدن پوست
  • پدیدار شدن عروق خونی کوچک پیرامون ناحیه تحت درمان
  • روشن تر شدن پوست در ناحیه تحت درمان

تزریق استروئید اغلب روشی موقتی برای تخفیف آکنه کیستیک یا ندولار می باشد و درمانی برای آن محسوب نمی شود.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری سطحی شیمیایی می تواند به کنترل برخی انواع آکنه کمک کند و ظاهر پوست را بهبود بخشد. این روش به طور معمول برای کاهش خطوط و چروک های چهره و آسیب های ناشی از آفتاب انجام می شود.

در طول لایه برداری شیمیایی پزشک از محلول شیمیایی خفیفی روی پوست استفاده می کند. این محلول به بهبود منافذ پوستی کمک کرده و سلول های مرده، جوش های سر سیاه و سر سفید را برطرف می سازد. لایه برداری شیمیایی می تواند رشد لایه سلولی جدید را به دنبال داشته باشد. شما برای دریافت نتایج بهتر نیاز به تکرار این روش خواهید داشت.

تاثیرات جانبی احتمالی ناشی از لایه برداری شیمیایی عبارت است از:

قرمزی، پوسته پوسته شدن، اسکار، عفونت و رنگدانه سازی غیر نرمال پوست.

در موارد زیر لایه برداری شیمیایی به افراد توصیه نمی شود:

  • پوست مستعد ایجاد بافت های اسکار باشد مانند کلوئیدها
  • در طول شش ماه گذشته از ترکیب ایزوترتینوئید استفاده شده باشد.
دکتر محمد صادق کلانتری

دکتر محمد صادق کلانتری

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر محمد صادق کلانتري، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو انجمن متخصصین پوست تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمد صادق کلانتری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه