روش های درمان زگیل تناسلی شامل گزینه های دارویی و برخی روش های غیر دارویی می باشد. در این مقاله مروری بر روش های درمان زگیل تناسلی خواهیم داشت.

دروانا:

زگیل های تناسلی همانگونه که از نام آن بر می آید در ناحیه تناسلی ایجاد می گردد. این زگیل ها ممکن است به صورت گروهی نیز روی پوست ظاهر شوند. عامل ایجاد زگیل های تناسلی ویروس پاپیلومای انسانی می باشد که به اختصار اچ پی وی نامیده می شود. ویروس اچ پی وی یکی از شایع ترین ویروس های مقاربتی است. ممکن است فرد به زگیل تناسلی دچار باشد حال آن که هیچ گونه مشخصات بالینی نشان ندهد. بیش از 100 نوع ویروس اچ پی وی وجود دارد اما در این میان تعداد اندکی از انواع این ویروس ممکن است منجر به بروز زگیل تناسلی گردد. برخی انواع ویروس اچ پی وی در ایجاد سرطان دهانه رحم نقش دارند. برخی دیگر از انواع این ویروس نیز در ایجاد سرطان در ناحیه تناسلی مردان، سرطان دهان و سرطان گلو تاثیر دارد. افراد ممکن است به بیش از یک نوع ویروس اچ پی وی مبتلا شوند. در بحث درمان زگیل تناسلی باید توجه داشت گزینه های متعددی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد. برخی از زگیل ها بدون نیاز به درمان از بین می روند اما برداشت زگیل های تناسلی احتمال انتقال ویروس را کاهش داده، درد و خارش ناشی از زگیل را رفع می کند همچنین به فرد امکان می دهد تا احتمال سرطانی بودن زگیل ها نیز بررسی شود. برای رفع زگیل های تناسلی باید به نزد متخصص درماتولوژیست مراجعه کنید. برای درمان زگیل تناسلی هرگز نباید از داروهای غیر نسخه ای موجود در بازار استفاده کرد، این داروها در رفع سایر انواع زگیل ها موثر می باشد و گزینه های درمان زگیل تناسلی متفاوت است. گزینه های محدودی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد. داروهایی که اغلب در درمان زگیل تناسلی استفاده می شود عبارت است از:

  • درمان زگیل تناسلی: پودوفیلوکس در مواردی که زگیل های خارجی وجود داشته باشد مانع از رشد سلول های زگیل خواهد شد. پودوفیلوکس دارویی است که منشا گیاهی دارد و به تخریب بافت زگیل کمک می کند. پودوفیلوکس عمدتا به فرم محلول استفاده می شود. این دارو هرگز نباید به فرم داخلی استفاده گردد. استفاده از این دارو در طول بارداری نیز توصیه نمی شود.
  • درمان زگیل تناسلی: ایمی کوایمود (Imiquimod) سیستم ایمنی بدن را در مبارزه با ویروس اچ پی وی یاری خواهد داد. ایمی کوایمود به فرم کرم در بازار وجود دارد. در حین استفاده از کرم ایمی کوایمود برای درمان زگیل تناسلی نباید نزدیکی داشته باشید. همچنین در صورت استفاده از کاندوم احتمال پارگی کاندوم و تحریک ناحیه پوستی شریک جنسی وجود خواهد داشت.
  • درمان زگیل تناسلی: تری کلرواستیک اسید ماده ای شیمیایی می باشد که منجر به سوزاندن زگیل می گردد و در مورد زگیل های داخلی نیز ممکن است استفاده شود.

سایر گزینه های غیر دارویی در درمان زگیل تناسلی عبارت است از:

  • درمان زگیل تناسلی (کرایوسرجری): در این روش زگیل تناسلی با استفاده از نیتروژن مایع فریز می شود. به نظر می رسد کرایوسرجری تهاجمی در درمان زگیل تناسلی موثر تر می باشد اما در این صورت احتمال بروز عوارضی مانند درد، تاول و اسکار مطرح خواهد بود.
  • درمان زگیل تناسلی (الکتروکوتر): در این روش با استفاده از جریان الکتریکی اقدام به درمان زگیل تناسلی خواهیم کرد.
  • درمان زگیل تناسلی (لیزر درمانی) : در این روش با استفاده از انرژی لیزر زگیل از بین می رود.
دکتر فیروزه سادات مینو

دکتر فیروزه سادات مینو

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر فيروزه سادات مينو متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فیروزه سادات مینو
برگرفته از: وبسایت https://www.aad.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه