درمان زگیل تناسلی با لیزر در حال حاضر بهترین روش درمان زگیل تناسلی می باشد. درمان زگیل با لیزر در مطب پزشک، کلینیک یا بیمارستان به صورت سرپایی انجام می شود. درمان زگیل تناسلی با لیزر در مواقعی که دارو درمانی موثر نبوده، زگیل گسترده است و در دوران بارداری توصیه می شود. درد، تورم یا خارش، ترشحاتی از واژن یا آلت تناسلی مردانه و زخم هایی در ناحیه تحت درمان از عوارض مهم بعد از درمان زگیل تناسلی با لیزر هستند. 

دروانا:  

لیزر می تواند به عنوان ابزاری برای تخریب زگیل های تناسلی مورد استفاده قرار گیرد. درمان زگیل تناسلی با لیزر در مطب پزشک، کلینیک یا بیمارستان به صورت سرپایی انجام می شود. در این روش بسته به اندازه و تعداد زگیل هایی که باید برداشته شوند می توان از بیهوشی ژنرال یا موضعی بهره برد.

در مورد خانم ها، تغییرات سلولی غیر نرمال دهانه رحم که ناشی از ویروس اچ پی وی می باشد متفاوت از زگیل های تناسلی ناشی از اچ پی وی درمان می گردد.

دوره ریکاوری پس از درمان زگیل تناسلی با لیزر بستگی به موقعیت و تعداد زگیل ها دارد. بهبود معمولا ظرف دو تا چهار روز اتفاق می افتد.

مردان و زنانی که از لیزر برای درمان زگیل های تناسلی استفاده می کنند باید به بروز موارد زیر توجه داشته باشند. در صورت بروز این علائم فورا با پزشک تماس حاصل کنید:

  • خونریزی که بیش از یک هفته به طول انجامد
  • تب
  • درد شدید
  • بوی بد یا ترشحات زرد رنگ که ممکن است نشان دهنده عفونت باشد

بعد از انجام لیزر به منظور درمان زگیل های تناسلی باید تا بهبودی کامل ناحیه تحت درمان، از داشتن نزدیکی اجتناب کنید.

استفاده از لیزر برای درمن زگیل های تناسلی زمانی مورد توجه قرار می گیرد که:

  • داروهای به کار رفته در درمان زگیل های تناسلی موثر نبوده باشند.
  • زگیل ها گسترده شده باشند.
  • درمان زگیل ها در دوران بارداری با استفاده از دارو مقدور نمی باشد. بنابراین در زمان بارداری استفاده از لیزر برای برداشت زگیل های تناسلی می تواند به عنوان بهترین روش درمان زگیل تناسلی در نظر گرفته شود.

در مورد میزان موثر بودن استفاده از لیزر به منظور برداشت زگیل های تناسلی باید توجه داشت احتمال عود زگیل ها بعد از انجام لیزر وجود خواهد داشت. ولی این حالت در مقایسه با سایر روش ها بسیار کمتر است.

خطرات ناشی از درمان زگیل های تناسلی با لیزر

از جمله خطرات ناشی از درمان زگیل تناسلی با لیزر عبارتست از:
  • درد، تورم یا خارش
  • ترشحاتی از واژن یا آلت تناسلی مردانه
  • زخم هایی در ناحیه تحت درمان
  • بافت هایی که به هم می چسبند
  • فرو ریزی بافت های مرده
  • ایجاد اسکار
  • وجود اسکار در آلت تناسلی مردانه می تواند منجر به مشکلاتی در ادرار کردن و یا نعوظ شود

متخصصین معمولا لیزر درمانی برای رفع زگیل های تناسلی را زمانی مورد توجه قرار می دهند که سایر درمان ها به طور موفق عمل نکرده باشند. بنابراین مادامی که سایر داروها به درستی عمل نکنند، استفاده از لیزر بهترین روش درمان زگیل تناسلی تلقی می گردد. باید توجه داشت هزینه برداشت زگیل با لیزر در مقایسه با سایر روش های درمانی بیشتر می باشد.

نگرانی که در مورد استفاده از لیزر به منظور رفع زگیل های تناسلی وجود دارد احتمال عود زگیل ها به دلیل تخریب سیستم ایمنی موضعی می باشد که سبب می شود ویروس های غیر فعال دوباره فعال شوند. متخصصین بر این باروند که مهارت پزشک متخصص در انجام لیزر بر میزان موفقیت آن بسیار تاثیر خواهد داشت.

در مورد زگیل هایی که به دشواری درمان می شوند می تواند داروی فلواوراسیل را در نظر گرفت. زگیل های تناسلی می توانند قبل و بعد از لیزر درمانی با استفاده از فلولوراسیل درمان شوند:

  • اگر فلواوراسیل قبل استفاده از لیزر به کار گرفته شود اندازه و تعداد زگیل هایی که نیاز به لیزر درمانی دارند کاهش خواهد یافت.
  • اگر فلواوراسیل بعد از لیزردرمانی به کار گرفته شود از عود زگیل پیشگیری خواهد شد. البته داروهای قوی تر و موثرتری نیز در این زمینه وجود دارند.

از مزیت های لیزردرمانی برای برداشت زگیل تناسلی می توان به این نکته اشاره کرد که در این روش بافت های عمیق آسیبی نخواهند دید. باید توجه داشت لیزر درمانی زگیل های تناسلی درمانی برای عفونت اچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی محسوب نمی شود. ویروس بعد از برداشت زگیل نیز می تواند به طور غیر فعال در بدن باقی بماند. فردی که با استفاده از لیزر زگیل های تناسلی را برطرف کرده همچنان قادر به انتشار عفونت می باشد. بنابراین استفاده از کاندوم در این افراد می تواند احتمال انتقال عفونت اچ پی وی را کاهش دهد.

دکتر حمید وحیدی در باره این موضوع می گوید در حال حاضر بهترین روش درمان زگیل تناسلی و از بین بردن آن استفاده از لیزر می باشد. باید بدانیم که لیزر تنها زگیل هایی را که در حالت فعال هستند از بین میبرد و اثری بر روی زگیل های غیر فعال و نهفته ندارند. به همین منظور لازم است که در صورت فعال شدن زگیل های غیر فعال جهت درمان مجدد با لیزر یا هر روش درمانی دیگری مجددا مراجعه شود.

دکتر حمید وحیدی

دکتر حمید وحیدی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر حميد وحيدي متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر، دارای بورد تخصصی و عضو هیات علمی دانشگاه می باشند. ایشان همچنین دارای بیش از 15 سال سابقه تخصصی پزشکی در زمینه درمان، زیبایی پوست، کاشت مو و لیزر می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حمید وحیدی
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه