هموروئید یا بواسیر توده ای است که در اثر متورم شدن عروق خونی نواحی اطراف مقعد یا رکتوم شکل می گیرد. این توده ممکن است با درد و خونریزی حین مدفوع کردن همراه باشد. در این مقاله انواع جراحی هموروئید را به عنوان یک دسته از راه های درمان هموروئید مورد بررسی قرار می دهیم.

دروانا:

هموروئید چیست؟

هموروئید یا همان بواسیر، توده هایی حاوی عروق خونی بزرگ شده در داخل یا اطراف رکتوم و مقعد هستند. در بیشتر موارد، علائم هموروئید ظاهر نمی گردند و افراد از ابتلا به این ناراحتی مطلع نیستند. اما هنگامی که علائم هموروئید ظاهر می شوند شامل موارد زیر خواهند بود:

  • خونریزی بعد از عبور مدفوع (خون معمولا قرمز روشن است)
  • خارش مقعد
  • یک توده در خارج از مقعد که اغلب بعد از عبور مدفوع به عقب بر می گردد.
  • ترشح موکوس بعد از دفع مدفوع
  • درد، قرمزی و تورم در نواحی اطراف مقعد

هموروئید معمولا دردناک نیست مگر این که جریان خون به توده کاهش یابد یا هموروئید متلاشی و یا داخل آن لخته ایجاد گردد.

درمان هموروئید

در بیشتر موارد هموروئید ترومبوزه به طور خود به خودی ظرف چند روز از بین می رود. در غیر این صورت روش های غیر جراحی (تغییرات رژیم غذایی، داروهای موضعی و خوراکی) و در موارد شدید و مقاوم روش های جراحی برای درمان هموروئید به کار می روند.

جراحی هموروئید: انواع جراحی هموروئید

جراحی هموروئید زمانی برای درمان هموروئیدی توصیه می گردد که روش های دیگر در درمان آن موثر نبوده اند و یا شما به هموروئیدی دچار هستید که با روش های غیر جراحی قابل درمان نیست.

روش های گوناگونی برای جراحی هموروئید به کار گرفته می شوند. در زیر برخی از انواع جراحی هموروئید را بررسی می کنیم:

جراحی هموروئید: هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی یک روش جراحی برای برداشتن هموروئید ها است. جراحی هموروئیدکتومی معمولا با بیهوشی اسپاینال یا بیهوشی عمومی انجام می گیرد؛ بدین صورت که شما در طول جراحی هموروئید هشیار نیستید و دردی احساس نمی کنید.

در یک هموروئیدکتومی معمول به عنوان یک روش جراحی هموروئید، سوراخ مقعد به آرامی باز شده و هموروئید بریده می شود. دوره ریکاوری بعد از جراحی هموروئیدکتومی اغلب یک هفته است.

بعد از انجام این نوع جراحی هموروئید، شما درد شدیدی را تجربه می کنید به همین دلیل داروهای مسکن خوراکی برای کنترل درد استفاده می شوند. شما ممکن است چند هفته بعد از جراحی هموروئید یا همان هموروئیدکتومی نیز احساس درد داشته باشید که با داروهای مسکن قابل کنترل هستند. در صورت داشتن درد برای مدت طولانی بعد از جراحی هموروئید، به جراح مراجعه کنید. بعد از انجام جراحی هموروئیدکتومی، در یک مورد از 20 مورد احتمال بازگشت هموروئید وجود دارد (این احتمال در هموروئید های درمان شده با روش های غیر جراحی کمتر است). داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا بعد از جراحی هموروئید احتمال این خطر را کاهش می دهد.

جراحی هموروئید: بستن شریان هموروئیدی

بستن شریان هموروئیدی از جمله انواع جراحی هموروئید است که برای کاهش جریان خون به توده بواسیر انجام می شود. این نوع جراحی هموروئید اغلب به کمک بیهوشی اسپاینال انجام می شود و با وارد کردن یک پروب سونوگرافی کوچک به داخل مقعد قابل انجام است.

در بستن شریان هموروئیدی، پروب امواج صوتی با فرکانس بالا تولید می کند که این امکان را به جراح می دهد تا عروق خونی تغذیه کننده توده هموروئید را شناسایی کند.

در این جراحی هموروئید، برای قطع جریان خون به توده، تمام عروق خونی تغدیه کننده به کمک بخیه مسدود می شوند در نتیجه توده بواسیر در طول روزها و هفته های بعد جمع می گردد. بخیه ها همچنین می توانند برای درمان هموروئید هایی که از مقعد بیرون زده اند به کار روند.

بستن شریان هموروئیدی درد کمی به دنبال دارد در نتیجه رضایت بیماران از این روش جراحی هموروئید بیشتر است. دوره ریکاوری بعد از این نوع جراحی هموروئید اغلب کوتاه تر از سایر انواع جراحی هموروئید است.

احتمال بروز خونریزی، درد حین دفع مدفوع و یا افتادگی هموروئید بعد از جرحی بسیار پایین است. این عوارض بستن شریان هموروئیدی اغلب بعد از چند هفته برطرف می شوند.

جراحی هموروئید: هموروئیدوپکسی

هموروئیدوپکسی یک روش جراحی جایگزین برای هموروئیدکتومی است. هموروئیدوپکسی در بیشتر موارد برای درمان هموروئیدی که دچار پرولاپس شده است و به کمک بیهوشی اسپاینال انجام می گیرد.

این نوع از جراحی هموروئید در برخی موارد مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ زیرا عوارض جدی تری در مقایسه با سایر انواع جراحی هموروئید به دنبال دارد. در طول هموروئیدوپکسی، بخشی از آنورکتوم (بخش انتهایی روده بزرگ) بسته می شود. در این صورت احتمال پرولاپس هموروئید کاهش می یابد.

این روش جراحی هموروئید همچنین جریان خون به توده بواسیر را کاهش می دهد و به تدریج موجب از بین رفتن هموروئید می گردد.

هموروئیدوپکسی در مقایسه با هموروئیدکتومی دوره ریکاوری کوتاه تری دارد و اغلب شما یک هفته بعد از جراحی می توانید به محل کار خود بازگردید. اما احتمال پرولاپس هموروئید بعد از هموروئیدوپکسی بیشتر هموروئیدکتومی است.

احتمال برخی عوارض خفیف مانند فیستول در واژن خانم ها (شکل گیری یک کانال کوچک بین کانال مقعدی و واژن) یا سوراخ شدن رکتوم (ایجاد یک حفره در رکتوم) بعد از این نوع جراحی هموروئید وجود دارد.

عوارض جراحی هموروئید

در حالی که احتمال بروز عوارض جدی بعد از انواع جراحی هموروئید کم است، گاها برخی عوارض بعد از جراحی هموروئید بروز می کنند. عوارض جراحی هموروئید عبارتند از:

  • خونریزی یا تشکیل لخته های خونی که در طول یک هفته یا بیشتر بعد از جراحی هموروئید رخ می دهد.
  • عفونت که موجب چرک کردن محل جراحی می شود؛ شما ممکن است برای مدت کوتاهی بعد از جراحی هموروئید آنتی بیوتیک دریافت کنید.
  • مشکل در تخلیه مثانه (احتباس ادراری)
  • دفع مدفوع غیر ارادی (بی اختیاری مدفوع و یا بی اختیاری دفع گاز)
  • تشکیل کانال کوچک بین کانال مقعدی و سطح پوست نزدیک به مقعد (فیستول مقعدی)

این عوارض جراحی هموروئید اغلب به کمک دارو یا انجام جراحی دیگر قابل درمان هستند. قبل از انجام جراحی هموروئید، در مورد خطرات آن با جراح صحبت کنید. 

دکتر امید نامداری
دكتر اميد نامداري متخصص جراحی عمومی و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دارای 8 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه جراحی عمومی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر امید نامداری
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه