فتودینامیک تراپی چیست؟ فتودینامیک تراپی یکی از روش های درمان سرطان محسوب می شود. البته در حال حاضر از فتودینامیک تراپی فقط می توان در درمان برخی سرطان ها مانند سرطان پوست استفاده کرد. در روش درمان فتودینامیک از برخی داروهای خاص استفاده می شود که این داروها توسط تومورهای سرطانی جذب می شود و در مرحله بعد نور خاصی به قسمت تحت درمان تابیده می شود تا داروها شروع به اثر درمانی کنند و باعث تخریب تومور شوند. در این مقاله می توانید آخرین دستاوردهای فتودینامیک تراپی در سرطان، داروهای مورد استفاده در آن و همچنین آینده این روش درمانی را مطالعه نمائید. 

دروانا:

فتودینامیک تراپی چیست؟

فتودینامیک تراپی نوعی روش درمان سرطان از جمله سرطان پوست است که در آن از داروهای خاصی برای درمان سرطان استفاده می شود این داروها ترکیبات حساس به نور نامیده می شوند که همراه با این داروها از نور نیز برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود. این داروها بعد از فعال شدن توسط نوعی نور عمل می کنند. فتودینامیک تراپی با عنوان فتوتراپی یا فتوشیمی درمانی نیز شناخته می شود.

بسته به بخشی از بدن که تحت درمان قرار دارد این داروها می تواند از طریق تزریق وریدی و یا به طور موضعی وارد بدن شود. بعد از گذر دوره زمانی مشخص دارو توسط سلول های سرطانی جذب می شود. نور سبب می شود تا دارو با اکسیژن وارد واکنش شود و ترکیب شیمیایی ایجاد می شود که قادر به کشتن سلول های سرطانی می باشد. فتودینامیک تراپی می تواند با تخریب عروق خونی که سلول های سرطانی را تغذیه می کنند و یا با هشدار به سیستم ایمنی مبنی بر حمله به سلول سرطانی موثر واقع شود.

دوره زمانی از زمان وارد شدن دارو تا زمانی که از نور استفاده می شود بازه ای به نام بازه دارو- به- نور نامیده می شود. بسته به داروی استفاده شده این بازه زمانی می تواند چند ساعت تا چند روز باشد.

مزایا و معایب فتودینامیک تراپی در سرطان

تحقیقات نشان داده است که فتودینامیک تراپی می تواند همانند جراحی یا پرتو درمانی در درمان انواع خاصی از سرطان ها و موارد پیش سرطانی مفید باشد.

برخی مزایای فتودینامیک تراپی در سرطان عبارت است از:

  • فتودینامیک تراپی عوارض جانبی بلند مدت ندارد.
  • فتودینامیک تراپی در مقایسه با جراحی کمتر تهاجمی می باشد.
  • فتودینامیک تراپی در مدت کوتاهی انجام می شود و اغلب به صورت سرپایی می باشد.
  • فتودینامیک تراپی می تواند به طور دقیق سلول های سرطانی را هدف گیری کند.
  • فتودینامیک تراپی می تواند بارها در یک محل تکرار شود اما در پرتو درمانی اینگونه نیست.
  • فتودینامیک تراپی باعث ایجاد جای زخم و اسکار در بدن نمی شود. 
  • فتودینامیک تراپی در مقایسه با سایر روش های درمان سرطان کم هزینه تر می باشد.

اما محدودیت ها و عوارض فتودینامیک تراپی عبارت است از:

  • فتودینامیک تراپی تنها نواحی را درمان می کند که نور می تواند به آن نفوذ کند بنابراین فقط در درمان برخی سرطان ها مانند سرطان پوست ملانوما کاربرد دارد. این بدان معنی است که ضایعات و تومور های پوستی که کمی زیر پوست قرار دارند با فتودینامیک تراپی قابل درمان است و یا دیواره ارگان هایی که می تواند به منبع نور برسد با این روش قابل درمان هستند. از آن جایی که نور نمی تواند خیلی دور از بافت های بدن برود فتودینامیک تراپی نمی تواند در مورد سرطان های پیشرفته یا سرطان هایی که عمیق تر از پوست رفته و یا به سایر ارگان ها منتشر شده است مفید باشد.
  • فتودینامیک تراپی نمی تواند سرطان هایی را درمان کند که به بخش های زیادی از بدن سرایت و متاستاز کرده است.
  • داروهای استفاده شده در فتودینامیک تراپی افراد را برای مدتی به نور بسیار حساس می کند بنابراین بعد از استفاده از داروها باید احتیاطات خاصی را رعایت کنند.
  • فتودینامیک تراپی نمی تواند در افرادی به کار رود که به برخی بیماری های خونی مانند هر نوع پورفیری به کار رود (گروهی از بیماری ها که پوست و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد) هم چنین افرادی که به پورفیرین آلرژی دارند نیز نمی توانند از فتودینامیک تراپی استفاده کنند. این آلرژی بسیار نادر است اما در افرادی که در گذشته به پورفیری دچار بوده اند می تواند اتفاق بیفتد.

کاربرد فتودینامیک تراپی

فتودینامیک تراپی می تواند در افراد مبتلا به برخی سرطان ها مفید باشد و به آن ها کمک می کند تا مدت بیشتری زندگی کنند و کیفیت زندگی آن ها را بهبود می بخشد. اگرچه فتودینامیک تراپی می تواند روش درمانی موثری باشد و عوارض جانبی بلند مدت اندکی دارد اما امروزه برای درمان سرطان به طور گسترده استفاده نمی شود. فتودینامیک تراپی فقط در برخی مراکز درمانی ارائه می شود و در خیلی از کارآزمایی های بالینی مورد مطالعه قرار دارد. فتودینامیک تراپی به طور گسترده به عنوان انتخاب درمانی ارزشمندی برای سرطان های موضعی مانند سرطان پوست در نظر گرفته می شود (سرطان هایی که از نقطه شروع بسیار فراتر نرفته است).

فتودینامیک تراپی برای ضایعات پیش سرطانی پوست استفاده می شود و در ضایعات پیش سرطانی دهان و سایر بخش های بدن نیز در حال آزمایش و تحقیق می باشد.

داروهای مورد استفاده در فتودینامیک تراپی

چند عامل و داروی حساس به نور اخیرا توسط سازمان غذا و دارو آمریکا برای درمان برخی سرطان ها و برخی شرایط پیش سرطانی تایید شده است:

  • Porfimer sodium: این ترکیب به طور گسترده استفاده می شود و به عنوان ترکیبی حساس به نور مورد مطالعه قرار دارد. این ترکیب در اثر نور قرمز حاصل از لیزر فعال می شود و توسط سازمان غذا و دارو برای درمان بیماران زیر تایید شده است: بیماران مبتلا به سرطان مری برای تخفیف علائم زمانی که تومور به طور کامل مری را مسدود کرده باشد و یا بخش هایی از مری مسدود شده باشد که با لیزر درمانی تنها قابل درمان نخواهد بود. Barrett’s esophagus همراه با دیسپلازی، شرایطی پیش سرطانی که می تواند در افرادی که جراحی نکرده اند منجر به سرطان مری شود. سرطان ریه سلول های غیر کوچک که بر لوله های تنفسی بزرگ به نام برونش تاثیر می گذارد و سرطان اندوبرونشیال نام دارد. فتودینامیک تراپی می تواند تومورهایی را کوچک کند که برونش را مسدود کرده اند. فتودینامیک تراپی در صورتی استفاده می شود که سلول های سرطانی گسترش اندکی پیدا کرده باشند و سرطان میکروتهاجمی باشد. فتودینامیک تراپی می تواند برای افرادی مفید باشد که قادر به جراحی یا رادیو تراپی نیستند.
  • Aminolevulinic acid یا ALA: این دارو درست بر روی پوست قرار داده می شود و برای درمان اکتنیک کراتوز استفاده می شود، اکتینیک کراتوز می تواند سرطانی شود. برای فعال کردن این دارو از نور مخصوص آبی استفاده می شود تا دارو فعال شود.
  • متیل استراز ALA: متیل استراز ALA یکی از چندین فرم ALA می باشد که تولید شده است. معایب فرم های قدیمی تر ALA آن است که به راحتی وارد سلول های سرطانی نمی شوند. فرم های استری جدید تر مانند متیل استراز قادر به نفوذ آسان تر هستند. این دارو برای درمان برخی انواع اکتینیک کراتوز صورت و پوست سر ایجاد شده است. اکتینیک کراتوز شرایطی است که می تواند به سرطان تبدیل شود. متیل استراز ALA با نور قرمز فعال می شود. 

داروهای جدیدتر فوتودینامیک: تحقیقات به دنبال یافتن داروهای جدیدتر برای فتودینامیک تراپی می باشند که هم اکنون ترکیبات زیادی در دست مطالعه قرار دارد.

فتودینامیک تراپی با داروی porfimer sodium: 

porfimer sodium به صورت وریدی تزریق می شود. این دارو وارد جریان خون می شود و از طریق سلول های سرطانی و سلول های نرمال در سرتاسر بدن جذب می شود. سلول های نرمال ظرف چند روز از porfimer sodium پاک می شوند. اما در سلول های سرطانی بیشتر باقی می ماند. 

porfimer sodium به تنهایی سلول های سرطانی را تخریب نمی کند. این دارو باید با استفاده از نور فعال شود. تابش نور دو تا سه روز بعد از تزریق دارو انجام می شود. این بازه زمانی به سلول های نرمال فرصت می دهد تا از porfimer sodium پاک سازی شوند. پزشک متخصص نور لیزر را با استفاده از یک لایه فیبر نوری بسیار نازک به سلول های سرطانی هدایت می کند.

برای درمان سرطان مری یا Barrett’s esophagus این پایه فیبر نوری با استفاده از لوله منعطف و نازکی به نام اندوسکوپ وارد گلو می شود. برای درمان سرطان ریه این لایه نوری از طریق برونکوسکوپ وارد ریه ها می شود.

لیزر به کار رفته نوری با قدرت کم است که قدرت سوزاندن ندارد. در نتیجه دردی ایجاد نمی شود. نور به مدت 5 تا 40 دقیقه تابیده می شود که بستگی به سایز تومور دارد. بافت های مرده حدود 4 تا 5 روز بعد با استفاده از اندوسکوپی و یا برونکوسکوپی برداشته می شوند. در صورت لزوم درمان می تواند تکرار شود.

چه کسانی نباید با porfimer sodium درمان شوند؟

porfimer sodium نباید برای افراد زیر تجویز شود:

  • وجود فیستولا بین مری و نای 
  • در صورتی که تومور به عروق خونی بزرگ وارد شده باشد
  • وریدهای بزرگ در شکم یا مری یا زخم هایی در مری
  • پورفیری یا آلرژی به پورفیرین

عوارض جانبی فتودینامیک تراپی با porfimer sodium:

از جمله عوارض جانبی داروی porfimer sodium در فتودینامیک تراپ حساسیت به نور و تورم در ناحیه تحت درمان می باشد. تورم می تواند سبب درد یا مشکلاتی در بلع یا تنفس شود. سایر عوارض جانبی فتودینامیک تراپی با porfimer sodium عبارتند از:

حساسیت به نور: مادامی که porfimer sodium وارد جریان خون می شود در سلول های بدن تجمع می یابد. سدیم حاصل از این دارو برای چند هفته در سلول ها باقی می ماند. پوست و چشم ها در این بازه زمانی به شدت به نور حساس می شوند. اگر در معرض تابش آفتاب و یا سایر نور ها قرار بگیرید در آن صورت پوست می تواند به سرعت متورم شده، دچار آفتاب سوختگی شود و یا تاول بزند. بنابراین در این دوره محافظت از چشم ها و پوست در برابر نور بسیار ضروری می باشد. بعد از دریافت porfimer sodium شما باید به مدت 30 روز مراقبت های خاصی را انجام دهید. حساسیت به نور می تواند تا سه ماه ادامه داشته باشد اما طول زمان از هر فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. اگر دچار واکنش حساسیتی شدید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

شما باید از خود در برابر انواع نور و تابش مستقیم آفتاب محافظت کنید اما لازم نیست در اتاق تاریک بمانید. مهم است که در معرض برخی نورهای فضای داخلیقرار بگیرید زیرا باعث می شود دارو به آرامی تجزیه شود و اثر درمانی خود را داشته باشد این اتفاق سبب می شوند در طول زمان پوست شما حساسیت کمتری به نور پیدا کند. در مورد زمان و چگونگی تست پوست برای بررسی حساسیت به نور باید با پزشک مشورت کنید که معمولا کمتر از 30 روز بعد از دریافت دارو این بررسی ها انجام می شود.

اگر قبل از درمان و بعد از آن موارد احتیاط را به دقت رعایت کنید در آن صورت مانع از واکنش حساسیت به نور خواهید شد. در ادامه راهکارهایی به این منظور پیشنهاد شده است:

  • با کشیدن پرده ها مانع از ورود نور خورشید از طریق پنجره ها به اتاق شوید. 
  • از عینک های آفتابی تیره، دستکش و کلاه های لبه پهن، شلوارهای بلند، جوراب، کفش و تی شرت های آستین بلند استفاده کنید.
  • فقط به ضد آفتاب ها اکتفا نکنید. ضد آفتاب تنها شما را علیه تابش فرابنفش محافظت می کند و محافظتی علیه حساسیت به نور در پی ندارد.
  • حداقل تا 30 روز بعد از دریافت دارو زمان حضور در فضای بیرون را محدود کنید مخصوصا در ساعاتی که تابش خورشید بسیار قوی می باشد (بین 10 صبح تا 4 عصر). وقتی بیرون می روید پوست خود را بپوشانید، حتی در روزهای ابری و زمانی که در ماشین هستید نیز باید پوست خود را بپوشانید.
  • سعی کنید کارهای روزانه خود را بعد از غروب خورشید انجام دهید.
  • پوست خود را در معرض چراغ مطالعه و چراغ هایی که برای معاینه استفاده می شود مانند آن هایی که در مطب دندانپزشکی می باشد قرار ندهید.
  • از سشوارهای کلاهی استفاده نکنید. حرارت زیاد می تواند داروهای باقی مانده در کف سر را فعال کند و سبب قرمزی یا سوزش شود. اگر شما از سشوار استفاده می کنید باید از کمترین حرارت ممکن استفاده کنید.

تورم: تورم در ناحیه تحت درمان می تواند منجر به درد در قفسه سینه و پشت شود. در صورتی که مری تحت درمان باشد می تواند منجر به باریک شدن مری و مشکلاتی در بلع شود. درمان راه های تنفسی یا ریه ها می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود. اگر متوجه این علائم شدید فورا پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض جانبی به بخشی از بدن که تحت درمان قرار دارد بستگی دارد. اگر مری تحت درمان باشد تاثیرات جانبی احتمالی عبارت است از:

  • تهوع
  • استفراغ
  • تب
  • دهیدراسیون
  • سردرد
  • اسکار و باریک شدن مری
  • سکسکه
  • مشکلاتی در بلع و جمع شدن مایع در اطراف ریه ها.

در افرادی که برای سرطان ریه تحت درمان هستند عوارض جانبی احتمالی عبارت است از تنگی نفس، سرفه کردن خون، تب، پنومونی و برونشیت.

فتودینامیک تراپی با داروی Aminolevulinic acid:

Aminolevulinic acid یا ALA محلولی است که روی لکه ها یا ضایعات اکتینیک کراتوز قرار داده می شود. بر خلاف داروی porfimer sodium، محلول ALA به سایر بخش های بدن نمی رسد. این بدان معناست که فقط ضایعات پوستی مورد نظر به نور حساس هستند و باقی بدن چنین نخواهد بود.

داروی Aminolevulinic acid روی پوست به مدت 14 تا 18 ساعت باقی می ماند و معمولا تا روز بعد دارو روی پوست قرار دارد. پزشک سپس ناحیه تحت درمان را به مدت 15 دقیقه در معرض نور آبی قرار خواهد داد. در طول نور درمانی شما و پزشک از عینک محافظتی استفاده می کنید. ممکن است ناحیه ای که در معرض نور آبی قرار گرفته است دچار احساس سوزش شود اما ظرف یک روز این احساس برطرف می شود. ناحیه تحت درمان ممکن است قرمز شده و تا 4 هفته پوسته پوسته شود. اگر بعد از درمان ضایعات پوستی به طور کامل برطرف نشد درمان می تواند دوباره 8 هفته بعد تکرار شود. 

چه کسانی نباید با Aminolevulinic acid درمان شوند؟

Aminolevulinic acid برای افرادی که پوست آنها به نور آبی حساس می باشد، افراد مبتلا به پروفیزی یا افرادی که به پورفیرین حساسیت دارند مناسب نمی باشد.

عوارض جانبی فتودینامیک تراپی با Aminolevulinic acid:

حساسیت به نور: واکنش های ناشی از حساسیت به نور می تواند در محل استعمال دارو مشخص شود و معمولا شامل قرمزی و احساس سوزش می باشد. حدود 2 روز بعد از استفاده از دارو شما باید مراقب باشید تا ناحیه تحت درمان در صورت و پوست سر در معرض نور قرار نگیرد، بنابراین باید:

  • از تابش قوی و مستقیم نور دور باشید.
  • تا جایی که امکان دارد در فضای بسته بمانید.
  • از لباس های محافظتی و کلاه های لبه پهن استفاده کنید تا زمانی که در فضای بیرون قرار دارید از تابش خورشید دور باشید.
  • از سطوحی که نور خورشید را با شدت انعکاس می دهد دور بمانید، مانند ساحل، فضاهای برفی و یا بتن های رنگی.

به یاد داشته باشید که استفاده از ضد آفتاب ها پوست شما را از حساسیت به نور محافظت نمی کند.

تغییرات پوستی: پوست درمان شده ممکن است قرمز شده و بعد از درمان متورم شود. این علائم تا یک روز بعد از درمان ادامه دارد و ظرف یک هفته بدتر می شود. اما حدود چهار هفته بعد از درمان باید از بین برود. پوست ممکن است دچار خارش شده و یا بعد از درمان تغییر رنگ دهد.

فتودینامیک تراپی با داروی متیل استر ALA:

متیل استر ALA بسیار شبیه ALA می باشد. این ترکیب بصورت کرم موضعی است که روی پوست صورت و سر به منظور درمان ضایعات اکتینیک کراتوز قرار داده می شود. پزشک احتمالا ابتدا ناحیه تحت درمان را با تیغ تیز خراش کوچکی می دهد. ضایعاتی که کرم روی آن ها استعمال می شود نسبت به نور بسیار حساس می شوند اما باقی بدن چنین نخواهد بود. این دارو به سایر بخش های بدن نمی رسد. این کرم نباید بیش از 4 ساعت روی پوست باقی بماند.

کرم متیل استر ALA روی پوست قرار داده می شود و روی آن با بانداژ مناسب پوشانده می شود. حدود سه ساعت بعد پزشک بانداژ را بر می دارد و کرم را پاک می کند و ناحیه را به مدت 5 تا 20 دقیقه در معرض نور قرمز قرار می دهد. در طول تابش نور شما و پزشک از عینک محافظتی استفاده خواهید کرد. ممکن است به هنگام رسیدن نور به پوست احساس سوزش داشته باشید. دو جلسه درمان با فاصله 7 روز انجام خواهد شد. پوست تحت درمان ممکن است قرمز شده، تاول زده و یا پوسته پوسته شود و این علائم تا 10 روز قبل از بهبودی ادامه دارد. پزشک ضایعات را سه ماه بعد از آخرین درمان بررسی خواهد کرد.

چه کسانی نباید با میتل استر ALA درمان شوند؟

متیل استر ALA برای افراد زیر توصیه نمی شود:

  • حساسیت پوستی به نور
  • آلرژی به بادام زمینی و بادام (این روغن ها در ساخت کرم استفاده شده است).
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  • پورفیری یا آلرژی به پورفیرین

عوارض جانبی فتودینامیک تراپی با متیل استر ALA 

حساسیت به نور: این واکنش حساسیتی در اثر تماس با نور اتفاق می افتد. این واکنش ها در نواحی ایجاد می شود که دارو استعمال شده است و معمولا قرمزی و یا احساس سوزش را به دنبال دارد. شما باید از تابش خورشید دور بمانید همچنین باید از چراغ های روشنایی در فضای داخلی دور باشید. بعد از درمان باید از سرما دوری شود. حدود 2 روز بعد از نور درمانی باید ناحیه تحت درمان را از نور دور نگاه دارید. سایر نکات مراقبتی که باید بعد از درمان فتودینامیک تراپی با متیل استر ALA  رعایت نمائید عبارتند از:

  • ناحیه تحت درمان را بپوشانید.
  • از تابش قوی نور خورشید و یا نورهای روشن در فضای داخلی دور بمانید.
  • تا جایی که ممکن است در فضای داخلی بمانید.
  • زمانی که در فضای بیرون هستید از لباس های محافظتی و کلاه لبه پهن استفاده کنید.
  • از ساحل، مناطق برفی، بتن هایی با رنگ روشن و سایر سطوحی که می تواند نور را انعکاس دهد بپرهیزید.

استفاده از ضد آفتاب محافظت مناسب را در مورد حساسیت به نور در پی ندارد.

تغییرات پوست: بعد از درمان پوست تحت درمان قرمز شده و ممکن است تاول زده و یا دچار تورم شود. احساس سوزش بعد از درمان متداول است. پوست ممکن است دچار خارش شده و یا پوسته پوسته شود و یا تغییر رنگ دهد. این عوارض جانبی باید با گذشت زمان بهتر شود و باید ظرف سه هفته بعد از درمان از بین رود. اگر علائم بدتر شد و یا ظرف سه هفته از بین نرفت باید فورا با پزشک تماس بگیرید. باید بدانید که چه علائمی را فورا به پزشک گزارش کنید.

واکنش های آلرژیک: قرار گرفتن مکرر در برابر کرم متیل استر ALA می تواند منجر به حساسیت یا ایجاد آلرژی به کرم شود. راش های شبیه به اگزما و کهیر می تواند در نواحی که در تماس با کرم بوده است ایجاد شود. در شرایط نادر واکنش های آلرژیک جدی تر نیز می تواند اتفاق بیفتد.

فتودینامیک تراپی در آینده

فتودینامیک تراپی می تواند در درمان سایر سرطان ها و بیماری ها در آینده به کار رود. در حال حاضر دانشمندان فتودینامیک تراپی را برای انواع سرطان ها و شرایط پیش سرطانی بررسی می کنند. برخی از سرطان هایی که روش فتودینامیک برای درمان آنها در حال تحقیق و بررسی است عبارتند از:

  • سرطان پوست
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان مثانه
  • سرطان پروستات
  • سرطان مجرای صفرا
  • سرطان پانکراس
  • تومور های مغزی
  • تومورهای شکمی
  • تومور های دهان
  • تومور های واژن و ولو (بخش بیرونی دستگاه تناسلی زنان)

هم چنین فتودینامیک تراپی برای درمان سایر سرطان هایی در حال بررسی است که نور می تواند به ارگان ها و اندام های مورد نظر برسد، بیماری هایی مانند mesothelioma پلورال بدخیم و mycosis fungoides که نوعی لنفومای پوستی می باشد. برخی متخصصین فتودینامیک تراپی را برای سایر شرایطی به کار می روند که هنوز مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار نگرفته است.

داروهای جدید برای فتودینامیک تراپی در سرطان

داروهای فتودینامیک تراپی جدیدتر در دست مطالعه قرار دارند که ممکن است مزایایی را نیز در پی داشته باشند:

  • این داروها می توانند تومورهایی را درمان کنند که در بخش های عمیق تر پوست یا بافت های بدن قرار دارند.
  • این داروها برای سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های نرمال انتخابی تر عمل می کنند.
  • این داروها در سلول های سرطانی سریع تر جمع می شوند و زمان مورد نیاز بین دریافت دارو و استفاده از نور کاهش می یابد.
  • این داروها می توانند سریع تر از بدن دفع شوند و زمان مورد نیاز که افراد باید احتیاطات خاصی را برای پیشگیری از واکنش های حساسیت به نور انجام دهند به این ترتیب کاهش می یابد.

یک مثال از داروهای جدید Photochlor® می باشد که در حال حاضر در کارآزمایی های بالینی در دست مطالعه قرار دارد. این دارو نسل دوم داروهای حساس کننده به نور محسوب می شوند. این دارو در درمان سرطان های مری، ریه، پوست، دهان و گلو در حال مطالعه می باشد. تاکنون تحقیقات نشان داده است که حساسیت به نور زمان کوتاه تری باقی می ماند و دارو سریع تر از porfimer sodium از بدن دفع می شود.

تحقیقات هم چنین به سمتی پیش می رود که فتودینامیک تراپی بهتر عمل کرده و عوارض جانبی کمتری داشته باشد. دانشمندان در حال حاضر از پمادهای حاوی فروس یا یون های کبالت استفاده می کنند هم چنین روی استفاده از هیدروژن پراکساید در نواحی تحت درمان متمرکزند تا نتایج فتودینامیک تراپی را تقویت کنند اما این تحقیقات در مراحل اولیه قرار دارد و هنوز به انجام تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

منابع نور جدید برای فتودینامیک تراپی در سرطان

تحقیقات در حال انجام هم چنین بر روی انواع مختلفی از منابع نور جدید تمرکز دارد. برخی عوامل جدیدتر می تواند به دوز اندک تابش پاسخ دهد. این نکته به پزشک امکان می دهد تا از مقدار تابش اندکی در مقایسه با استاندارد پرتو درمانی استفاده کند در نتیجه عوارض جانبی کمتری نیز ایجاد می شود.

فتودینامیک تراپی همراه با سایر روش های درمان سرطان بصورت درمان ترکیبی

حوزه دیگری از تحقیقات نیز به دنبال بررسی فتودینامیک تراپی همراه با سایر درمان های سرطان به منظور ایجاد نتایج موثرتر است.

در یکی از این رویکرد ها فتودینامیک تراپی در طول جراحی انجام می شود تا از عود سرطان در سطح وسیع داخل بدن جلوگیری شود، مانند pleura (دیواره ریه) و پریتونئوم (دیواره شکم). درمان نوری می تواند در حالی انجام شود که این نواحی تحت جراحی قرار دارند. سرطان های که در پریتونئوم یا pleura ایجاد می شوند mesotheliomas نام دارند.

ممکن است فوتودینامیک تراپی بتواند برای درمان تومورهای جامد بزرگتر نیز به کار رود. تکنیکی به نام interstitial therapy شامل استفاده از تست های تصویر برداری (مانند سی تی اسکن) می باشد که فیبر نوری را مستقیما با استفاده از سوزن به درون تومورها هدایت می کند. این روش مخصوصا در نواحی مفید است که به جراحی های بزرگ نیاز دارد. نتایج اولیه interstitial therapy در سر و گردن، پروستات و تومورهای کبدی امیدوار کننده بوده است.

برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه