آب و هوای گرم و مرطوب، تعریق بیش از حد، رشد بیشتر برخی گیاهان و پیدایش حشرات بیشتر در فصل تابستان از عواملی هستند که زمینه را برای تحریک پوستی بیشتر در این فصل فراهم می کنند. در ادامه با برخی شرایط، گیاهان و حشراتی آشنا می شویم که می توانند موجب تحریکات و حساسیت های پوستی در فصل تابستان شوند.

 

دروانا:

 محرک های پوستی در تابستان

پیچک سمی

پیچک سمی به صورت درخت مو یا بوته های کوچک در بیشتر اقلیم ها رشد می کند. هر برگ از یک گیاه عشقه سه برگ کوچک تر دارد. لمس هر بخشی از گیاه پیچک سمی موجب قرمز و متورم شدن پوست، ایجاد تاول و خارش شدید گاها چند ساعات بعد از تماس با این گیاه می شود.

راش ناشی از پیچک سمی معمولا به خودی خود ظرف چند هفته برطرف می شود. در این میان، می توانید پوست تحریک شده را با یک داروی موضعی غیر نسخه ای مانند لوسیون کالامین تسکین دهید. استفاده از آرد جو دوسر و کمپرس آب سرد نیز می توانند در درمان راش ناشی از پیچک موثر باشند. در صورتی که به راش شدید ناشی از عشقه سمی شده اید و یا راش پوستی صورت و ناحیه تناسلی شما را درگیر کرده است، با متخصص پوست مشورت کنید. بلوط سمی، سماق سمی و پوست میوه انبه نیز باعث بروز راش های مشابهی می شوند.

هویج وحشی

هویچ وحشی اغلب در مناطق آفتابی رشد می کند. گیاه هویج وحشی دارای خوشه ای از گل های زرد بر روی یک ساقه ضخیم است. تماس با شیره گیاه هویج وحشی (در کنار قرار گرفتن در معرض نور آفتاب) موجب ایجاد واکنش های پوستی شبیه به سوختگی می شود. یک روز بعد از تماس با این گیاه، پوست قرمز شده و تاول های دردناکی ایجاد می شوند. در حالی که این نوع حساسیت ممکن است به صورت واکنش های خفیف ظاهر شود و قابل توجه نباشد، در موارد شدید موجب تغییر رنگ پوست برای ماه ها یا حتی سال ها می گردد.

پوشاندن ناحیه تحریک شده با یک پارچه خنک و مرطوب و یا یک مرطوب کننده به بهبود آن کمک می کند. در صورتی که واکنش پوستی در شما دردناک شده و یا تاول ها شدید هستند و بعد از گذشت دو هفته بهبود نیافته اند، با متخصص پوست مشورت کنید.

جوش ناشی از گرما (بیماری میلیاریا)

جوش ناشی از گرما یا عرق سوز زمانی ایجاد می شود که مجاری عرق مسدود شده و ترشحات در زیر پوست به دام می افتند. میلیاریا روبرا یکی از انواع جوش های گرما یا عرق سوز است که به صورت مجموعه ای از برآمدگی های کوچک و قرمز تاول مانند ظاهر می شود که ممکن است خارش دار باشند. میلیاریا کریستالینا نوع دیگری از جوش گرمایی یا عرق سوز است که به صورت برآمدگی ها شفاف و پرشده از مایع ایجاد می شود.

همان طور که از نام این عارضه پوستی مشخص است، جوش ناشی از گرما در اثر عرق کردن زیاد ایجاد می شود در نتیجه در فصل تابستان شیوع بیشتری دارد اما با این حال جوش گرمایی مشکل جدی نیست و معمولا با خنک کردن ناحیه درگیر، به سرعت برطرف می شود. در این میان، شما می توانند با قرار گیری در محیط های خنک و استفاده از هواکش هایی برای تهویه مناسب هوای محیط از میزان تعریق و در نتیجه بروز عرق سوز بکاهید. لباس های خنک بپوشید و فعالیت های شدید فیزیکی را محدود کنید. برای رفع عرق سوز یا جوش گرما همچنین می توانید از کمپرس آب سرد یا حمام کردن با آب سرد استفاده کنید.

ضایعات نوری پلی مورف

ضایعات نوری پلی مورف راش های پوستی هستند که در اثر حساسیت به نور خورشید (حساسیت نوری) ایجاد می شوند. در صورتی که در فصول بهار و تابستان چندین ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرید، شما ممکن است متوجه شکل گیری راش های قرمز و خارش دار در نواحی که در معرض خورشید بوده اند، شوید. لکه ها در حساسیت به نور خورشید عموما در بالای سینه، گردن و پشت بازوها ظاهر می شوند. راش پوستی ناشی از حساسیت به نور خورشید معمولا ظرف چند روز به خودی خود برطرف می شوند با این حال این وضعیت ممکن است مجددا تکرار شود. در این میان، برای پیشگیری از تشدید ضایعات نوری پلی مورف، بهتر است کمتر در معرض نور خورشید قرار گیرد، لباس های محافظت کننده در برابر خورشید بپوشید و از ضد آفتاب استفاده کنید. یک کرم ضد خارش غیر نسخه ای مانند کرم هیدروکورتیزون ممکن است به بهبود شرایط در حساسیت نوری کمک کند. در صورت شدید یا دردناک شدن واکنش ناشی از حساسیت نوری، با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

تینه آ ورسیکالر

تینه آ ورسیکالر یک عفونت قارچی شایع است که موجب ایجاد ایجاد پلاک های پوستی و تغییر رنگ پوست می شود. بیماری تینه آ ورسیکالر عموما در آب و هوای گرم و مرطوب شیوع بیشتری دارد. پچ های پوستی در تینه آ ورسیکالر (که ممکن است سفید، قهوه ای، قرمز یا طوسی مشکی باشند) اندکی خارش دار هستند و بعد از قرار گیری در معرض نور خورشید قابل مشاهده تر خواهند شد. در بزرگسالان و نوجوانان، پلاک های پوستی عموما در پشت، سینه یا بازوها ظاهر می شوند. تینه آ ورسیکالر در کودکان معمولا صورت را درگیر می کند.

راه های درمان تینه آ ورسیکالر شامل کرم ها، لوسیون ها یا شامپوهای ضد قارچ غیر نسخه ای هستند. رنگ پوستی که درگیر عفونت تینه آ ورسیکالر شده است ممکن است برای ماه ها غیر طبیعی باقی بماند و امکان بازگشت مجدد عفونت در مناطق گرم و مرطوب وجود دارد.

خارش شناگر

بیماری خارش شناگران به صورت راش های پوستی خارش دار ظاهر می شود که در اثر انگل های خاصی که به طور معمول در حلزون ها و مرغابی های آب های شیرین زندگی می کنند، ایجاد می شود. در روز های گرم و آفتابی این انگل ها (خصوصا در آب های آرام دریاچه ها و تالاب ها) وارد آب می شوند. در حالی که شما شنا می کنید انگل های عامل خارش شناگران ممکن است در تماس با پوست شما قرار بگیرند. انگل ها به سرعت می میرند و لکه های برآمده، قرمز و خارش دار روی پوست شما ایجاد می شوند.

بیماری خارش شناگران معمولا خفیف است و در طول یک هفته به خودی خود برطرف می شود. در این میان، شما می توانید خارش ناشی از این عفونت را به کمک کرم ضد خارش غیر نسخه ای مانند کرم هیدروکورتیزون کنترل کنید.در هر حال، اگر خارش اولیه شدید باشد، خراشیدگی ها می توانند موجب ساییدگی و عفونت های پوستی شوند. در صورت ادامه یافتن علائم خارش شناگر برای بیش از سه روز با متخصص پوست مشورت کنید.

نیش کنه

کنه ها پشه های کوچکی هستند که معمولا در علف ها و درختان بلند یافت می شوند. اگر شما در معرض گیاهان آلوده قرار بگیرید، کنه ها ممکن است به لباس های شما چسبیده و به پوست شما راه پیدا کنند. کنه ها بعد از چند روز از لباس ها جدا می شوند و تعدادی از برآمدگی های خارش دار و صورتی به جای می گذارند. زمانی که برآمدگی های ناشی از نیش کنه خارانده می شوند پوست قرمز و پوسته پوسته می شود.

نیش کنه معمولا در طول یک یا دو هفته به خودی خود برطرف می شوند. پوست را برای جدا کردن حشرات با آب و صابون به خوبی شستشو دهید. شما می توانید برای درمان خارش نیش کنه از لوسیون کالامین و یا یک کرم ضد خارش غیر نسخه ای مانند کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید. قرار دادن یک پوشش پلاستیکی اطراف ناحیه ای که با کرم هیدروکورتیزون به رفع خارش نیش کنه کمک می کند.

بیماری لایم

بیماری لایم به صورت راش های پوستی خاص، علائم شبه آنفلوانزا و درد مفاصل ظاهر می شود. راش در بیماری لایم به صورت برآمدگی قرمز و کوچک بعد از نیش حشره آغاز می شود. در طول چند روز آینده، قرمزی راش گسترش می باید. تب، خستگی و سردرد علائمی هستند که به همراه راش در بیماری لایم ایجاد می شوند.

اگر شما به این که حشره ای شما را گزیده باشد شک دارید و نشانه ها و علائم لایم را در خود مشاهده می کنید، فورا با متخصص پوست تماس بگیرید. درمان لایم زمانی موثر است که سریعا آغاز شود. در صورتی که بیماری لایم درمان نشده باقی بماند (حتی اگر نشانه ها و علائم به خودی خود برطرف شوند) این بیماری موجب پیامدهای جدی می شود که مفاصل و سیستم عصبی را درگیر می کند.

 برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه