تاول چیست؟ یک کیسه کوچک است که به صورت ناحیه برآمده ای در لایه بالایی پوست ظاهر می شود و با مایع (چرک، خون، سرم خون) پر شده است. این ضایعات پوستی اغلب آزار دهنده، دردناک و ناراحت کننده هستند. اما در بیشتر موارد، کیسه های کوچک نشانه ای از مشکلات جدی نیستند و بدون درمان خاصی برطرف می شوند. پوشیدن کفش نامناسب شایع ترین علت ایجاد تاول محسوب می شود. در ادامه با نکاتی پیرامون کمک های اولیه تاول آشنا می شویم.

 

دروانا:

 تاول چیست؟

یک تاول یا در اصطلاح پزشکی وزیکول (کیسه کوچک) ناحیه برآمده ای از لایه بالایی پوست است که با مایع (چرک، خون، سرم خون) پر شده است. بیشتر این کیسه ها در دست ها و پاها و دایره ای شکل ظاهر می شوند. بسته به عامل ایجاد کننده، این عارضه پوستی می تواند خارش دار بوده و موجب آسیب خفیف یا شدید پوستی شوند. تاول ها ممکن است به صورت تکی و یا مجموعه ای در سطح پوست ظاهر شوند. اگر تا به حال کفش های نامناسب برای مدت طولانی پوشیده باشید، احتمالا با تاول ها آشنا هستید.

پوشیدن کفش نامناسب که شایع ترین علت ایجاد تاول محسوب می شود، در اثر اصطکاک بین پوست و کفش موجب شکل گیری کیسه کوچکی در لایه سطحی پوست می شود که با مایع پر می گردد. علل دیگری نیز موجب بروز این ناراحتی پوستی می شوند: درماتیت تماسی، اگزمای آلرژیک، سوختگی ها، گرما یا سرمازدگی، زرد زخم، آبله مرغان، استوماتیت، تب خال و هرپس تناسلی.

تاول ها اغلب آزار دهنده، دردناک و ناراحت کننده هستند. اما در بیشتر موارد، این کیسه های کوچک نشانه ای از مشکلات جدی نیستند و بدون درمان خاصی برطرف می شوند. اگر تاولی بدون دلیل مشخص روی پوست شما ایجاد شده است، بهتر است برای تشخیص علت آن به متخصص پوست مراجعه کنید.

نکاتی پیرامون تاول ها

اگر تاول درد زیادی ندارد، سعی کنید از ترکیدن آن پیشگیری کنید. پوست سالم و ترک نخورده در اطراف یک تاول یک سد طبیعی در مقابل ورود باکتری ها ایجاد می کند و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد. می توانید این وزیکول را با پانسمان یا پارچه کتانی بپوشانید؛ برای این کار می توانید پارچه را به شکل دونات برش دهید و آن را به گونه ای که اطراف تاول را احاطه کند، روی آن قرار دهید حال می توانید یک گاز استریل بر روی تاول احاطه شده با پارچه کتانی بگذارید.

اگر تاول ها عفونی شدند فورا به متخصص پوست مراجعه کنید. اگر به دیابت مبتلا هستید و یا جریان خونی ضعیفی دارید، قبل از درمان این عارضه پوستی با پزشک خود مشورت کنید.

روش تخلیه تاول

برای برطرف کردن درد ناشی از تاول، می توانید آن را بدون آسیب به پوست احاطه کننده تخلیه کنید. در زیر به بررسی روش تخلیه تاول می پردازیم:

  • دست های خود و البته تاول را با آب گرم و صابون شستشو دهید.
  • محلول ید را روی تاول بزنید.
  • یک سوزن تمیز و تیز را با استفاده از الکل استرلیزه کنید.
  • با استفاده از سوزن وزیکول را شکاف دهید. شکاف های کوچکی را در حاشیه آن ایجاد کنید. حال اجازه دهید مایع داخل تاول تخلیه شود اما به پوست اطراف آن آسیب نرسانید.
  • از یک پماد مانند پترولم روی تاول استفاده کنید و آن را با یک گاز استریل غیر چسبنده بپوشانید.
  • مراقبت های را ادامه دهید. روزانه ناحیه مورد نظر را برای پیشگیری از بروز عفونت چک کنید. بعد از گذشت چند روز، سلول های موجود در سطح پوست را به کمک موچین یا قیچی استرلیزه شده با الکل جدا کنید. حال بهتر است از پماد بیشتر و یک پانسمان بر روی تاول استفاده کنید.

پیشگیری از تاول

برای پیشگیری از تاول های اصطکاکی که روی پاها ایجاد می شوند، کفش هایی با اندازه مناسب بپوشید. می توانید از جوراب ها، کفش هایی استفاده کنید که به طور خاص برای کاهش بروز این عارضه پوستی طراحی شده اند. شما همچنین می توانید پارچه آغشته با پودر تالک را در قسمتی از کفش خود که در تماس با جوراب قرار دارد، بگذارید. پوشیدن دستکش به پیشگیری از تاول زدن دست ها کمک می کند.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه