حلقه های تیره زیر چشم عموما بر تیرگی زیر هر دو چشم شما اشاره دارد. خستگی شایع ترین علت حلقه های سیاه زیر چشم های شما است. حلقه های تیره زیر چشم که خفیف یا متوسط هستند عموما به درمان های ساده و ارزان پاسخ می دهند.

دروانا:

حلقه های تیره زیر چشم چه هستند؟

حلقه های تیره زیر چشم عموما بر تیرگی زیر هر دو چشم شما اشاره دارد. این شرایط با کبودی ناشی از تروما و یا قرمزی و تورم ناشی از عفونت در اطراف یک چشم متفاوت است.

علت حلقه های سیاه زیر چشم

خستگی شایع ترین علت حلقه های سیاه زیر چشم های شما است. گاهی اوقات چیزی که به عنوان حلقه های تیره زیر چشم دیده می شوند تنها سایه پلک های پف کرده و یا گودی دور چشم است که به عنوان بخشی از تظاهرات افزایش سن شناخته می شوند.

در زیر به برخی از علل رایج بروز حلقه های تیره زیر چشم اشاره می کنیم:

  • آلرژی ها
  • اگزما (درماتیت آتوپیک)
  • درماتیت تماسی
  • خستگی
  • تب یونجه
  • وراثت
  • بی نظمی های رنگدانه ای که به طور خاص برای مردم آفریقایی و آسیایی نگزان کننده هستند.
  • مالیدن یا خاراندن چشم ها
  • قرار گرفتن در معرض خورشید که تولید ملانین (رنگدانه ای که عامل رنگ در پوست و مو است) در بدن را افزایش می دهد.
  • نازک شدن پوست و از دست دادن چربی و کلاژن که با افزایش سن اتفاق می افتند و رگ های آبی- قرمز اطراف چشم را آشکار تر می سازند.

در اینجا به رایج ترین دلایل بروز حلقه های تیره زیر چشم اشاره شده است. برای تشخیص دقیق تر علت، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر متوجه ورم پوست و تغییر رنگ در زیر تنها یک چشم خود شدید که این حالت در طول زمان تشدید شده است، با پزشک خود در این باره صحبت کنید. اگر به دنبال یک راه حل پایدار تر چیزی بیش از آن چه کانسیلر ها و کرم های غیر نسخه ای فراهم می کنند، هستید به ملاقات یک پزشک متخصص پوست بروید.

بسته به عاملی که موجب شکل گیری حلقه های سیاه زیر چشم در شما شده است، پزشک کرم ها نسخه ای و یا ترکیبی از درمان ها را برای رفع حلقه های تیره دور چشم و یا کاهش تغییر رنگ به شما توصیه می کند. لیزر درمانی و چربی های شیمیایی در مواردی می توانند کمک کننده باشند. گودی هایی که ایجاد سایه کرده اند، با استفاده از پر کننده های قابل تزریق صاف می شوند و جراحی نیز راهی برای برطرف کردن ورم و پف پلک ها است.

حلقه های تیره زیر چشم یک مشکل پزشکی نیست و درمان های خانگی می توانند به شما در کنترل حلقه های تیره زیر چشم کمک کنند.

درمان های خانگی حلقه های تیره زیر چشم

حلقه های سیاه دور چشم که خفیف یا متوسط هستند عموما به درمان های ساده و ارزان پاسخ می دهند. برخی از این درمان ها در زیر آورده شده اند:

سرد کردن: گشاد شدن عروق خونی زیر چشم در مواردی موجب بروز حلقه های تیره زیر چشم می شود. سعی کنید از کمپرس سرد، یک قاشق چای خنک یا یک کیسه یخ زده در یک پارچه ی نرم برای تنگ کردن عروق این ناحیه استفاده کنید.

بالش اضافی: از یک یا دو بالش اضافی استفاده کنید تا با بلند کردن زیر سر خود هنگام خواب، از ورم ایجاد شده در پلک ها در اثر تجمع مایعات در آن ها جلوگیری کنید.

خواب بیشتر: گرچه شبهای کوتاه معمولا باعث ایجاد دایره های زیر چشم نمی شوند، خواب کم باعث تیره شدن پوست شما می شوند در نتیجه گودی و تیرگی که تا کنون داشته اید، واضح تر خواهند شد.

دکتر علی کمیلی

دکتر علی کمیلی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر علی کمیلی، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی ایران، استاد دانشگاه، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین عضو انجمن تخصصی پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علی کمیلی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه