لکه های سفید پوستی دلیلی برای نگرانی نیستند. با این حال، این لکه ها و بی رنگ شدن پوست عموما دلایلی مانند اگزما و سایر تحریکات پوستی، عفونت های قارچی سطحی و بیماری های پوستی مانند بیماری پسوریازیس و ویتیلیگو دارند.

دروانا:

آیا لکه های سفید پوستی نگران کننده هستند؟

به طور کلی، لکه های سفید بر روی پوست دلیلی برای نگرانی نیستند. با این حال، این پچ ها و بی رنگ شدن پوست عموما دلایلی دارند که در زیر به آن ها اشاره می شود:

  • اگزما: اگزما یا درماتیت آتوپیک شرایطی است که در آن پوست دچار قرمزی و خارش می شود. اگزما پوستی عموما در کودکان رخ می دهد و اما می تواند در هر سنی اتفاق بیافتد. در برخی موارد ناحیه کوچکی از پوست تحریک شده و یا دچار اگزمای خفیف می گردد که باعث شکل گیری یک لکه پوستی و روشن تر شدن رنگ آن ناحیه نسبت به نواحی پوستی دیگر که آن را احاطه کرده اند، می شود
  • پیتیریازیس آلبا: این حالت بیشتر در کودکانی که به اگزما پوستی آتوپیک مبتلا هستند رخ می دهد. پزشک متخصص پوست و مو ممکن است توصیه هایی برای بیمار داشته باشد:
  • استفاده از مرطوب کننده برای نواحی درگیر شده
  • عدم استفاده از صابون های ناملایم یا خشک

دکتر سیامک اسماعیلی رادور متخصص پوست، مو و زیبایی عنوان می دارند که امروزه درمان فقط شامل مرطوب کننده های پوستی است.

  • عفونت قارچی سطحی: دلیل دیگر برای لکه های سفید پوستی، عفونت قارچی سطحی (تینا ورسیکالر) است. تینا ورسیکالر یک عفونت قارچی رایج پوستی است که عامل قارچی دخیل در آن با پیگمنتاسیون نرمال پوستی مقابله می کند. این عفونت باعث می شود که پوست روشن تر و یا تیره تر از حالت معمول دیده شود. در این موارد، تجویز شامپو ها و کرم های ضد قارچ به منظور درمان لکه های سفید پوستی در نظر گرفته می شود.
  • سایر بیماری های پوستی: بیماری هایی چون پسوریازیس، ویتیلیگو نیز می توانند موجب ایجاد نواحی تیره یا روشن تر پوستی و بی رنگ شدن پوست شوند. بیماری پسوریازیس یک بیماری پوستی است که در آن چرخه زندگی سلول های پوستی سرعت گرفته و سلول های پوستی اضافی فلس ها و لکه هایی را در سطح پوست ایجاد می کنند. درمان پسوریازیس بر کنترل مدت زمان و شدت فوران های ناگهانی پوستی تمرکز دارد. در ویتیلیگو، عملکرد سلول های تولید کننده رنگدانه پوستی از دست رفته است و نواحی از پوست به صورت لکه هایی بی رنگ می شود. درمان ویتیلیگو می تواند چالش برانگیز باشد و لازمه تجویز نسخه، تشخیص دقیق بیماری است.

در صورتی که دچار پچ های سفید پوستی هستید و این پچ ها بزرگ تر شده و یا به تعدادشان اضافه شده است، با پزشک متخصص پوست در این باره مشورت کنید.

دکتر سیامک اسماعیلی رادور

دکتر سیامک اسماعیلی رادور

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر سيامك اسماعيلي رادور متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در شهریار و فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشند. دكتر سیامک اسماعیلی رادور دارای 24 سال سابقه پزشکی و طبابت نیز هستند.
 
تایید شده: توسط دکتر سیامک اسماعیلی رادور
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه