داروهای بیولوژیک اگزما، پروتئین های دستکاری شده ژنتیکی هستند که با مهار بخشی از سیستم ایمنی و کنترل التهاب، در درمان اگزما موثر خواهند بود.

دروانا:

بهترین راه در درمان اگزما تحت کنترل در آوردن علائم آن است. برای بیشتر انواع اگزما کنترل علائم بر پایه موارد زیر انجام می شود:

  • شناسایی عوامل محرک اگزما
  • حمام کردن و مرطوب کردن مرتب پوست
  • استفاده از داروهای نسخه ای یا غیر نسخه ای
  • بررسی علائم عفونت مانند برآمدگی های پر شده از چرک، قرمزی، گرمی پوست

درمان قطعی برای بیماری اگزما وجود ندارد اما در حال حاضر راه هایی برای درمان اگزما در دسترس و در حال بررسی هستند. بسته به نوع و شدت اگزما، درمان اگزما شامل تغییراتی در شیوه زندگی، داروهای غیر نسخه ای، داروهای نسخه ای موضعی، خوراکی و تزریقی، نور درمانی و داروهای بیولوژیک می باشد. در نظر داشته باشید که علائم اگزما در افراد مختلف متفاوت است. همه افراد به درمان اگزما به یک طریق پاسخ نمی دهند بنابراین بهتر است گزینه های موجود را امتحان کنید و برای یافتن بهترین رژیم درمانی اگزما با متخصص پوست مشورت نمایید. در ادامه داروهای بیولوژیک اگزما را بررسی می کنیم.

داروهای بیولوژیک: داروهای بیولوژیک چه هستند؟

داروهای بیولوژیک یا بیولوژیک ها از جمله داروهای مورد استفاده در درمان اگزما هستند که بخش خاصی از واکنش سیستم ایمنی که در بروز علائم درماتیت آتوپیک نقش دارد را مورد هدف قرار می دهند. داروهای بیولوژیک اگزما در واقع پروتئین هایی دستکاری شده به دست آمده از ژن های انسانی هستند و به صورت وریدی و یا زیر جلدی برای هدف قرار دادن بخش خاصی از سیستم ایمنی که عامل التهاب است، تزریق می شوند. امروزه داروهای بیولوژیک هدفمند ترین روش درمانی موجود برای اگزما هستند؛ زیرا داروهای بیولوژیک در واقع از دی ان ای انسانی برای درمان برخی بیماری ها در سطح سیستم ایمنی استفاده می کنند. داروهای بیولوژیک اگزما داروهای دستکاری شده ژنتیکی هستند که حاوی پروتئین های به دست آمده از بافت های زنده یا سلول های کشت داده شده در آزمایشگاه می باشند.

داروهای بیولوژیک: مکانیسم اثر

بدن انسان دارای نوع خاصی از پروتئین به نام اینترلوکین است که سیستم ایمنی را در مقابله با ویروس ها و باکتری های خطرناک یاری می کند. اما در افرادی که به بیماری های التهابی مانند درماتیت آتوپیک دچار هستند، سیستم ایمنی بیش فعال است و اینترلوکین های خاصی را برای پاسخ به ایجاد التهاب فعال می کند. این التهاب مزمن موجب خارش، ایجاد پلاک های قرمز روی پوست و سایر علائم شایع در بیماری اگزما می شود.

داروهای بیولوژیک اگزما از اتصال اینترلوکین ها به گیرنده های سلولی خود جلوگیری می کنند که بدین ترتیب بیش فعالی سیستم ایمنی مهار شده و شاهد درمان اگزما خواهیم بود. یک سیستم ایمنی آرام تر به معنی التهاب با شدت کمتر و در نتیجه علائم کمتر درماتیت آتوپیک است.   

داروهای بیولوژیک: دوپیلومب

داروی دوپیلومب از جمله داروهای بیولوژیک است که اولین بار توسط سازمان غذا و دارو برای درمان اگزما متوسط تا شدید در بزرگسالانی که به درمان موضعی اگزما پاسخ ندادند و یا این درمان به آن ها توصیه نمی شود، تایید شد. این نوع از داروهای بیولوژیک بر روی دو اینترلوکین که تصور می شود در بروز بیماری اگزما نقش دارند اثر می گذارد: اینترلوکین 4 و اینترلوکین 13. این نوع از داروهای بیولوژیک با مهار اتصال این اینترلوکین ها به گیرنده های سلولی خود، فعالیت سیستم ایمنی را محدود کرده، شدت التهاب و علائم درماتیت آتوپیک را کاهش می دهد.

در آزمایشات بالینی، بیش از نیمی از بیماران که از داروی دوپیلومب به مدت 16 هفته استفاده می کردند، گزارش دادند که علائم اگزما در آن ها با دریافت این نوع از داروهای بیولوژیک تا 75 درصد بهبود یافته است. با توجه به مزمن بودن بیماری اگزما، به بیماران توصیه می شود که دوپیلومب به عنوان یکی از داروهای بیولوژیک را ادامه دهند تا شاهد فواید بیشتر آن در درمان اگزما باشند. این دارو به صورت تزریق زیر جلدی هفته ای یک بار دریافت می شود و تنها به صورت نسخه ای در دسترس است.

داروهای بیولوژیک: خطرات

شایع ترین عوارض گزارش شده از داروهای بیولوژیک شامل موارد زیر است:

  • التهاب ملتحمه
  • واکنش های محل تزریق
  • تبخال در دهان یا لب ها

همانند هر داروی دیگری، برای ارزیابی مزایا و معایب استفاده از داروهای بیولوژیک برای درمان اگزما در خود با متخصص پوست مشورت کنید خصوصا اگر شما باردار هستید و یا قصد بارداری دارید.

برگرفته از: وبسایت https://nationaleczema.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه