درمان موضعی اگزما از جمله روش هایی است که برای درمان این بیماری التهابی پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. درمان موضعی اگزما شامل استروئیدهای موضعی، مهار کننده های کلسینورین و مهار کننده های فسفو دی استراز 4 هستند.

دروانا:

درمان موضعی اگزما شامل چه داروهایی است؟

درمان موضعی اگزما شامل داروهایی است که برای کنترل و کاهش التهاب ناشی از اگزما بر روی پوست مالیده می شوند. داروهایی برای درمان موضعی اگزما وجود دارند. پرکاربرد ترین داروها برای درمان موضعی اگزما شامل استروئیدهای نسخه ای با قدرت های متفاوت، مهار کننده های کلسینورین و مهار کننده های فسفو دی استراز 4 می باشد.

درمان موضعی اگزما: استروئیدهای موضعی

یکی از پرکاربرد ترین داروهای نسخه برای درمان موضعی اگزما کورتیکواستروئیدهای موضعی یا استروئیدها هستند که التهاب، قرمزی و خارش ناشی از اگزما را کاهش داده و به بهبودی پوست کمک می کنند.

استروئیدها (به عنوان داروهای مورد استفاده در درمان موضعی اگزما) ترکیبات طبیعی هستند که بدن آن ها را برای تنظیم رشد و عملکرد ایمنی تولید می کند. کورتیکواستروئیدها بیش از 50 سال است که به عنوان داروهای موضعی برای درمان انواع گوناگونی از التهاب های پوستی مانند بیماری اگزما به کار می روند. استروئیدها برای درمان موضعی اگزما انواع گوناگونی دارند و در اشکال دارویی پماد، کرم، لوسیون و اسپری استفاده می شوند.

نکاتی پیرامون استفاده از استروئیدها برای درمان موضعی اگزما

  • استروئیدها را تنها بر روی نواحی پوستی درگیر اگزما و طبق دستور پزشک بمالید.
  • استروئیدها برای درمان موضعی اگزما را تنها طبق دستور پزشک مصرف کنید؛ استفاده زیاد از این داروها موجب بروز عوارض جانبی می گردد. بسیاری از استروئیدها یک یا دو بار در روز برای درمان موضعی اگزما استفاده می شوند.
  • داروی استروئیدی را به عنوان مرطوب کننده استفاده نکنید.
  • بعد از مالیدن استروئید برای درمان موضعی اگزما، از یک مرطوب کننده بر روی آن استفاده کنید.
  • از مصرف زیاد و طولانی مدت استروئید ها برای درمان موضعی اگزما بپرهیزید.

درمان موضعی اگزما: مهار کننده های کلسینورین موضعی

مهار کننده های کلسینورین موضعی داروهای غیر استروئیدی هستند که برای درمان موضعی اگزما به کار می روند. هنگامی که جذب پوست می شوند، با پیشگیری از فعال شدن بخشی از سیستم ایمنی، از بروز برخی علائم اگزما مانند قرمزی و خارش جلوگیری می کنند.

مهار کننده های کلسینورین برای درمان موضعی اگزما به نواحی پوستی درگیر مانند پلک ها مالیده می شوند و برای مدت زمان های طولانی برای کنترل علائم و کاهش عود اگزما قابل استفاده هستند. این داروها موجب عوارض جانبی که در اثر استفاده زیاد از استروئیدها برای درمان موضعی اگزما ایجاد می گردند مانند نازک شدن پوست، ایجاد استریا، عروق عنکبوتی یا تغییر رنگ پوست، نمی شوند.

از جمله عوارض جانبی داروهای مهارکننده کلسینورین که برای درمان موضعی اگزما به کار می روند شامل احساس سوزش یا مور مور شدن خفیف (هنگامی که دارو برای بار اول استفاده می شود) می باشد. تعداد بسیار کمی از بیماران با دریافت داروی الیدل دچار سرطان پوست یا لنفوما شده اند. با این حال این ارتباط هنوز اثبات نشده است.

همانند مصرف هر داروی جدیدی، بهتر است در مورد مزایا و معایب استفاده از این دسته دارویی برای درمان موضعی اگزما با متخصص پوست مشورت کنید. حین مصرف مهارکننده های کلسینورین برای درمان موضعی اگزما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • این داروها را تنها بر روی نواحی پوستی درگیر بیماری اگزما بمالید.
  • استفاده از مهارکننده های کلسی نورین برای درمان موضعی اگزما در کودکان زیر دو سال ممنوع است.
  • استفاده از این داروها برای درمان موضعی اگزما به طور همزمان با نوردرمانی ممنوع است.
  • هنگام مصرف مهارکننده های کلسینورین از پوست خود هنگام قرارگیری در معرض نور خورشید محافظت کنید.

دو داروی پروتوپیک و الیدل برای درمان موضعی اگزما مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان موضعی اگزما: مهارکننده های فسفو دی استراز 4

این داروها با مهار آنزیم فسفو دی استراز 4 از ایجاد التهاب شدید در بدن پیشگیری می کنند. فسفو دی استراز 4 توسط سلولهای ایمنی بدن تولید می شوند و با کنترل سیتوکین ها در عملکرد بدن اثرگذار هستند. سیتوکین ها ریز پروتئین هایی هستند که توسط سلول های مشارکت کننده در ایجاد التهاب تولید می شوند. زمانی که سیتوکین ها به اشتباه در بدن فعال می شوند، التهاب حاصل موجب بروز بیماری های خاصی چون درماتیت آتوپیک می گردد.

در حال حاضر یکی از داروهای این دسته برای درمان موضعی اگزما به کار می رود. سازمان غذا و دارو آمریکا در اواخر سال 2016 داروی کریسابرول را برای درمان موضعی اگزما در کودکان دو ساله و بزرگ تر تایید نمود. این دارو به صورت پماد 2 درصد وجود دارد و دو بار در روز برای درمان موضعی اگزما مورد استفاده قرار می گیرد.

در آزمایشات بالینی، این دارو می تواند علائم درماتیت آتوپیک مانند خارش، قرمزی، ضخیم شدن پوست، پوست ریزی و ضایعات خراشیده را کاهش دهد. شرکت کنندگان در این مطالعات اغلب بعد از 28 روز مصرف داروی کریسابرول برای درمان موضعی اگزما، به بهبودی کامل یا نسبی دست یافتند.

از جمله عوارض جانبی این دارو در درمان موضعی اگزما تحریک پوستی در محل استفاده از دارو و حساسیت بیش از حد به داروی کریسابرول است.

دکتر محمدرضا علاوی طوسی

دکتر محمدرضا علاوی طوسی

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر محمدرضا علاوي طوسي متخصص پوست و مو در مشهد دارای فلوشیپ Patch Test از کانادا و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمدرضا علاوی طوسی
برگرفته از: وبسایت https://nationaleczema.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه