درمان های بیماری پسوریازیس پوست شما را صاف نگاه می دارند اما آیا این درمان ها زمانی که شما باردار یا شیرده هستید امن هستند؟ در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد پسوریازیس در بارداری و شیردهی آورده شده است.

دروانا:

بارداری و شیردهی زمانی که شما به پسوریازیس مبتلا هستید

بارداری ممکن است علائم پسوریازیس را تحت تاثیر قرار دهد و روش درمان را تغییر دهد. اما بارداری با وجود پسوریازیس امکان پذیر است و می توان اقدام به کنترل پسوریازیس کرد در حالی که کودک نیز آسیب نبیند.

بارداری و پسوریازیس: بدن شما چگونه پاسخ می دهد؟

گرچه در دوران بارداری، برای تعداد کمی از خانم ها علائم پسوریازیس می تواند تشدید شود. اما بسیاری از خانم ها پوست صاف تری پیدا می کنند و یا تغییری در علائم پسوریازیس آن ها ایجاد نمی شود. اما بعد از زایمان، تشدید پسوریازیس شایع است.

کدام روش های درمان پسوریازیس می توانند به کودک آسیب برسانند؟

به طور کلی، ارجح است که در دوران بارداری هر نوع داروی پسوریازیس را که مصرف آن ضروری نیست، قطع کنید. بعضی از درمان های پسوریازیس ممکن است موجب نواقص مادرزادی شوند. درمان هایی برای پسوریازیس که در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی شوند شامل موارد زیر هستند:

  • رتینوئیدهای خوراکی: مانند آسیترتین
  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی: مانند پردنیزولون
  • متوترکسات: دارویی که هم به صورت خوراکی و هم به صورت تزریق عضلانی استفاده می شود.
  • تازاروتن: یک درمان موضعی برای پسوریازیس
  • پسورالن به همراه پرتو درمانی فرابنفش نوع آ (PUVA): مصرف هم زمان داروی پسورالن به همراه نور درمانی برای پسوریازیس استفاده می شود.

چه درمان هایی در پسوریازیس احتمالا بی ضرر هستند؟

اگر به پسوریازیس خفیف مبتلا هستید، معمولا می توان در طول بارداری و یا شیردهی علائم را با درمان های موضعی کنترل کرد. برخی از داروهای پسوریازیس که به صورت خوراکی و تزریقی هستند نیز ممکن است بی ضرر باشند. متخصص پوست ممکن است موارد زیر را به شما توصیه کند:

  • مرطوب کننده ها و نرم کننده ها: استفاده از این ترکیبات به تامین آب مورد نیاز پوست کمک می کند.
  • کورتیکواستروئیدهای موضعی: متخصص پوست ممکن است دوز پایین یک داروی ضد التهاب را برای مراقبت از پوست توصیه کند.
  • پرتو درمانی فرابنفش نوع بی (UVB) با فرکانس پایین: در صورتی که درمان های موضعی موثر واقع نشوند، استفاده از این روش درمانی در افراد باردار یا شیرده مبتلا به بیماری پسوریازیس غیر خفیف توصیه می شود.
  • سیکلوسپورین: یک داروی خوراکی است که به احتمال زیاد در طول بارداری بی ضرر است.
  • داروهای بیولوژیک: شامل ادلیمومب ، اینفلیکسیمب و اتانرسپت ایمن هستند. پزشک شما ممکن است قطع داروهای بیولوژیک را تا زمان پایان دوره بارداری به منظور محافظت نوزاد شما از خطرات احتمالی عفونت، توصیه کند. اگر شما به پسوریازیس بسیار شدید مبتلا هستید، با متخصص پوست خود در مورد فواید و خطرات استفاده از داروهای بیولوژیک در دوران بارداری خود مشورت کنید.

درمان پسوریازیس در دوران شیردهی

برخی از درمان های پسوریازیس با در نظر گرفتن برخی از هشدار ها، می توانند در دوران شیردهی نیز ایمن باشند:

  • کورتیکواستروئیدهای موضعی ضعیف و مرطوب کننده ها ایمن ترین درمان های پسوریازیس در دوران شیردهی هستند. اگر شما در سینه خود دچار پسوریازیس هستند، بلافاصله قبل از شیردهی از کورتیکواستروئیدهای موضعی استفاده نکنید. این داروها را بعد از این که کودک شما تغذیه را متوقف کرد، مصرف کنید و آن را قبل از نوبت شیردهی بعدی کودک تمیز کنید.
  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی نیز ایمن هستند. اگر داروهای موضعی پسوریازیس برای شما موثر واقع نشد، کورتیواستروئیدهای خوراکی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند؛ زیرا این داروها به مقدار کمی وارد شیر مادر می شوند. از مصرف این داروها به مدت چهار ساعت قبل از شیردهی به نوزاد، اطمینان حاصل کنید. در این مورد باید با متخصص پوست خود مشورت نمایید.

اگر شما باردار یا شیرده هستید، در مورد فواید و خطرات گزینه های درمانی پسوریازیس با متخصص پوست مشورت کنید. علاوه بر درمان دارویی پسوریازیس، شما می توانید با استفاده از برخی اقدامات مراقبت از خود به کنترل علائم پسوریازیس کمک کنید. از مرطوب کننده ها به طور روزانه اسفتاده کنید، از یک پاک کننده پوست ملایم استفاده کنید، استرس را کاهش دهید و از هر عاملی که موجب تشدید پسوریازیس در شما می شود دوری کنید.

دکتر سیده زهرا قدسی متخصص پوست، مو و زیبایی به سوالات زیر پاسخ داده اند:

آیا ممکن است بیماری پسوریازیس جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار دهد؟

معمولا جنین تحت تاثیر این بیماری قرار نمی گیرد مگر در پسوریازیس شدید و وسیع که با حال عمومی در مادر همراه باشد. خوشبختانه این بیماری در بیشتر موارد در حاملگی بهتر می شود.

آیا دوران شیردهی در تشدید علائم پسوریازیس نقش دارد؟

دوران شیردهی به خودی خود تاثیری ندارد ولی بعد از زایمان ممکن است شدت این بیماری عود داشته باشد که بیمار باید تحت تظارت یک متخصص پوست باشد.

دکتر سیده زهرا قدسی

دکتر سیده زهرا قدسی

متخصص پوست، مو و زیبایی
دکتر سیده زهرا قدسی متخصص پوست، مو و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سیده زهرا قدسی دارای بورد تخصصی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با درجه استادی و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سیده زهرا قدسی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه