پسوریازیس پوست سر به صورت نواحی قرمز و خارش دار به همراه پوسته های براق ظاهر می شود. پزشکان معتقدند که وجود اختلال در سیستم ایمنی موجب تولید بیش از حد سلول های پوستی و تشکیل پچ های های فلس مانند در پسوریازیس پوست سر می شود. درمان پسوریازیس پوست سر مشکل است چرا که خاراندن پوست شرایط را تشدید می کند و وجود مو از رسیدن داروی کافی به پوست سر جلوگیری می کند. در این مقاله به بررسی برخی نکات برای بهترین درمان پسوریازیس پوست سر می پردازیم.

دروانا:

پسوریازیس پوست سر چیست؟

پسوریازیس پوست سر یک اختلال پوستی رایج است که در آن پچ های فلس مانند برآمده ایجاد می شود. این نوع از پسوریازیس ممکن است به صورت یک پچ به تنهایی و یا چندین پچ ایجاد شود و در مواردی حتی تمام پوست سر را درگیر کند. پسوریازیس پوست سر ممکن است تا پشت گردن و پشت و درون گوش ها نیز پیشروی کند. پسوریازیس پوست سر به صورت نواحی قرمز و خارش دار به همراه پوسته های براق ظاهر می شود. بیماری پسوریازیس در کودکان در بیشتر موارد ابتدا از پوست سر آغاز می شود. شما ممکن است متوجه باقی مانده هایی از سلول های مرده پوستی در موهای خود یا روی شانه ها خصوصا بعد از خاراندن پوست سر خود شوید. پچ های فلس مانند که ممکن است با کندن دچار خونریزی شوند، در نواحی فراتر از خط رویش موها نیز ظاهر می شوند.

پسوریازیس پوست سر از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود و مانند انواع دیگر این بیماری، علت آن به طور دقیق تشخیص داده نشده است. پزشکان معتقدند که وجود اختلال در سیستم ایمنی موجب تولید بیش از حد سلول های پوستی و تشکیل پچ های های فلس مانند در پسوریازیس پوست سر می شود. این نوع از پسوریازیس در مواردی خفیف و غیر قابل توجه است. پسوریازیس پوست سر ممکن است شدید شود، مدت طولانی به طول انجامد و موجب زخم های ضخیم و پوسته پوسته شود. خارش شدید ناشی از پسوریازیس پوست سر خواب و زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می دهد و خاراندن زیاد پوست موجب عفونت های پوستی و ریزش مو می شود.

درمان پسوریازیس پوست سر مشکل است چرا که خاراندن پوست شرایط را تشدید می کند و وجود مو از رسیدن داروی کافی به پوست سر جلوگیری می کند. در ادامه به نکاتی برای برای بهبود وضعیت در بیماری پسوریازیس پوست سر می پردازیم:

  • استفاده از نرم کننده پوست سر: نرم کننده پوست سر حاوی سالیسیلیک اسید به جدا شدن پوسته های موجود در پوست سر شما کمک می کند و امکان عملکرد داروهای مصرفی را فراهم می کند. نرم کننده پوست سر را مستقیما بر روی پوست سر خود بزنید. پوسته های سر خود را نکنید؛ این عمل موجب ریزش مو و تشدید پسوریازیس پوست سر می شود.
  • استفاده از شامپو دارویی: شامپوهای درمانی غیر نسخه ای می توانند در درمان پسوریازیس پوست سر موثر باشند. شامپویی را انتخاب کنید که حاوی زغال سنگ یا سالیسیلیک اسید برای رفع خارش و جدا کردن پوسته های سر باشد. برای پیشگیری از تحریک بیشتر، پوست سر را به آرامی شستشو دهید.
  • خودداری از خاراندن پوست: خاراندن پوست سر موجب تشدید پسوریازیس پوست سر می شود همچنین ممکن است خونریزی و ریزش مو را به دنبال داشته باشد. شامپوهای حاوی زغال سنگ یا منتول برای تسکین خارش ناشی از این بیماری موثر هستند. اگر خارش ناشی از پسوریازیس پوست سر ادامه پیدا کنند، متخصص پوست ممکن است مصرف داروهای آنتی هیستامین خوراکی را توصیه کند.
  • استفاده از داروهای موضعی: متخصص پوست ممکن است داروهای موضعی مانند آنترالین، کلسی پوترین، تازاروتن و یا ترکیبی از بتامتازون و کلسی پوترین را برای درمان پسوریازیس پوست سر برای شما تجویز کند. عوارض جانبی در این داروها مختلف است. آنترالین هر آن چه که با آن در تماس قرار بگیرد را لکه دار می کند و کلسی پوترین، تازاروتن و بتامتازون و کلسی پوترین نیز موجب تحریک پوستی می شوند. در مورد موقع و مدت زمان استفاده از داروها، طبق دستورات پزشک عمل کنید.

اگر پسوریازیس پوست سر در شما شدید است، شما ممکن است به مصرف دارویی که تمام بدن را به طور سیستمیک تحت تاثیر قرار دهد، نیاز خواهید داشت. نور درمانی گزینه ای در درمان پسوریازیس پوست سر محسوب می شود. در مورد انتخاب راه درمانی مناسب با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

دکتر فروزان کوشا

دکتر فروزان کوشا

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر فروزان كوشا متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در همدان و فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر فروزان کوشا دارای بیش از 20 سال سابقه و تجارب ارزشمند در تخصص پوست، مو و زیبایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فروزان کوشا
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه