تجمع سلول های پوستی ناشی از بیماری پسوریازیس، فلس های ضخیم و براق و لکه های خشک و قرمز را ایجاد می کنند که در برخی موارد خارش دار هستند. ممکن است تاول های پر شده از چرک نیز در این بیماری ظاهر شوند. در ادامه با انواع پسوریازیس، علائم هر یک و راههای درمانی آن ها صحبت می کنیم.

دروانا:

بیماری پسوریازیس زمانی اتفاق می افتد چرخه زندگی سلول های پوستی سرعت می گیرد و موجب ساخت سریع سلول های خشن و مرده پوستی و عدم ریزش پوسته ها می شود. این تجمع سلول های پوستی، فلس های ضخیم و براق و لکه های خشک و قرمز ایجاد می کنند که در برخی موارد خارش دارند. در برخی موارد ممکن است تاول های پر شده از چرک نیز در بیماری پسوریازیس ظاهر شوند.

ضایعات ناشی از این بیماری می توانند به صورت نقاط محدود پوسته پوسته شده که مانند شوره فلس مانند است تا فوران های شدید که نواحی وسیعی را شامل می شوند ظاهر شود.

در حالی که نشانه های و علائم پسوریازیس در افراد مختلف متفاوت است، انواع پسوریازیس عموما با ویژگی های ظاهری مشخصی شناسایی می شوند.

پسوریازیس پلاکی

پسوریازیس پلاکی رایج ترین نوع این بیماری است که موجب ضایعات یا پلاک های پوستی قرمز، خشک و برآمده پوشیده با فلس های براق می شود. پلاک ها در این نوع از بیماری به ندرت ممکن است خارش دار باشند و می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. بیمار مبتلا به پسوریازیس پلاکی ممکن است تعداد کم یا زیادی پلاک پوستی داشته باشد. در این نوع از این بیماری، پوست اطراف مفاصل ممکن است ترک خورده و خونریزی کنند.  

این نوع از بیماری با در نظر داشتن برخی نکات در شیوه زندگی بهبود می باید. در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود:

  • حمام کردن روزانه
  • استفاده از کرم غیر نسخه ای کورتیزون و مرطوب کننده ای با پایه پمادی
  • شناسایی محرک های شخصی که موجب تشدید بیماری می شوند مانند استرس و دوری از آن ها

در موارد متوسط تا شدید پسوریازیس پلاکی، نور درمانی، کرم های استروئیدی نسخه ای، داروهای خوراکی یا بیولوژیک یا تزریقی و یا ترکیبی از این ها برای درمان پسوریازیس به کار می روند.

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس پوست سر به صورت نواحی قرمز و خارش دار به همراه پوسته های براق ظاهر می شود. بیماری پسوریازیس در کودکان در بیشتر موارد ابتدا از پوست سر آغاز می شود. شما ممکن است متوجه باقی مانده هایی از سلول های مرده پوستی در موهای خود یا روی شانه ها خصوصا بعد از خاراندن پوست سر خود شوید. پچ های فلس مانند که ممکن است با کندن دچار خونریزی شوند، در نواحی فراتر از خط رویش موها نیز ظاهر می شوند.

گزینه های درمان پسوریازیس پوست سر شامل شامپوهای دارویی، لوسیون یا فوم استروئیدی، فرم موضعی از ویتامین دی صناعی به اسم کلسی پوتری یول، نوردرمانی و داروهای خوراکی هستند.

پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن ممکن است ناخن های انگشتان دست و پا را درگیر کند و موجب فرورفتگی، تغییر رنگ و رشد غیر طبیعی ناخن ها شود. ناخن هایی که درگیر بیماری شده اند ممکن است از بین رفته و از بستر ناخن جدا شوند (انیکولایزیس). پسوریازیس ناخن در موارد شدید موجب ریزش ناخن ها می شود.

این نوع از بیماری اغلب با انواع دیگری از پسوریازیس مانند پسوریازیس پلاکی همراه است. گزینه های درمان پسوریازیس ناخن داروهای خوراکی یا تزریقی و موضعی هستند.

پسوریازیس خالدار (guttate)

پسوریازیس خالدار عموما در کودکان و افراد جوان شایع است و عموما در اثر یک عفونت باکتریایی مانند گلو درد استافیلوکوکی تحریک می شود. این نوع از بیماری به صورت حفره های کوچک و قرمز که اغلب در بالا تنه، بازوها و ساق پاها هستند، ظاهر می شود. حفره ها در پسوریازیس خال خال با فلس پوشانده می شوند و ضخامت آن ها کمتر از پلاک های پسوریازیسی است. شما ممکن است یک ضایعه داشته باشید که به خودی خود پیشروی می کند و یا به کرات دچار حمله هایی از این نوع از بیماری شوید.

پسوریازیس خالدار عموما به درمان پاسخ می دهد که درمان پسوریازیس خال خال شامل کرم های استروئیدی نسخه ای و داروهای خوراکی است. این بیماری ممکن است با درمان عفونتی که عامل زمینه ای بوده است نیز بهبود یابد.

پسوریازیس معکوس

پسوریازیس معکوس موجب شکل گیری پچ هایی از پوست قرمز و ملتهب عموما در زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه ها و اطراف ناحیه تناسلی می شود که معمولا پوسته ندارند.

راه های درمان پسوریازیس معکوس شامل کورتیکواستروئید های موضعی با قدرت کم یا مهار کننده های کلسی نورین موضعی هستند.

پسوریازیس تاولی

پسوریازیس تاولی به صورت پچ های گسترده و یا در نواحی کوچک تر بر روی دست ها، ناخن های انگشتان یا پاها بروز می کند. این نوع از بیماری اندکی بعد از قرمز و حساس شدن پوست، به صورت تاول های چرکی ظاهر می شود و به سرعت گسترش می یابد. تاول ها در پسوریازیس تاولی در طول چند روز برطرف می شوند اما مجددا باز می گردند. علت احتمالی قطع دارو و عفونت است.

پچ های کوچک در پسوریازیس تاولی ممکن است با یک کرم استروئیدی درمان شوند. برای درمان پسوریازیس تاولی که به صورت پچ های بزرگ ظاهر شده است، داروهای خوراکی نسخه ای، رفع عامل زمینه ای و سایر درمان های موضعی و سیستمیک انجام می گیرند. نور درمانی در وضعیتی که تاول های بهبود یافته است و حساسیت پوست کمتر است، می تواند برای درمان این نوع از بیماری به کار رود.

پسوریازیس اریترودرمیک

پسوریازیس اریترودرمیک کمترین شیوع را در میان انواع پسوریازیس دارد. در این نوع از بیماری، تمام بدن با راش های قرمز پوشیده می شود که می تواند با خارش و سوزش شدید همراه باشد. این وضعیت ممکن است با مصرف کورتیکواستروئید ها یا سایر داروها، آفتاب سوختگی شدید یا وجود هر نوع دیگری از این بیماری تشدید شود. پسوریازیس اریترودرمیک وقتی است که بیشتر از 90 درصد سطح بدن گرفتار باشد.

درمان پسوریازیس اریترودرمیک معمولا به داروهای خوراکی نسخه ای، لباس های مرطوب مخصوص و استروئید های موضعی نیاز دارد. در موارد شدید، درمان های ترکیبی و بستری شدن در بیمارستان ضرورت خواهد داشت.

دکتر محمد رضا شهسواری

دکتر محمد رضا شهسواری

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر محمد رضا شهسواري متخصص پوست، مو و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای بیش از 24 سال سابقه تخصص پزشکی در رشته پوست و مو و زیبایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمد رضا شهسواری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه