اگزما یا درماتیت آتوپیک شرایطی است که در آن پوست دچار قرمزی و خارش می شود. درمان های موجود و اقداماتی که خود برای مراقبت از خود انجام می دهد، کاهش خارش اگزما و پیشگیری از بروز ضایعات بیشتر را به دنبال دارند. مایع سفید کننده ای که به منظور درمان اگزما در حمام استفاده می شود باکتری ها موجود در سطح پوست از بین می برد، خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن را نیز برطرف می سازد.

دروانا:

اگزما چیست؟

اگزما یا درماتیت آتوپیک شرایطی است که در آن پوست دچار قرمزی و خارش می شود. اگزما در کودکان شایع تر است اما می تواند در هر سنی اتفاق بیافتد. اگزما یک بیماری طولانی مدت و مزمن است که در طول زمان پیشروی بیشتری می کند. این بیماری ممکن است که همراه بیماری های دیگری ماند آسم یا تب یونجه ایجاد شود.

درمان قطعی اگزما کشف نشده است. اما درمان های موجود و اقداماتی که خود برای مراقبت از خود انجام می دهد، کاهش خارش اگزما و پیشگیری از بروز ضایعات بیشتر را به دنبال دارند. برای مثال عدم استفاده از صابون های ناملایم، مرطوب کردن پوست به طور مرتب و استفاده از پماد ها و کرم های دارویی از جمله این درمان ها و اقدامات هستند.

یک مایع سفید کننده می تواند اگزمای مزمن را درمان کند؟

استفاده از مقدار اندکی مایع سفید کننده در آب به هنگام حمام کردن، می تواند علائم اگزمای مزمن را تخفیف دهد.

اگزما شرایطی است که موجب خارش پوست می شود و اغلب اوقات با یک عفونت باکتریایی تشدید می گردد. مایع سفید کننده ای که به منظور درمان اگزما در حمام استفاده می شود باکتری ها موجود در سطح پوست از بین می برد، خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن را نیز برطرف می سازد. این روش زمانی که با سایر درمان های اگزما مانند استفاده از داروها و مرطوب کردن پوست همراه می شود بسیار موثر خواهد بود.

اگر مایع سفید کنند به خوبی رقیق شده و طبق دستور استفاده شود، برای کودکان و بزرگسالان ایمن خواهد بود. برای کسب نتایج بهتر در درمان اگزما به کمک مایع سفید کننده در حمام توجه به نکات زیر لازم است:

  • نصف فنجان یا 118 میلی لیتر مایع سفید کننده را به حدود 151 لیتر آب ولرم در وان حمام اضافه کنید. این معیارها بر اساس اندازه های استاندارد آمریکا تعیین شده اند. از مایع سفید کننده خانگی و نه مایع غلیظ شده استفاده کنید.
  • نواحی گردن به پایین و یا فقط نواحی از پوست که درگیر اگزما شده اند را به مدت 10 دقیقه در ترکیب آب و مایع سفید کننده غوطه ور کنید.
  • در صورتی که پوست شما توانایی تحمل مایع سفید کننده را نداشت فورا خود را بشویید و پوست را به آرامی به کمک یک حوله خشک کنید.
  • بلافاصله به کمک مقدار زیادی مرطوب کننده پوست خود را مرطوب کنید.
  • از مایع سفید کننده در حمام به منطور درمان اگزمای مزمن، بیش از سه بار در هفته استفاده نکنید.

استفاده مقدار زیادی از مایع سفید کننده و یا دفعات بیشتر از ترکیب آب و سفید کننده در حمام، موجب خشکی پوست شما می گردد. اگر پوست شما بسیار خشک و ترک خورده است، حمام کردن از جمله حمام کردن با مایع سفید کننده می تواند آزار دهنده و دردناک باشد. قبل از حمام کردن با مایع سفید کننده به منظور درمان اگزما، با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

دکتر محمد رضا شهسواری

دکتر محمد رضا شهسواری

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر محمد رضا شهسواري متخصص پوست، مو و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای بیش از 24 سال سابقه تخصص پزشکی در رشته پوست و مو و زیبایی می باشند.
 
تهیه شده: توسط دکتر محمد رضا شهسواری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه