مواد تشکیل دهنده کرم مرطوب کننده در انتخاب ما تاثیر می گذارد. انتخاب کرم مرطوب کننده باید متناسب با نوع پوست باشد. برای مثال بهترین کرم دست و صورت برای پوست خشک باید حاوی پایه ای از وازلین باشد. کرم آبرسان برای پوست چرب اغلب حاوی پایه سبک می باشد.

دروانا:

 انتخاب کرم مرطوب کننده بر اساس نوع پوست

کرم های مرطوب کننده به درمان خشکی پوست کمک کرده و مانع از ایجاد خشکی پوست می شوند. کرم های مرطوب کننده می توانند محافظ مناسبی برای پوست های حساس باشند و تون و بافت پوست را تقویت می کنند. محصولات مرطوب کننده مختلفی در بازار وجود دارد. در ادامه نکاتی را مطرح خواهیم کرد که شما را در انتخاب مرطوب کننده مناسب یاری می سازد.

چه مرطوب کننده برای من مناسب است؟

در تعریف ساده مرطوب کننده باید عنوان کنیم مرطوب کننده ها به حفظ آب در لایه بیرونی پوست کمک می کنند. مرطوب کننده نقش سد موقتی را ایفا می کنند که مانع از دست رفتن آب می شود. اغلب مرطوب کننده ها پایه آبی دارند بنابراین به راحتی بر سطح پوست قابل استفاده می باشند و پس از مصرف آثار قابل مشاهده ای روی پوست باقی نمی گذارند.

اثر بخشی مرطوب کننده ها به فاکتورهای متعددی از جمله نوع پوست، سن فرد و آب و هوا و شرایطی مانند وجود آکنه بستگی دارند. به طور کلی انواع پوست ها بدین قرار است:

  • پوست نرمال: پوست نرمال نه خیلی خشک و نه خیلی چرب می باشد. برای حفظ تعادل در رطوبت این پوست ها استفاده از مرطوب کننده هایی با پایه آبی که احساس سبک و غیر چربی را روی پوست ایجاد کند کافی خواهد بود. مواد تشکیل دهنده کرم مرطوب کننده مخصوص پوست نرمال اغلب حاوی چربی های سبک وزن یا مشتقات سیلیکون مانند سیکلومتیکون می باشند.
  • پوست خشک: مرطوب کننده پوست خشک باید از مرطوب کننده های سنگین تر با پایه چربی باشد. اینگونه مرطوب کننده ها اغلب حاوی ترکیباتی هستند که به حفظ رطوبت پوست کمک می کنند. برای پوست های بسیار خشک که دارای ترک نیز می باشند استفاده از وازلین انتخاب مناسب تری خواهد بود. محصولاتی با پایه وازلین قدرت ماندگاری بیشتری در مقایسه با کرم ها دارند و به طور موثری مانع از دست رفتن آب از پوست می شوند. بنابراین کرم مرطوب کننده پوست خشک باید حاوی پایه چرب تری مانند وازلین باشد.
  • پوست چرب: پوست چرب مستعد آکنه می باشد. چنین پوستی به استفاده از مرطوب کننده نیاز دارد و این نکته مخصوصا بعد از مصرف محصولات پوستی اهمیت دارد که سبب از دست رفتن چربی از پوست می گردد و پوست را خشک می کند. بنابران پس از شستشو می توان از مرطوب کننده های سبک و مناسب استفاده کرد. لوسیون ها در مقایسه با کرم ها اغلب حاوی درصد بیشتری از آب می باشد و به راحتی قابل استفاده هستند و کمتر پوست های مستعد آکنه را تحریک می کنند. این دسته از افراد باید محصولاتی با پایه آبی را انتخاب کنند که روی محصول اصطلاح noncomedogenic یا غیر کومدون ساز ذکر شده باشد.
  • پوست های حساس: پوست های حساس مستعد تحریک، قرمزی، خارش یا راش می باشند. محصولات حاوی مواد آرام کننده مانند آلوئه ورا و بابونه برای این دسته از پوست ها مناسب می باشد. وجود ترکیبات آلرژن مانند اسانس ها و عطرها ممکن است سبب بروز واکنش های پوستی در این دسته از پوست ها شود. بنابراین از استفاده از محصولات حاوی ترکیبات اسیدی بر روی این پوست ها باید اجتناب شود.
  • پوست سالخورده: مادامیکه سن شما افزایش می یابد پوست خشک تر می گردد و  غدد تولید کننده چربی در پوست غیر فعال تر می شوند. در این دوران برای اینکه پوست خود را هیدراته و نرم نگاه دارید باید از مرطوب کننده هایی با پایه وازلین استفاده کنید. علاوه بر آن استفاده از آنتی اکسیدان های مناسب نیز می تواند در کاهش چروک ها موثر واقع شود. این ترکیبات به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و مانع از پوسته پوسته شدن آن می گردد.

به خاطر داشته باشید که نوع پوست متناسب با فاکتورهای محیطی، تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا یائسگی و ابتلا به برخی بیماری ها تغییر می کند.

برای استفاده از مرطوب کننده مناسب بر پوست خود نکات زیر را همواره در نظر داشته باشید:

  • مرطوب کننده ای را بیابید که با نوع پوست شما سازگاری داشته و سبب ایجاد احساس نرمی در پوست شما شود. شما ممکن است چندین کرم مرطوب کننده با چندین نام تجاری مختلف و ترکیبات موثره متنوع را امتحان کنید تا مرطوب کننده مناسب خود را بیابید.
  • پوست خود را از تابش آفتاب در امان بدارید. بهتر است از مرطوب کننده های حاوی ضد آفتاب استفاده کنید که به این ترتیب علاوه بر هیدراته شدن پوست، محافظت از آسیب های ناشی از خورشید نیز تامین گردد.
  • لزومی به استفاده از کرم های مرطوب کننده گران وجود ندارد. بهترین مارک کرم مرطوب کننده دست و صورت بیشتر یک شعار تبلیغاتی می باشد. گران بودن مرطوب کننده الزاما به این معنا نیست که در مقایسه با محصولات ارزان تر اثربخشی بهتری دارد. خیلی از ترکیباتی که به محصولات گران اضافه می شوند اعم از رنگ ها و عطرها کمکی به حفظ رطوبت پوست و محافظت از پوست نمی کند. بهترین کرم مرطوب کننده ایرانی یا خارجی تنها باید به حفظ رطوبت پوست شما کمک کند.
  • بعد از شستشو از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. پس از شستشو فورا از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت موجود در سطح سلول ها به دام بیفتد.
  • به مقدار لازم از کرم مرطوب کننده روی دست ها و بدن خود استفاده کنید. بعد از دوش گرفتن، قبل از ورزش در هوای سرد و هر زمان که دست های خود را می شویید از مقدار مناسبی کرم روی دست های خود استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که دست های ما بیش از هر قسمتی از بدن در معرض تماس با عوامل محرک قرار دارد. به خاطر داشته باشید بهترین کرم مرطوب کننده دست باید پوست دست شما را در برابر آسیب های محیطی محافظت کند.
  • از کرم های سنگین به درستی استفاده کنید. کرم های سنگین را روی صورت نمالید مگر آنکه پوست صورت شما از خشکی شدیدی رنج برد. شما می توانید از کرم های سنگین با پایه روغنی روی پاها و دست های خود استفاده کنید زیرا این نواحی اغلب خشک تر هستند.

اگر استفاده از مرطوب کننده ها نتواند به بهبود شرایط پوستی شما کمکی کند و یا اگر با استفاده از یک مرطوب کننده متوجه وجود برخی تغییرات ناخوشایند در پوست خود شدید فورا به متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک متخصص پوست می تواند برنامه مناسبی را برای مراقبت از پوست برای شما آماده کند و در این برنامه ریزی ابتدا شرایط پوستی شما ارزیابی شده و نوع پوست شما در نظر گرفته می شود. سپس بر اساس این یافته ها محصول موثر توسط متخصص پوست به شما معرفی خواهد شد.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه