ترکیبات کرم ضد چروک چیست؟ آیا طرز استفاده از کرم ضد چروک و یا سن استفاده از کرم ضد چروک در به دست آمدن نتایج مطلوب تاثیر بسزایی دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها مقاله پیش رو را دنبال کنید.

دروانا:

استفاده از کرم های ضد چروک چگونه به جوان تر شدن پوست کمک خواهد کرد؟

آیا استفاده از کرم های ضد چروک غیر نسخه ای می تواند به کاهش خطوط صورت و بهبود چروک ها کمک کند؟ باید اظهار داشت پاسخ به این سوال به فاکتورهای متعددی بستگی دارد.

خیلی از کرم ها و لوسیون های ضد چروک که در فروشگاه ها و داروخانه ها به فروش می رسد ادعا بر کاهش چروک و پیشگیری از بروز چروک و بهبود آسیب های وارده دارد. دستیابی به چنین نتایجی بستگی به مواد موثره موجود در این کرم ها (ترکیبات کرم ضد چروک) و مدت زمان استفاده از آنها دارد. از آنجاییکه کرم های ضد چروک به عنوان دارو طبقه بندی نمی شوند، بنابراین تهیه آنها نیازی به نسخه پزشک نخواهد داشت. اغلب این محصولات تحت ارزیابی های علمی مناسب قرار نگرفته اند و اثربخشی مناسب آنها نیز به اثبات نرسیده است.

باید در نظر داشت مزایای استفاده از کرم های ضد چروک در بهترین حالت در حد متوسط می باشد. همانطور که عنوان شد اثربخشی کرم های ضد چروک بستگی به ترکیبات موثره آنها (ترکیبات کرم ضد چروک) دارد. در ادامه به برخی ترکیبات کرم ضد چروک که استفاده از آنها متداول می باشد همچنین خواص آنها اشاره خواهیم کرد.

  • رتینول: رتینول مشتق ویتامین آ می باشد که در ترکیبات کرم ضد چروک غیر نسخه ای وجود دارد. این مشتق موجب بازسازی و افزایش تولید کلاژن و کاهش چروک صورت می شود.
  • ویتامین سی: ویتامین سی یک آنتی اکسیدان می باشد که پوست را از عوارض ناشی از آفتاب در امان می دارد و در ترکیبات کرم ضد چروک یافت می شود. باید توجه داشت کرم های ضد چروک حاوی ویتامین سی باید در فضای مناسب به دور از هوا و نور خورشید نگهداری شوند.
  • اسیدهای هیدروکسی: آلفا هیدروکسی اسیدها، بتا هیدروکسی اسیدها (سالیسیلیک اسید) و پلی هیدروکسی اسیدها ترکیباتی هستند که به برداشتن لایه بالایی سلول های مرده می انجامند و رشد سلول های جدید را تحریک می کنند و عمدتا به عنوان ترکیبات کرم ضد چروک شناخته می شوند.
  • کوآنزیم کیو 10: این ترکیب می تواند به کاهش چروک های ریز اطراف چشم ها کمک کند و علاوه بر این پوست را از عوارض آفتاب در امان دارد و از ترکیبات کرم ضد چروک شناخته می شود.
  • پپتیدها: این ترکیبات در محصولاتی به کار می روند که برای بهبود زخم ها، خطوط ناشی از زایمان و چروک ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • عصاره چای: عصاره چای سیاه و سبز حاوی ترکیباتی می باشد که دارای خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان است. عصاره چای سبز از عمده ترین ساختارهایی است که در ترکیبات کرم ضد چروک یافت می شود.
  • عصاره دانه نگور: عصاره دانه انگور دارای خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدان می باشد و علاوه بر این فرایند بهبود زخم را تسریع می کند. عصاره دانه انگور نیز به عنوان ترکیبات کرم ضد چروک شناخته می شود.
  • نیاسینامید: این ترکیب آنتی اکسیدانی بسیار قوی می باشد که با ساختار نیاسین یا ویتامین ب 3 ارتباط دارد. نیاسینامید میزان از دست رفتن آب در پوست را کاهش داده و الاستیسیته پوست را بهبود می بخشد. نیاسینامید نیز از ترکیبات کرم ضد چروک شناخته می شود.

به هنگام استفاده از محصولات ضد چروک می توانید به فاکتورهای زیر توجه داشته باشید:

  • قیمت: ارتباطی بین قیمت محصول و اثربخشی آن وجود ندارد. بالاتر بودن قیمت محصول ضد چروک به معنی اثربخشی بیشتر آن نسبت به محصولات ارزان تر نمی باشد.
  • دوز پایین: کرم های ضد چروک غیر نسخه ای اغلب حاوی دوز اندک ترکیبات موثره در مقایسه با محصولات نسخه ای می باشند. بنابراین بسیار کوتاه اثر می باشند.
  • تعداد مواد موثره: داده هایی در دست نیست که نشان دهد افزودن دو یا سه ماده موثره همزمان با هم در یک محصول می تواند اثربخشی آن را چند برابر کند.
  • مصرف روزانه: شما احتمالا باید بیش از یک یا دو بار در روز و برای هفته های طولانی به مصرف محصول ضد چروک ادامه دهید تا شاهد برخی تغییرات در پوست خود باشید. زمانی که استفاده از محصول ضد چروک را قطع کنید دوباره پوست شما به حالت قبل بازخواهد گشت.
  • عوارض جانبی: برخی محصولات ضد چروک سبب تحریک، بروز راش، التهاب و قرمز شدن پوست می شود. قبل استفاده از محصول دستورالعمل آن را به دقت بخوانید تا احتمال بروز عوارض جانبی به حداقل برسد. و از طرز استفاده کرم ضد چروک آگاه شوید.
  • تفاوت های فردی: اگر یک محصول روی فردی تاثیرات مناسبی را نشان می دهد این بدان معنی نخواهد بود که استفاده از همان محصول تاثیرات مشابهی را برای شما در پی داشته باشد. یک محصول نمی تواند تاثیرات کاملا یکسانی را در همه افراد به دنبال داشته باشد.

اگر به دنبال راههایی هستید که با استفاده از آن پوست خود را حفاظت کنید توجه به گزینه های زیر می تواند برای شما سودمند باشد:

  • پوست خود را از تابش خورشید محافظت کنید: قرار گرفتن در معرض تابش UV فرایند پیر شدن پوست را سرعت می دهد و سبب ایجاد چروک های خشن روی پوست می گردد. در حقیقت قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید دلیل شماره یک در پیری پوست می باشد. شما می توانید زمان قرار گرفتن در معرض خورشید را محدود کنید و در زمان مواجهه با نور خورشید نیز از لباس های مناسب و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • محصولات حاوی ترکیبات ضد آفتاب را انتخاب کنید: به هنگام انتخاب محصولات پوستی محصولات دارای SPF حداقل 15 را انتخاب کنید.
  • از مرطوب کننده ها استفاده کنید: توجه داشته باشید که پوست خشک مستعد ابتلا به چروک می باشد.
  • سیگار نکشید: کشیدن سیگار سبب تنگ شدن عروق خونی در لایه های بیرون پوست می شود همچنین به کلاژن و الاستین موجود در پوست نیز آسیب می رساند. به این ترتیب پوست آویزان شده و دچار چروک می گردد.

متخصص پوست یا درماتولوژیست می تواند در تنظیم برنامه مراقبت پوستی شما را یاری کند. متخصص پوست ابتدا نوع پوست شما را ارزیابی کرده و بر اساس شرایط پوستی فرد، محصولات موثرتری را برای او پیشنهاد می کند. اگر شما به دنبال دریافت نتایج چشم گیرتری باشید در آن صورت متخصص پوست از کرم های نسخه ای و گزینه های دیگری مانند تزریق بوتاکس و تزریق چربی برای رفع چروک ها بهره خواهد برد. 

دکتر احمد خزانی

دکتر احمد خزانی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر احمد خزانی متخصص پوست، مو و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دارای 6 مقاله تخصصی و بین المللی  چاپ شده در PubMed می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر احمد خزانی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه