برای درمان سرطان پوست غیر ملانوم  از روش های جراحی و داروهای موضعی استفاده می شود، که در این مقاله به این روش ها برای درمان سرطان پوست غیر ملانوم پرداخته است.

دروانا:

درمان سرطان پوست غیر ملانوم

جراحی درمان اصلی سرطان پوست غیر ملانوم است؛ در حالی که روش درمانی بسته به شرایط بیمار انتخاب می شود. به طور کلی، درمان سرطان پوست غیر ملانوم در حداقل نه نفر از هر ده نفری که به این نوع سرطان مبتلا هستند، موفقیت آمیز است. برای تعیین درمان مناسب برای بیمار، پزشک نوع سرطان موجود، مرحله سرطان (اندازه و میزان پراکندگی آن) و وضعیت سلامتی بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهد و در نهایت گزینه مناسب برای درمان را انتخاب می کند. فرد باید از مزایا و معایب روش درمان مطلع شود.

برداشت به کمک جراحی

برداشت به کمک جراحی، بریدن توده سرطانی به همراه بافت سالم اطراف به منظور اطمینان از این که سرطان به طور کامل برداشته شده، است. این روش ممکن است به همراه پیوند پوستی انجام گیرد که شامل برداشت قطعه ای از پوست سالم معمولا از نواحی از بدن که اسکار در آن ها دیده نشده همانند گردن، شکم یا بالای ران، می شود. حال این قطعه به ناحیه درگیر سرطان متصل می گردد. در بیشتر موارد، جراحی برای درمان سرطان پوستی غیر ملانوم کافی است.

جراحی میکروگرافیک موهس

این روش فرم تخصصی جراحی است که برای درمان سرطان پوست غیر ملانوم به کار گرفته می شود و در موارد زیر کاربرد دارد:

  • خطر بالای پراکندگی یا بازگشت سرطان وجود داشته باشد.
  • سرطان در ناحیه ای ایجاد شده که باید پوست اندکی برداشته شود همانند بینی یا نزدیک چشم ها

جراحی میکروگرافیک موهس شامل برداشت تومور و بخش کوچکی از پوست اطراف به کمک جراحی است. حاشیه ها سریعا در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرند تا از این که تومور به طور کامل برداشته شده است، اطمینان حاصل شود. در غیر این صورت، جراحی دیگری در همان روز انجام می گیرد. این جراحی اندکی از بافت سالم را برمیدارد و احتمال بروز اسکار را کاهش میدهد؛ در عین حال تومور نیز به طور کامل برداشته میشود.

کورتاژ و الکتروکوتری

کورتاژ و الکتروکوتری روشی مشابه برداشت به کمک جراحی است اما تنها در مواردی که توده سرطان بسیار کوچک است به کار گرفته می شود. پزشک از وسیله قاشق مانند برای تراشیدن بافت سرطانی استفاده می کند و سپس پوست را می سوزاند تا سلول های سرطانی باقی مانده نیز از بین بروند و زخم بسته شود. این روش درمان سرطان پوستی غیر ملانوم به دو تا سه بار تکرار نیاز دارد تا سرطان به طور کامل ریشه کن شود.

کرایوتراپی

کرایوتراپی از سرما برای تخریب سرطان استفاده می کند. این روش برای درمان سرطان پوست غیر ملانوم در مراحل اولیه به کار می رود. نیتروژن مایع برای فریز کردن سرطان استفاده می شود و خراشیدگی در پوست بر جای می گذارد. بعد از گذشت یک ماه، خراشیدگی حاوی سرطان از سطح پوست جدا می شود. کرایوتراپی اسکار کوچک سفید رنگی بر روی پوست به جای می گذارد.

کرم های ضد سرطان

این کرم ها نیز برای درمان سرطان پوستی غیر ملانوم به کار می روند اما تنها زمانی که در لایه سطحی پوست قرار دارد همچون زمانی که کارسینوم سلول بازال یا بیماری بوون در مراحل اولیه قرار دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. دو نوع کرم ضد سرطان شامل کرم های شیمی درمانی (حاوی دارویی به نام 5 فلورواوراسیل) و کرم های تحریک کننده ایمنی (حاوی دارویی به نام ایمی کیمود) می باشد. اغلب کرم های شیمی درمانی حاوی 5 فلورواوراسیل برای درمان سرطان پوست غیر ملانوم به کار می روند. کرم چند بار در هفته بر روی ناحیه مورد نظر مالیده می شود؛ از آن جایی که تنها سطح پوست تحت تاثیر قرار می گیرد، فرد دچار عوارض جانبی شیمی درمانی همانند استفراغ یا ریزش مو نمی شود. کرم ایمی کیمود برای درمان کارسینوم سلول بازال با ضخامت کمتر از 2 سانتی متر و همچنین درمان کراتوز اکتینیک و بیماری بوون به کار می رود. این دارو سیستم ایمنی بیمار را تحریک می کند تا سرطان پوستی را مورد حمله قرار دهد و چند بار در هفته استفاده می شود. از جمله عوارض جانبی این کرم ها قرمزی، پوسته ریزی و خارش هستند.

دکتر علیرضا محبوبیان فر

دکتر علیرضا محبوبیان فر

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر عليرضا محبوبيان فر، متخصص و جراح پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علیرضا محبوبیان فر
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه