سم بوتولینوم توسط نوعی از باکتری ها تولید می شود که هنگامی که در دوز کم به عضلات صورت تزریق می گردد، با ریلکس کردن آن ها چروک های صورت را کاهش می دهد.

دروانا:

سم بوتولینوم برای چروک های صورت چیست؟

اولین نشانه های افزایش سن اغلب چروک های اطراف چشم ها، پیشانی، گونه ها و لب ها هستند. برخی افراد برای کاهش چروک های صورت، تزریق سم بوتولینوم را انتخاب می کنند. این تزریق ها با ریلکس کردن ماهیچه های خاصی در صورت، برخی چروک ها را برای مدتی از بین می برند.

سم بوتولینوم یا بوتاکس چگونه عمل می کند؟

سم بوتولینوم توسط نوع خاصی از باکتری ها تولید می شود. مقدار زیاد این ماده می تواند سمی باشد. با این حال، دوزهای کم سم بوتولینوم برای کاهش چروک های پوستی به کار می رود. زمانی که سم بوتولینوم تزریق می شود، برخی سیگنال های عصبی که موجب انقباض عضلانی می شوند را متوقف می سازد. ماهیچه ها ریلکس شده و بدین ترتیب چروک ها کاهش می یابند. این اثر برای سه تا شش ماه باقی می ماند. سپس ماهیچه ها مجددا منقبض و منبسط شده و چروک های صورت بازمی گردند.

برای تزریق سم بوتولینوم، پزشک ابتدا یک کرم بی حسی به ناحیه مورد نظر می زند. سپس ماده تزریقی را به ماهیچه های خاص صورت تزریق می نماید. فرد بلافاصله بعد از تزریق سم بوتولینوم می تواند به فعالیت های خود ادامه دهد. بعد از گذشت سه روز، فرد متوجه ریلکس شدن برخی ماهیچه ها می شود. بعد از یک هفته، او خطوط و چروک های کمتری در صورت خود مشاهده می کند.

چه کسانی می توانند تزریق سم بوتولینوم را انجام دهند؟

قبل از تزریق سم بوتولینوم برای کاهش چروک های صورت، فرد باید سالم بوده و حداقل 18 سال داشته باشد. برخی افراد نباید تزریق سم بوتولینوم را انجام دهند. این افراد شامل گروه های زیر هستند:

  • یک بیماری عصبی ماهیچه ای دارند (همانند مالتیپل اسکلروز یا میاستنیا گراویس)
  • باردار یا شیرده هستند
  • در برخی ماهیچه های صورت خود دچار ضعف هستند
  • دچار افتادگی پلک، اسکارهای عمیق صورت، پوست صورت ضخیم یا ناهمواری های صورت (نامتقارن بودن پوست صورت در دو طرف آن) هستند
  • در نزدیکی محل تزریق مشکلات پوستی دارند

با این که سم بوتولینوم در کاهش چروک کمک کننده است، در مواقعی ممکن است موجب عوارض جانبی شود. از جمله عوارض سم بوتولینوم:

  • سردرد
  • قرمزی، آبریزی یا تحریک چشم ها
  • قرمزی یا کبودی در محل تزریق. این در افرادی است که از آسپیرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون استفاده می کند. فرد باید در مورد داروهایی که مصرف آن ها باید چند روز قبل از تزریق سم بوتولینوم متوقف گردد، با پزشک مشورت کند.

پزشک برای کاهش عوارض جانبی، استفاده از پماد یا قطره های چشمی را بعد از تزریق سم بوتولینوم توصیه می کند. همچنین از فرد خواسته می شود برای مدتی دراز نکشد و برای چهار ساعت بعد از تزریق از فشار دادن آن محل بپرهیزد. ورزش کردن تا 24 ساعت بعد از تزریق نیز توصیه نمی شود.

دکتر فرحناز ثمره محمدیان متخصص پوست، مو و زیبایی به دو سوال زیر پاسخ داده اند:

تفاوت دیسپورت با بوتاکس چیست؟

توکسین بوتولیسم A با نام های تجاری دیسپورت، بوتاکس و ... در دسترس می باشد.

تزریق دیسپورت در چه نواحی صورت می گیرد؟

تزریق بوتاکس در صورت، زیر بغل، کف دست و پا، ناحیه پستان، ناحیه تناسلی و مقعدی انجام می شود.

دکتر فرحناز ثمره محمدیان

دکتر فرحناز ثمره محمدیان

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دکتر فرحناز ثمره محمدیان متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در شهر مشهد و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرحناز ثمره محمدیان
برگرفته از: وبسایت https://www.aao.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه