لایه برداری با لیزر یک روش زیبایی پوست است که بمنظور رفع چروک های پوستی، اسکار و لکه های پوستی به کار می رود. در این مقاله به نکاتی پیرامون لایه برداری با لیزر می پردازیم.

دروانا:

لایه برداری با لیزر

لایه برداری با لیزر یک روش تایید شده برای کمک به رفع چروک های پوستی، لکه های پیری، اسکارهای آکنه و همچنین سفت کردن پوست و بهبود تونیسیته آن است. لایه برداری با لیزر انواع گوناگونی دارد و با دستگاه هایی با عملکرد متفاوت انجام می شود. در ادامه با نکاتی پیرامون لایه برداری با لیزر آشنا می شویم.

لایه برداری با لیزر: زمان مناسب انجام

از آنجایی که بعد از انجام لایه برداری با لیزر، پوست حساسیت زیادی در برابر نور خورشید دارد، بسیاری از متخصصین پوست انجام لایه برداری با لیرز را در ماه های پاییز و زمستان توصیه می کنند؛ زمانی که طول مدت روز کوتاه تر است و شما زمان بیشتری را در خانه می گذرانید.

صرف نظر از این که چه زمانی از سال لایه برداری با لیزر را انجام می دهید، استفاده روزانه از ضد آفتاب با اس پی اف 30 یا بیشتر و تمدید آن در طول روز ضروری خواهد بود. این کار نه تنها به بهبود نتایج حاصل از لایه برداری با لیزر کمک می کند بلکه از بروز سرطان پوست پیشگیری کرده و از پیری زودرس پوست پیشگیری می نماید.

لایه برداری با لیزر: آیا انجام این لیزر ها دردناک است؟

قبل از انجام لایه برداری با برخی از انواع لیزر ممکن است برای کمک به راحتی بیمار از مواد بی حس کننده موضعی یا آرام بخش های خوراکی یا وریدی استفاده شود. از جمله این دستگاه های لیزر لیزر دی اکسید کربن و لیزر اربیوم هستند.

برخی از انواع لیزرها بدون درد و یا با درد کم همراه هستند و برای انجام لایه برداری با لیزر تنها به کرم بی حس کننده موضعی برای کمک به راحتی بیمار نیاز است مانند دستگاه های nd-yag، آیکون، افیرم و ... .

لایه برداری با لیزر: بیماری هایی که اثرات لایه برداری را تحت تاثیر قرار می دهند

قبل از انجام لایه برداری با لیزر، متخصص پوست را از سابقه پزشکی و یا داروها و مکمل های مصرفی خود مطلع سازید. برای مثال، اگر شما مستعد تبخال یا تاول های تبدار هستید، جهت جلوگیری از بروز عارضه پزشک برای شما دارو تجویز می کند. داروهای آکنه که حاوی ایزوترتینوئین هستند ممکن است بهبودی بعد از لایه برداری با لیزر را با مشکل روبه رو کند و باید پزشک معالج را از مصرف این قبیل داروها مطلع کنید. داروهای غیر نسخه ای نیز می توانند مشکل زا باشند مثلا آسپیرین خطر خونریزی بعد از لایه برداری با لیزر را بالا می برد.

بیماری دیابت و سایر بیماری های مزمن نیز می توانند نتایج حاصل از روش لایه برداری با لیزر را تحت تاثیر قرار دهند. شما باید دو هفته قبل و بعد از لایه برداری با لیزر برای پیشگیری از بروز عواقب بهبودی سیگار را ترک کنید؛ بدین ترتیب شانس رسیدن به نتایج بهتر در لایه برداری با لیزر را بالا می برید.

لایه برداری با لیزر: انواع دستگاه لیزر برای انواع پوست

انواع گوناگون دستگاه های لیزر برای لایه برداری با لیزر در افراد مختلف با پوست های متفاوت به کار می روند. در زیر برخی از مشخصات و کاربردهای انواع دستگاه لیزر برای لایه برداری با لیزر را بررسی می کنیم:

  • لیزر دی اکسید کربن برای درمان اسکارها، چروک های پوستی، لکه های آفتابی و سایر مشکلات به وجود آمده در اثر بیماری های پوستی، افزایش سن و ... به کار می رود.
  • لیزر ابریوم مانند لیزر دی اکسید کربن دستگاه پرکاربردی برای رفع خطوط ریز، چروک های پوستی و لکه های پیری می باشد.
  • لیزر PDL برای کاهش قرمزی عروق مویرگی پوست کاربرد دارد.
  • آی پی ال هر چند یک دستگاه لیزر نیست اما برای موارد مشابه درمان با لیزر مانند آسیب های ناشی از آفتاب و افزایش سن، آکنه، روزاسه و هیپرپیگمنتاسیون به کار می رود.
دکتر شادی مظلومی

دکتر شادی مظلومی

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر شادي مظلومي متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر شادی مظلومی دارای بورد تخصصی و عضو انجمن متخصصین پوست ایران و اروپا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شادی مظلومی
برگرفته از: وبسایت https://www.americanboardcosmeticsurgery.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه