دکتر خلیل الله حامدپور متخصص پوست، مو و زیبایی به سوالاتی پیرامون شرایط مزوتراپی، تعداد جلسات مورد نیاز برای روش مزوتراپی، ایمن بودن روش مزوتراپی و پایداری اثر مزواتراپی پاسخ داده و توضیحاتی را ارائه نموده اند.

دروانا:

آیا درمان پوست با روش مزوتراپی به شرایط خاصی نیاز دارد؟

بله – هر درمانی اندیکاسیون های خاص خود را دارد یعنی برای هر روش درمانی فاکتورهای متعددی وجود دارد که بر اساس آنها برای بیمار تصمیم گیری می شود که آیا این درمان انجام شود یا خیر. از جمله این فاکتورها توجه به این مورد است که واقعا مزوتراپی برای فرد مورد نظر موثر واقع شود. گاهی اوقات ممکن است یک روش درمانی و زیبایی انجام شود ولی خیلی موثر واقع نگردد؛ بنابراین بهتر است که از همان ابتدا این مورد بررسی گردد و روش مورد نظر انجام نشود تا اعتماد بیمار از پزشک سلب نگردد.

از جمله شرایط دیگری که باید در نظر گرفته شود سوابق پزشکی فرد است، زیرا در مزوتراپی با سوزن های خیلی ظریفی نقطه نقطه دارو به زیر پوست تزریق می شود، بنابراین بیمار نباید مشکل انعقادی داشته باشد که خونریزی نکند. افرادی که برای مثال بیماری هموفیلی دارند یا پلاکت خون آنها پایین می باشد یا دارو های ضد انعقاد مصرف می کنند اصلا کاندید مناسبی برای انجام روش مزوتراپی نیستند.

افرادی که سن بالایی دارند. خانم های مسن، معمولا پوستشان خیلی پیر شده و خیلی نازک می باشد؛ این افراد مویرگ های پوستشان بسیار نازک و شکننده است و با کوچکترین سوزنی زیر پوستشان حالت خون مردگی ایجاد می شود. این افراد کاندید مناسبی برای روش مزوتراپی نیستند.

افرادی که روی پوست صورتشان عفونتی وجود دارد، زخم و یا جوش چرکی دارند این افراد نیز کاندید مناسبی برای انجام روش مزوتراپی نیستند؛ چون ممکن است عفونت گسترش پیدا کند و حاد شود.

افرادی که پوست خیلی تیره ای دارند ممکن است بعد از مزوتراپی به خاطر اینکه پوست سوزن سوزن می شود، لکه های پوستی در آنان مقداری بیشتر شود.

درمان خطوط پوستی با مزوتراپی به چند جلسه درمان نیاز دارد؟

منظور این سوال چروک های صورت می باشد. بعضی از چروک های صورت به خاطر انقباض عضلات صورت ایجاد می شوند مثل چروک های اخم، چروک های عمودی که بین دو ابرو به وجود می آید یا خصوط افقی که در پیشانی به علت حرکت ابرو ها به وجود می آید یا خطوط معروف به پنجه کلاغی کنار چشم. برای این موارد مزوتراپی موثر نیست. این موارد باید با بوتاکس درمان شوند. اما افرادی که چروک های صورتشان به علت تحلیل رفتن بافت پوست ایجاد شده باشد یعنی در واقع به خاطر پیری اینگونه شده است، این نوع چروک پوستی را می توان با مزوتراپی درمان کرد.

اینکه دقیقا بگوییم هر نفر به چند جلسه درمان با مزوتراپی نیاز دارد اصلا قابل پیش بینی نیست. ممکن است یک نفر با 6 جلسه مزوتراپی خیلی نتیجه بگیرد ولی فرد دیگری با 15 جلسه هم آنچنان نتیجه رضایت بخشی نگیرد. معمولا بسته به نوع موادی که استفاده می شود تعداد جلسات مزوتراپی متفاوت می باشد، برای مثال برای بعضی از مواد مزوتراپی گفته می شود 4 جلسه هر 15 روز یک بار و بعد 4 جلسه ماهی یک بار و بعد چندین جلسه سه ماهی یک بار باشد که درمان مزوتراپی حفظ شود.  

آیا مزوتراپی روشی ایمن برای درمان خطوط پوستی است؟

بله – اگر در فرد مناسب توسط متخصص پوست با تجربه و متبحر و توسط مواد مناسب انجام شود، مزوتراپی هیچ مشکل و ضرری ندارد. اما اگر پزشک متبحر نباشد و یا مواد تقلبی و غیر استاندارد استفاده شود، مزوتراپی ممکن است باعث حساسیت یا عفونت و عوارض شدیدی شود. متاسفانه هر روز شاهد این هستیم که افرادی به مطب مراجعه می کنند و دچار مشکلات متعدد پوستی شده اند که این مشکلات پوستی بدلیل انجام روش غیر صحیح مزوتراپی بوده برای مثال فرد در آرایشگاه یا خانه و غیره توسط فرد غیر متخصص که دانش و تجربه مورد نیاز را نداشته مزوتراپی انجام داده است. این موارد درد جامعه است زیرا افراد متوجه اهمیت سلامت پوست خود نیستند و پوست خود را در اختیار فردی قرار می دهند که پزشک متخصص نیست و دانش و تجربه ای در این زمینه ندارد و کیفیت موادی که به کار می رود ممکن است تقلبی و غیر استاندارد باشد؛ موادی که متاسفانه بصورت قاچاق وارد ایران می شود و افراد غیر متخصص آنها را استفاده می کنند. من خواهشم این است که اگر کسی می خواهد درمانی برای زیبایی انجام دهد برای پوست صورت خود ارزش قائل شود و کار را به پزشک متخصص پوست بسپارد تا این گونه مشکلات برای وی ایجاد نشود.

بنابراین روش مزوتراپی روش ایمنی هست به شرط آنکه فرد انجام دهنده و مواد مورد مصرف درست باشند.

پایداری اثر مزوتراپی برای درمان خطوط پوستی چه مدت است؟

متاسفانه خیلی از مردم فکر می کنند زیبایی مثل بیماری می باشد. این دو را نباید با یکدیگر اشتباه گرفت. بیماری را می توان درمان نمود و بیمار خوب می شود. فرض کنید یک نفر عفونتی دارد، آن را درمان می کند و نهایتا چند روز آنتی بیوتیک مصرف کرده و درمان می شود یا مثلا آبله مرغان داشته آن را درمان می کند یا آپاندیس داشته عمل کرده و خوب شده است، زخم معده داشته و نهایتا درمان شده است و تمام. اما زیبایی، بیماری نیست که ما بگوییم این مشکل را با دارو درمان کردیم و پوست فرد تا آخر عمر جوان و سالم می ماند. مسائل زیبایی نیاز به ادامه درمان دارند. مثلا فرض کنیم یک نفر دندان هایش خراب است. چند جلسه به دندانپزشک مراجعه می کند. دندانپزشک تمام کارهایی که لازم هست برای او انجام می دهد و دندانش را درمان می کند. حال آیا فرد می تواند دیگر مسواک نزند؟ آیا می تواند دیگر نخ دندان استفاده نکند؟ آیا می شود بعد از آن تا آخر عمر پیش دندانپزشک برای چک کردن دندان هایش نرود؟ جواب خیر است.

زیبایی هم به این شکل است. نمی شود بگویید که الان مزوتراپی کرده ام دیگر سالیان سال کرم مصرف نمی کنم و مراقبت های لازم را از پوست خود انجام نمی دهم زیرا پوستم خیلی خوب شده است. این طور نیست. پایداری تمامی درمان های زیبایی موقت می باشد. بعد از مدتی پوست تغییر می کند و چروک ها بر می گردند. نهایتا پیر می شویم. هیچ وقت نمی توان هیچ چروکی را برای ابد درمان نمود. همه روش های زیبایی موقت می باشند. اینکه پایداری چه مدت است فرق می کند. سرعت پیری در همه افراد فرق می کند. مثلا فردی استرس زیادی دارد یا زیاد در معرض آفتاب قرار می گیرد یا سن بالایی دارد بنابراین این فرد زودتر پوستش تحلیل می رود و اثر مزوتراپی زودتر از بین می رود ولی برای فرد دیگری با شرایط متفاوت این طور نیست. کسانی که دنبال زیبایی هستند باید بدانند که زیبایی تا آخر عمر نیاز به مراقبت دارد.

دکتر خلیل الله حامدپور

دکتر خلیل الله حامدپور

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر خلیل حامد پور متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای بیش از 20 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه پوست و زیبایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر خلیل الله حامدپور
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه