برداشت موهای زائد با لیزر از پرتو دهی خفیف با لیزر های پرحرارت استفاده می کند. در روش الکترولیز موهای زائد از امواج رادیویی با طول موج کوتاه برای جلوگیری ار رشد موهای جدید در فولیکول های مو استفاده می شود. شما می توانید بسته به مدت زمانی که در آن می خواهید موهای زائد خود را حذف کنید، روش مناسب را انتخاب نمایید.

دروانا:

 لیزر یا الکترولیز موهای زائد

برداشت موهای زائد با لیزر و الکترولیز موهای زائد دو روش پرکاربرد در حذف دائمی موهای زائد هستند. هر دو این روش ها با هدف قرار دادن فولیکول های مو در زیر سطح پوست عمل می کنند. در ادامه به مزایا، عوارض و سایر نکات مربوط به این دو روش اشاره می کنیم.

چه انتظاراتی از برداشت موهای زائد با لیزر دارید؟

برداشت موهای زائد با لیزر از پرتو دهی خفیف با لیزر های پرحرارت استفاده می کند. در این روش فولیکول مو تا حدی آسیب می بیند که رشد مو به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. در حالی که برداشت موهای زائد با لیزر در مقایسه با روش های خانگی مدت زمان بیشتری از رشد موها پیشگیری می کند، برداشت موهای زائد با لیزر به طور دائمی رشد موها را متوقف نمی سازد.

مزایای برداشت موهای زائد با لیزر

برداشتن موهای زائد با لیزر ممکن است در قسمت های مختلف بدن از جمله صورت انجام گیرد که کارایی این روش را تا حد زیادی بالا می برد. برداشت موهای زائد با لیزر دوره ریکاروی محدودی دارد و شما بعد از انجام آن می توانید به فعالیت های روزانه خود ادامه دهید. در حالی که بعد از برداشت موهای زائد با لیزر امکان رشد مجدد وجود دارد، موهای جدید نازک تر و روشن تر خواهند بود. این بدین معنی است که موهایی که جدید رشد می کنند حجم کمتری در مقایسه با موها قبل از برداشتن موهای زائد با لیزر دارند. روش برداشت موهای زائد با لیزر زمانی که شما پوست روشن و موهای تیره دارید عملکرد بهتری خواهد داشت.

عوارض برداشتن موهای زائد با لیزر

عوارض برداشتن موهای زائد با لیزر شامل:

  • تاول
  • التهاب
  • تورم
  • آسیب پذیری
  • تغییرات رنگدانه ای (معمولا به صورت پلاک های روشن روی پوست تیره)
  • قرمزی

عوارض خفیف مانند قرمزی و آسیب پذیری چند ساعت بعد از روش برداشت موهای زائد با لیزر برطرف می شوند. اسکار و تغییراتی از بافت پوست از عوارض نادر این روش هستند. شما می توانید با انجام این روش تنها نزد متخصص پوست، خطرات و آسیب های پوستی دائمی ناشی از برداشت موهای زائد با لیزر را کاهش دهید.

مراقبت های بعد از برداشت موهای زائد با لیزر و پیگیری آن

اگر بعد از روش برداشت موهای زائد با لیزر احساس درد می کنید، پزشک ممکن است استفاده از مسکن های غیر نسخه ای و یا در موارد شدید کرم استروئیدی نسخه ای را تجویز نماید. علائمی همچون تورم و قرمزی با قرار دادن کیسه یخ بر روی ناحیه مورد نظر برطرف می شوند. بهتر است شش هفته قبل و بعد از انجام برداشت موهای زائد با لیز از قرارگیری در معرض نور خورشید خصوصا در ساعات گرم روز خودداری کنید. حساسیت به نوری که در اثر این روش در پوست ایجاد شده است، احتمال بروز آفتاب سوختگی را بالا ی برد. روزانه از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. پیگیری برداشت موهای زائد با لیزر در اثرگذاری این روش اهمیت بسیاری دارد. بیشتر افراد باید برداشت موهای زائد با لیزر را هر چهار هفته یکبار تا شش بار تکرار کنند. این کار به متوقف شدن رشد موها بعد از اولین جلسه برداشتن موهای زائد با لیزر کمک می کند. بعد از این دوره نیز شما به ملاقات های منظم با متخصص پوست خود نیاز دارید که بسته به وضعیت شما می تواند یک یا دو بار در سال انجام گیرد.

چه انتظاراتی از الکترولیز موهای زائد دارید؟

روش الکترولیز موهای زائد روش دیگری برای برداشت موهای زائد است که توسط متخصص پوست انجام می شود. الکترولیز مو نیز رشد موها را دچار اختلال می کند. روش الکترولیز موهای زائد با قرار دادن یک اپیلاتور در داخل پوست انجام می شود. در روش الکترولیز موهای زائد از امواج رادیویی با طول موج کوتاه برای جلوگیری از رشد موهای جدید در فولیکول های مو استفاده می شود. در روش الکترولیز مو نیز تکرار درمان نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت. الکترولیز مو بر خلاف برداشت موهای زائد با لیزر به عنوان یک روش دائمی برای حذف موهای زائد شناخته می شود.

مزایای الکترولیز موهای زائد

الکترولیز مو کارایی چند جانبه ای دارد. الکترولیز مو می تواند در متوقف ساختن رشد مو جدید در انواع پوست ها و مو ها کمک کننده باشد. الکترولیز موهای زائد در هر قسمتی از بدن شامل ابروها قابل استفاده است.

عوارض الکترولیز موهای زائد

عوارض الکترولیز مو اغلب خفیف هستند و در طول یک روز بعد از آن برطرف می شوند.  رایج ترین عوارض الکترولیز موهای زائد شامل قرمزی خفیف، آسیب پذیری، درد و تورم هستند. عوارض احتمالی و شدید الکترولیز موهای زائد عبارتند از عفونت ناشی از سرنگ مورد استفاده و بر جای ماندن اسکار.

مراقبت های بعد از الکترولیز و پیگیری آن

نتایج الکترولیز مو دائمی در نظر گرفته می شود؛ زیرا در این روش فولیکول مو تخریب می گردد. فولیکول مو آسیب دیده بدین معنی است که امکان رشد موی جدیدی وجود ندارد. اثر دائمی الکترولیز موهای زائد در یک جلسه حاصل نمی شود؛ خصوصا اگر الکترولیز برای ناحیه وسیعی مانند پشت و یا ناحیه ای با موهای ضخیم تر مانند ناحیه تناسلی انجام گیرد. بیشتر افراد برای کسب نتایج بهتر باید روش الکترولیز موهای زائد را هر یک یا دو هفته یکبار تکرار کنند. زمانی که موهای زائد از بین می روند، دیگر نیازی به ادامه درمان نخواهد بود. در روش الکترولیز، نیازی به ملاقات منظم با پزشک متخصص پوست نخواهد بود.

الکترولیز و لیزر

لیزر درمانی و الکترولیز موهای زائد هر دو از روش های طولانی اثر برای برداشت موهای زائد هستند. اما روش الکترولیز اغلب اثر دائمی دارد، خطرات و عوارض جانبی آن کمتر است و شما نیازی به مراجعه مرتب به پزشک ندارید. از طرف دیگر الکترولیز مو در تعداد جلسات بیشتری انجام می شود و برای نواحی وسیع (مانند کاری که برداشت موهای زائد با لیزر انجام می دهد) قابل استفاده نیست. شما می توانید بسته به مدت زمانی که در آن می خواهید موهای زائد خود را حدف کنید، روش مناسب را انتخاب نمایید. همچنین انجام روش های حذف موهای زائد یکی پس از دیگری توصیه نمی شود. اگر تصمیم دارید روش حذف موهای زائد را تغییر دهید، بین روش ها باید چند ماه فاصله باشد.

طبق نظر دکتر مسلم صفرپور متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر، از روش الکترولیز برای درمان موهای سفید شده که لیزر روی آن تاثیر ندارد استفاده می شود و برای مو های مشکی و موهای کرکی لیزر روش بهتر و مناسب تری است چون خطر اسکار ندارد.

دکتر مسلم صفرپور

دکتر مسلم صفرپور

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر مسلم صفر پور متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی اهواز، عضو انجمن متخصصین پوست ایران و همچنین عضو انجمن ملی نخبگان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مسلم صفرپور
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com/
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه