آر اف چیست؟ عملکرد دستگاه آر اف مبتنی بر استفاده از امواج رادیویی برای سفت شدن پوست و جوانسازی پوست می باشد. انجام آر اف در افرادی که دارای ایمپلنت می باشند و یا در بدن خود دستگاه های تنظیم کننده ضربان قلب دارند ممنوع می باشد. از عوارض دستگاه آر اف می توان به ایجاد قرمزی و تورم اشاره کرد. 

دروانا:

آر اف پوست چیست؟

تکنولوژی درمان با انرژی رادیوفرکانسی روشی غیرتهاجمی برای پوست های شل و آویزان می باشد و می تواند به عنوان جایگزینی برای جراحی پلاستیک در نظر گرفته شود. انرژی آر اف عمدتا برای رفع سستی پوست استفاده می شود و برای افرادی مناسب است که بافت صورت آن ها در حد متوسطی شل و سست شده است. افرادی که در دهه های سی تا پنجاه زندگی خود قرار دارند می توانند از انجام آر اف منتفع شوند. روش آر اف معمولا در زیر چشم ها، گونه ها، خط فک و گردن استفاده می شود. این روش ریسک اندکی به دنبال دارد و پس از انجام آر اف افراد نیازی به مرخصی از کار خود ندارند و فورا می توانند به فعالیت های روزمره بازگردند. دقت آر اف در سفت کردن صورت به ناحیه تحت درمان و دستگاه مورد استفاده دارد.

تاریخچه روش آر اف

استفاده از جریان الکتریکی در طب به مدت ها قبل باز می گردد. انجام جراحی آر اف سابقه طولانی را در حوزه های مختلف از جمله زنان دارا می باشد. تدریجا استفاده از آر اف به حیطه های دیگر پزشکی از جمله پوست نیز کشیده شد و محبوبیت فراوانی یافت. در فیزیوتراپی با استفاده از آر اف توانایی افراد در انقباض ماهیچه ای تقویت می گردد. در روش سنتی آر اف از امواج الکترونی استفاده می شد تا گرمای ناشی از اصطکاک در بافت ایجاد شود.

روش انجام آر اف

اما با توجه به پیشرفت های اخیر در کرایوجنیک (استفاده از ترکیبات بسیار سرد و خنک کننده)، عملکرد دستگاه آر اف به نحوی اصلاح و تقویت گردیده که انجام آر اف برای جوانسازی پوست را ممکن می سازد. با استفاده از تامین سیستم خنک کننده حاصل از کرایوجنیک، انرژی آر اف می تواند به لایه های عمیق درم نفوذ کند در حالی که اپیدرم محافظت می شود. حرارت در ناحیه بدون این که به لایه های بیرونی پوست آسیب برساند می تواند تغییرات میکروسکوپیک را روی بافت به دنبال داشته باشد همچنین به انقباض و آرایش دوباره کلاژن ها در طول زمان کمک کند.

اگر قصد انجام آر اف دارید اطلاعاتی که در ادامه ارائه می شود شما را در درک بهتر این روش یاری خواهد کرد.

دستگاه آر اف چيست؟

ابتدا بهتر است تکنولوژی رادیوفرکانسی یا آر اف را تشریح کنیم. رادیوفرکانسی تعدادی امواج الکتریکی در ثانیه به همراه میدان مغناطیسی می باشد که در طیف امواج رادیویی الکترومغناطیسی قرار دارد. با استفاده از جریان تناوبی یا AC یا ولتاژ درون آنتن یا الکترود، امواج الکترومغناطیسی می تواند تولید شده و در فضا با سرعت نور متشعشع می گردند که به آن امواج رادیویی گفته می شود. رادیوفرکانسی یا امواج رادیویی طول موج های بسیار کمی دارند.

زمانی که انرژی آر اف برای سفت کردن پوست استفاده می شود می تواند به بخش های عمیق پوست نفوذ کند و بر درم و لایه های زیرجلدی تاثیر بگذارد که نتیجه آن بهبود ساختار بافت های زیرین می باشد اما تغییری در بافت پوست و خطوط و چروک های پوست ایجاد نمی شود.

انرژی آر اف می تواند به دو صورت مونوپلار و بی پلار وارد شود. در فرم مونوپلار دستگاه آر اف تنها دارای یک قطب یا یک الکترود می باشد. در این حالت جریان حاصل از طریق یک الکترود وارد بدن می شود و بیشترین مقاومت در ناحیه اطراف سری دستگاه وجود دارد. در نوع بی پلار دستگاه دارای دو قطب یا الکترود می باشد. در این حالت جریان تولید شده در دستگاه تنها از طریق بافت هایی که بین دو الکترود قرار دارند منتشر می شود.

کاربرد دستگاه آر اف

دستگاه آر اف برای درمان سستی و آویزان بودن پوست موثر است و برای تمام رنگ های پوستی قابل انجام می باشد. تاثیر آر اف بر کشیدن ابروها و سفت کردن پوست پیشانی، زیر چشم ها، لیفت کردن بخش بالایی گونه، به حداقل رسانی منافذ اتساع یافته، خط فک و خط گردن (سفت کردن پوست گردن و به حداقل رساندن چروک های گردن) مشخص شده است. اما اگر مقدار افتادگی پوست شدید باشد، مانند آنچه که در افراد سالمند شاهد هستیم، تاثیر آر اف در این شرایط چندان معنی دار نخواهد بود.

قبل از درمان با آر اف چه باید کرد؟

قبل از شروع درمان با آر اف باید از تحریک پوست خود اجتناب کنید. برای مثال آفتاب گرفتن چه به صورت طبیعی و چه با استفاده از دستگاه ها باید قبل از انجام آر اف متوقف شود. افرادی که دچار آفتاب سوختگی باشند نمی توانند آر اف انجام دهند؛ زیرا در روش آر اف پوست تحت حرارت قرار خواهد گرفت.

برخی خانم ها در دوران قبل از یائسگی و در طول دوران قاعدگی پوست حساسی پیدا می کنند بنابراین در مورد خانم ها بهتر است نحوه انجام آر اف به گونه ای برنامه ریزی شود که فرد در دوره پریود قاعدگی قرار نداشته باشد.

در طول انجام آر اف برای جوانسازی پوست چه اتفاقی خواهد افتاد؟

قبل از آغاز انجام آر اف دلیل فرد برای استفاده از این روش درمانی باید به خوبی واضح شده باشد. در این زمینه پزشک متخصص پوست شما را یاری خواهد داد. قبل از انجام آر اف از شما رضایت نامه ای دریافت خواهد شد. دریافت این رضایت نامه به این معنی است که شما خطرات مرتبط با روش آر اف را درک کرده اید و به خوبی از آن آگاهی دارید. ممکن است قبل از شروع درمان با آر اف از صورت شما عکس گرفته شود که با نتایج پس از درمان مقایسه گردد.

ابتدا صورت خود را با آب ولرم و صابون شستشو دهید. پس از آن کرم بی حس کننده روی پوست مالیده می شود. استفاده از این کرم کمی احساس بی حسی را در شما ایجاد خواهد کرد. شما پس از انجام آر اف می توانید با استفاده از یک پاک کننده معمولی پوست خود را پاک کنید. بسته به نوع دستگاه آر اف، ترانسفری روی پوست صورت شما قرار می گیرد و پزشک در حین انتقال انرژی آر اف سری دستگاه را روی صورت شما هدایت می کند. معمولا در دستگاه های مونوپلار پدهایی روی بدن بیمار قرار می گیرد. بین سری دستگاه و پوست صورت شما از ماده ای ژل مانند استفاده می شود تا مانع بیشتری بین پوست صورت و دستگاه ایجاد گردد. پس از پایان جلسه درمانی شما می توانید صورت خود را بشویید تا تاثیرات کرم بی حس کننده و ژل از بین برود. پس از آن پزشک لوسیون نرم کننده را در اختیار شما قرار خواهد داد تا روی پوست خود بمالید.

در طول ماه های درمان با آر اف شما شاهد تغییراتی مبنی بر سفت شدن پوست خود خواهید بود. تعیین تعداد جلسات آر اف بر حسب نیاز بیمار خواهد بود.

عوارض دستگاه آر اف محدود است. قرمزی خفیف (شبیه به آفتاب سوختگی) ممکن است به دنبال درمان اتفاق بیفتد اما معمولا به سرعت از بین می رود. اغلب افراد پس از انجام آر اف می توانند به فعالیت های روزمره بازگردند.

پزشک متخصص پوست ممکن است استفاده از برخی لوسیون، کرم یا ژل ها در نواحی تحت درمان را توصیه کند. شما می توانید بر حسب نیاز خود از مرطوب کننده نیز استفاده کنید.

سایر خطرات و عوارض دستگاه آر اف

همان طور که عنوان شد در حین انجام آر اف افراد ممکن است هنگام انتقال انرژی آر اف به پوست  کمی احساس گرما داشته باشند. دستگاه ممکن است به واحد خنک کننده مجهز باشد که قبل و در طول درمان همچنین پس از آن از پوست محافظت می کند. میزان تحمل درد آر اف در افراد مختلف متفاوت است بنابراین به دشواری می توان مقدار درد ناشی از آر اف را تعیین کرد. استفاده از ترکیبات بی حس کننده و یا برخی داروهای ضد درد می تواند موثر باشد.

شایع ترین عوارض دستگاه آر اف عبارت است از از تورم، قرمزی و تاول در نواحی تحت درمان. عوارض نام برده ظرف چند روز تا چند هفته از بین می رود.

انجام آر اف در چه افرادی ممنوع می باشد؟

مادامی که فرد سالم بوده و یا در نواحی پوستی به بیماری یا عفونتی دچار نباشد معمولا محدودیتی برای انجام آر اف وجود نخواهد داشت. انجام آر اف به خانم های باردار همچنین افراد مبتلا به اختلالات حسی در پوست توصیه نمی شود. افرادی که در بدن خود دستگاه های الکتریکی مانند دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب دارند و یا دارای ایمپلنت های فلزی هستند نمی توانند آر اف انجام دهند. زیرا جریان حاصل از آر اف می تواند با این دستگاه ها تداخل ایجاد کند و از این نظر خطراتی را در پی داشته باشد.

دکتر محمد صادق کلانتری

دکتر محمد صادق کلانتری

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر محمد صادق کلانتري، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو انجمن متخصصین پوست تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمد صادق کلانتری
برگرفته از: وبسایت https://www.consultingroom.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه