تزریق بوتاکس معمولا به منظور رفع چروک های صورت انجام می شود. پس از تزریق بوتاکس شما می توانید به فعالیت های روزمره خود بازگردید. پس از چند روز تاثیرات حاصل از تزریق بوتاکس مشخص می شود. برای حفظ این تاثیرات به تزریقات منظم بوتاکس نیاز خواهید داشت. بوتاکس اولین دارویی است که با استفاده از توکسین بوتولیوم ایجاد شده است. دیسپورت یکی دیگر از نام های تجاری معروف حاصل از این توکسین می باشد. تزریق توکسین بوتولیوم سیگنال های شیمیایی حاصل از اعصاب را بلاک می کند. این سیگنال ها عمدتا سبب انقباض ماهیچه ای می گردد.

دروانا:

بوتاکس چیست؟

بوتاکس چیست؟ بوتاکس تزریق داروهای تایید شده ای است که از فرم های مختلف توکسین بوتولیوم به دست آمده است تا به طور موقت فعالیت ماهیچه ای را فلج کنند. این توکسین توسط میکروبی تولید می شود که بوتولیسم را به همراه دارد. بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی می باشد.

تزریق بوتاکس عمدتا برای رفع پین و چروک صورت استفاده می شود. تزریق بوتاکس هم چنین برای درمان مشکلاتی مانند اسپاسم ها یا گرفتگی های مکرر ماهیچه گردن، تعریق شدید، مثانه بیش فعال و تنبلی چشم ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. بوتاکس جهت درمان میگرن نیز به کار می رود.

بوتاکس اولین دارویی است که با استفاده از توکسین بوتولیوم ایجاد شده است. سایر محصولات مانند Dysport،Myobloc و Xeomin نیز پس از آن تولید شدند. هر کدام از این محصولات نسبت به دیگری کمی متفاوت می باشد مخصوصا به لحاظ واحدهای دوزیجی که باید مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین آن ها قابل جایگزینی نمی باشند.

تزریق بوتاکس چرا انجام می شود؟

تزریق توکسین بوتولیوم برخی سیگنال های شیمیایی حاصل از اعصاب را بلاک می کند و عمده این سیگنال ها سبب انقباض ماهیچه ای می گردد. معمولا تزریق بوتاکس به منظور ریلکس کردن ماهیچه های صورت انجام می شود که این ماهیچه ها باعث ایجاد چروک ها و خطوطی روی صورت می شوند (بوتاکس صورت)، مانند:

  • خطوط بین ابروها
  • خطوط دور چشم (بوتاکس اطراف چشم)
  • خطوط پیشانی (بوتاکس خط پیشانی، بوتاکس خط اخم)

تزریق توکسین بوتولیوم هم چنین برای درمان شرایطی استفاده می شود که بر عملکرد بدن تاثیر داشته است، مانند:

  • دیستونی گردن: در این شرایط دردناک ماهیچه های گردن به گونه ای منقبض می شود که چرخاندن سر سبب احساس درد می شود.
  • تنبلی چشم: شایع ترین علت تنبلی چشم عدم تعادل در ماهیچه هایی است که مسئول موضع گیری چشم می باشد.
  • کوتاه شدگی ماهیچه ای: در برخی شرایط مانند فلج مغزی اندام ها به سمت مرکز بدن کشیده می شود. در برخی موارد این ماهیچه های منقبض شده با تزریق توکسین بوتولیوم ریلکس می شوند.
  • هایپروهیدروزیس: در این شرایط تعریق بیش از حد اتفاق می افتد و حتی در شرایطی که هوا گرم نیست نیز تعریق شدید اتفاق می افتد.
  • میگرن مزمن: اگر بیش از پانزده روز در ماه حملات میگرنی را تجربه می کنید تزریق توکسین بوتولیوم می تواند دفعات سردرد را کاهش دهد.
  • اختلال در عملکرد مثانه: توکسین بوتولیوم هم چنین می تواند بی اختیاری ادراری ناشی از مثانه بیش فعال را کاهش دهد.
  • جمع شدن چشم ها: تزریق توکسین بوتولیوم می تواند انقباض یا جمع شدگی ماهیچه های اطراف چشم را برطرف سازد.

خطرات تزریق بوتاکس

بوتاکس چه عوارضی دارد؟

تزریق بوتاکس در صورتی که توسط پزشک متخصص پوست با تجربه انجام شود بی خطر است. برخی عوارض جانبی احتمالی ناشی از تزریق بوتاکس عبارت است از:

  • درد، تورم یا کبود شدن در ناحیه تزریق
  • سردرد و علائم شبه آنفلوانزا
  • خشکی چشم و یا اشک ریزی بیش از حد
  • ابروها یا خط خنده نامناسب

اگرچه بعید است اما این احتمال وجود دارد که توکسین بوتولیوم به سایر بخش های بدن نیز منتشر شود و علائمی شبیه به بوتولیسم را ایجاد کند. در صورت بروز هر یک از علائم زیر در ساعت های بعد از دریافت بوتاکس فورا با پزشک متخصص خود تماس بگیرید:

  • ضعف ماهیچه ای در تمام بدن
  • مشکلاتی در بینایی
  • دشواری در صحبت کردن و بلعیدن
  • مشکلاتی درتنفس
  • از دست رفتن کنترل مثانه
  • پزشکان عموما تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی را توصیه نمی کنند. در انتخاب پزشک متخصص به منظور تزریق بوتاکس دقت کنید.

بوتاکس باید زیر نظر پزشک متخصص پوست تزریق شود. بسیار اهمیت دارد که تزریق بوتاکس دقیقا در محل مناسب انجام شود تا احتمال بروز عوارض جانبی کاهش یابد. درمان با بوتاکس می تواند در صورت مصرف نادرست خطرناک باشد.

آمادگی قبل از تزریق بوتاکس

اگر در طول چهار ماهه گذشته تزریق توکسین بوتولیوم را انجام داده اید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. اگر از داروهای آلرژی، خواب آور و یا شل کننده های عضلانی استفاده می کنید پزشک را مطلع سازید. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید احتمالا لازم است چند روز قبل از تزریق بوتاکس مصرف این داروها را کنار بگذارید تا ریسک خونریزی و یا کبودی کاهش یابد.

اغلب افراد تزریق بوتاکس را به خوبی تحمل می کنند. اما ممکن است بخواهید قبل از تزریق بوتاکس پوست شما بی حس شود، این نکته مخصوصا زمانی اهمیت می یابد که به دلیل تعریق زیاد تزریق بوتاکس در کف دست یا پاها انجام شود. پزشک ممکن است از روش های متعددی برای بیحسی استفاده کند برای مثال می تواند از بی حسی های موضعی، یخ و بی حسی ارتعاشی استفاده کرد که از ماساژ برای کاهش درد استفاده می کند.

در طول تزریق بوتاکس

پزشک از سوزنی نازک به منظور تزریق مقدار اندکی توکسین بوتولیوم به پوست یا ماهیچه ها استفاده می کند. تعداد تزریق ها بستگی به فاکتورهای متعددی دارد. یکی از این فاکتورها گستردگی محل تحت درمان با بوتاکس می باشد. تزریق بوتاکس معمولا در مطب پزشک متخصص پوست و زیبایی انجام می شود.

بعد از انجام تزریق بوتاکس

بعد از تزریق بوتاکس شما فورا به فعالیت های روزمره خود باز می گردید و نیاز به استراحت و مرخصی نمی باشد. نباید نواحی درمان شده با بوتاکس را ماساژ و یا فشار دهید. این امر سبب انتقال توکسین به نواحی دیگر بدن می شود.

نتایج حاصل از تزریق بوتاکس

تزریق توکسین بوتولیوم تاثیر خود را ظرف روزهای بعد از درمان نشان می دهد. بسته به مشکلی که با استفاده از بوتاکس تحت درمان قرار گرفته است، تاثیرات مطلوب درمانی ممکن است سه ماه یا بیشتر دوام داشته باشد. برای حفظ این تاثیرات باید به طور منظم تزریق هایی را انجام دهید.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه