میکرونیدلینگ چیست؟ میکرونیدلینگ پوست به عنوان القای کلاژن نیز شناخته می شود روشی کم تهاجمی برای جوان سازی پوست محسوب می شود. دستگاه میکرونیدلینگ پوست روی پوست سوراخی ایجاد می کند که منجر به ایجاد زخمی بسیار کوچک روی پوست می شود. این آسیب های کنترل شده با تولید کلاژن ها و الاستین جدید پر می شود و باعث جوانسازی پوست می شود. یکی از عمده ترین موارد انجام میکرونیدلینگ برای چروک و میکرونیدلینگ برای جای جوش می باشد. نیدلینگ پوست می تواند به صورت سرپایی در مراکز درمانی، مطب و کلینیک توسط متخصص پوست انجام شود.

دروانا:

میکرونیدلینگ چیست ، نیدلینگ پوست چیست؟

نیدلینگ پوست که به عنوان میکرونیدلینگ پوست یا القای کلاژن نیز شناخته می شود، روشی کم تهاجمی برای جوانسازی پوست صورت محسوب می شود. دستگاه میکرونیدلینگ پوست شامل سوزن های بسیار ریزی می باشد که آسیب و تحریک کنترل شده ای را روی پوست ایجاد می کنند.

هرکدام از سوزن های دستگاه میکرونیدلینگ پوست روی پوست سوراخی ایجاد می کند که منجر به ایجاد زخمی بسیار کوچک روی پوست می شود. این آسیب های کنترل شده با تولید کلاژن ها و الاستین جدید پر می شود. علاوه بر این مویرگ های جدیدی نیز شکل می گیرد. این عروق و کلاژن های جدید سبب می شود تا شدت اسکار کاهش یافته و جوانسازی پوست صورت گیرد. به این ترتیب بافت پوست، استحکام و هیدراسیون پوست بهبود می یابد. در نتیجه تاثیر میکرو نیدلینگ بر پوست می تواند معنی دار و چشم گیر باشد. دستگاه های میکرونیدلینگ موجود در بازار متعدد است که از جمله آن می توان به درمارولر و درماپن اشاره کرد. این دستگاه های میکرونیدلینگ از مواد مختلفی مانند شیشه، سلیکون، فلز و پلیمر ساخته شده است.

کاربرد میکرونیدلینگ

نیدلینگ پوست صورت یکی از بی خطر ترین روش های درمانی می باشد. بر خلاف لایه برداری های شیمیایی، درم ابریژن و درمان های لیزری، میکرونیدلینگ آسیب اندکی را به پوست وارد می سازد.

موارد کاربرد نیدلینگ پوست عبارت است از:

  • میکرونیدلینگ برای جای جوش یا به طور کلی میکرونیدلینگ برای کاهش اسکار
  • میکرونیدلینگ برای سوختگی های ناشی از حرارت
  • میکرونیدلینگ برای چروک های عمیق
  • ملاسما
  • پوست آویزان

تکنولوژی به کار رفته در روش میکرونیدلینگ پوست هم چنین می تواند به عنوان روشی بی درد و کم تهاجمی برای دارورسانی ترانس درمال (مانند واکسن ها) مورد استفاده قرار گیرد. این نکته توسط محققین و کمپانی های مختلف در حال بحث و بررسی می باشد. به منظور افزایش دارو رسانی، سوزن های میکرو می تواند وارد پوست شده و نفوذ پذیری داروی استفاده شده را افزایش دهند. دارو می تواند در سوزن ها قرار گرفته و سپس وارد پوست شود.

مزایای میکرونیدلینگ

ميكرونيدلينگ پوست مزایای زیر را در پی دارد:

  • کاهش هایپرپیگمنتاسیون و اسکار
  • روشی مناسب برای پوست های حساس و نازک
  • نیدلینگ پوست می تواند به صورت سرپایی در مراکز درمانی انجام شود و نیازی به ابزارهای پرهزینه و آموزشهای بسیار تخصصی ندارد.
  • میکرونیدلینگ پوست در اغلب بیماران به طور مناسبی تحمل می شود.
  • هزینه جلسات میکرونیدلینگ مقرون به صرفه می باشد و می تواند در افرادی انجام شود که لایه برداری شیمیایی و یا لیزر های بازرسازی کننده در آن ها مناسب نیست.
  • در روش میکرونیدلینگ پوست اپیدرمیس دست نخورده باقی می ماند و آسیب نمی بیند. به همین دلیل جلسات میکرونیدلینگ می تواند به طور بی خطری تکرار شود.
  • میکرو نیدلینگ پوست سبب نمی شود بین نواحی تحت درمان و نواحی درمان نشده تضاد مشخصی وجود داشته باشد. بنابراین نیازی به پوشش دهی وجود نخواهد داشت.
  • بسته به عمق فرو رفتن سوزن ها بیمار می تواند به سرعت به فعالیت های روزمره اش بازگردد. در صورتی که در سایر روش ها مانند لیزرهای بازسازی کننده و درم ابریژن لازم است بیمار مدتی از کار و فعالیت روزمره بازماند.

روش انجام میکرونیدلینگ

روش میکرو نیدلینگ پوست به خوبی تحمل می شود و بسته به ناحیه مورد درمان و شدت مشکل، ممکن است چند دقیقه تا یک ساعت زمان برد. روزی که میکرونیدلینگ انجام می شود باید از مصرف لوسیون و یا وسایل آرایشی در آن ناحیه اجتناب کرد. روش انجام نیدلینگ به این صورت است که ابتدا ناحیه مورد نظر با استفاده از کرم موضعی یا تزریق ماده بی حس کننده، بی حس می شود. سپس پوست با استفاده از دستگاهی که به سوزن های بسیار ریز مجهز می باشد و بر اساس الگویی مشخص سوراخ می گردد. برای دریافت بهترین نتایج دستگاه چندین بار روی پوست می چرخد. هر سوزن سوراخ یا کانالی بسیار کوچک روی پوست ایجاد می کند و به این ترتیب تحریک برای ایجاد سلول های پوستی جدید انجام می شود. بسته به شرایط و ناحیه تحت درمان انجام میکرونیدلینگ 5 تا 60 دقیقه زمان می برد. بین هر جلسات درمانی حداقل شش هفته بازه استراحت توصیه می شود به این ترتیب کلاژن های جدید ایجاد خواهد شد.

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

نیدلینگ پوست توسط اغلب بیماران به خوبی تحمل می شود اما خشکی، پوسته ریزی و تورم ممکن است بعد از درمان دیده شود. بسته به نفوذ سوزن ها ممکن است این علائم مدت بیشتری به طول انجامد. محافظت در برابر خورشید جز اصلی مراقبت بعد از نیدلینگ محسوب می شود. در مواردی که میکرونیدلینگ برای جای جوش انجام می شود، صورت باید قبل از خواب با استفاده از تمیز کننده ملایمی شستشو داده شود. روز بعد صورت دوباره شسته شده و استفاده از لوسیون و سایر محصولات موضعی همانند روزهای معمول از سر گرفته شود.

از آن جایی که سوراخ های ایجاد شده بسیار کوچک بوده و به هم نزدیک می باشند احتمال بروز عفونت پس از انجام میکرونیدلینگ اندک می باشد. در صورت لزوم ممکن است کرم های آنتی بیوتیک تجویز شود.

جوان سازی پوست ممکن است ظرف دو هفته پس از انجام میکرونیدلینگ دیده شود. بنابراین تاثیر میکرو نیدلینگ بر پوست به سرعت مشاهده می شود و این تاثیرات به مدت شش تا هشت ماه ادامه خواهد داشت.

اسکارهای ناشی از سوختگی به آهستگی به درمان پاسخ می دهند. در چنین مواردی مشاهده تاثیر میکرو نیدلینگ بر پوست ممکن است شش ماه تا یک سال بعد از اولین درمان به طول انجامد.

برخی نکات عملی در مورد ميكرونيدلينگ پوست:

  • در انجام میکرونیدلینگ باید از ابزاری با کیفیت خوب و مناسب استفاده شود. ابزار ضعیف می تواند منجر به شکستگی سوزن در پوست شود.
  • بیمار باید توجیه شود که به چندین جلسه درمانی نیاز خواهد داشت.
  • سایر درمان ها مانند ساب سیژن نیز می تواند برای دریافت بهترین نتایج در رفع اسکار ناشی از آکنه به کار رود.
  • استفاده از کرم بی حس کننده می تواند مانع از درد شود و به عملکرد صحیح به هنگام میکرونیدلینگ کمک می کند.
  • تعداد جلسات مورد نیاز برای نیدلینگ بستگی به شرایط پوست دارد. در مواردی که میکرونیدلینگ برای جای جوش استفاده می شود معمولا به انجام سه تا چهار جلسه درمانی نیاز خواهد بود. اسکارهای ناشی از سوختگی ممکن است به پنج جلسه درمانی نیاز داشته باشد. در مواردی که پوست چروک شده و میکرونیدلینگ برای چروک استفاده می گردد، معمولا یک یا دو جلسه نیدلینگ در سال توصیه می شود.

در موارد زیر از دستگاه های نیدلینگ با سوزن های بسیار کوتاه، دو تا سه بار در هفته استفاده می شود:

  • کاهش اندازه منافذ
  • کاهش سطح روغن پوست
  • کاهش چروک
  • رساندن موثر کرم های مغذی پوستی
  • به حداقل رساندن بروز جوش

عوارض و معایب میکرونیدلینگ:

عموما آسیب های ناشی از میکرونیدلینگ به سرعت بهبود می یابد. اما ممکن است در بعضی موارد عوارض جانبی نیز بروز کند. برخی از عوارض میکرونیدلینگ عبارت است از:

  • تورم در طول فاز ریکاوری
  • عفونت پوستی ناشی از باکتری یا ویروس هرپس سیمپلکس (تبخال یا زخم سرد)
  • میلیا که به آسانی برداشته می شود
  • بروز آکنه که می تواند خفیف باشد
دکتر سعید پیروزی

دکتر سعید پیروزی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر سعيد پيروزي، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه شهید بهشتی تهران، عضو هیات علمی دانشگاه و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده : توسط دکتر سعید پیروزی
برگرفته از: وبسایت https://www.dermnetnz.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه