در لیزر موهای زائد بدن از نور تک موج برای آسیب به فولیکول مو و مهار رشد آن استفاده می شود. لیزر موهای زائد بدن عدم رشد کامل موهای زائد را تضمین نمی کند و به درمان نگهدارنده دوره ای نیاز خواهد بود. رنگ مو و نوع پوست بر موفقیت لیزر موهای زائد تاثیر می گذارد. تحریک پوست و تغییراتی در رنگدانه پوست یا تغییر رنگ پوست از شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد می باشد.

دروانا:

لیزر موهای زائد بدن روشی است که در آن از نور تک موج برای حذف موهای صورت و بدن استفاده می شود.

در طول انجام لیزر موهای زائد بدن پرتو لیزر از پوست عبور کرده و به فولیکول مو می رسد. شدت حرارت لیزر به فولیکول مو آسیب می زند در نتیجه رشد مو مهار می شود. از بین بردن مو های زائد با استفاده از لیزر موثرترین روش برای کسانی است که پوست روشن و موهای تیره دارند.

اگرچه از بین بردن مو های زائد با استفاده از لیزر موثرترین روش می باشد اما این روش تضمین نمی کند که رشد مو برای همیشه متوقف شده است. معمولا لازم است که درمان نگهدارنده با استفاده از لیزر بر حسب نیاز و به طور دوره ای تکرار شود و لیزر موهای زائد باید در دوره های مختلف مجدد انجام شود.

کاربرد لیزر موهای زائد

انجام لیزر موهای زائد بدن می تواند رشد موهای ناخواسته را کاهش دهد. معمولا موهای زائد بیکینی، پاها، زیر بغل، پشت لب و چانه از جمله مناطقی است که لیزر می شوند. در کل استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد در هر جایی از بدن به جز پلک و اطراف آن مجاز می باشد.

نوع رنگ مو و پوست بر موفقیت لیزر موهای زائد تاثیر می گذارد. برای مثال لیزر موهای زائد در افرادی با پوست روشن و موهای تیره بسیار موثر است زیرا پرتو لیزر ملانین (رنگدانه) مو را هدف گیری می کند. اما با پیشرفت تکنولوژی دستگاه هایی ایجاد شده است که برای افرادی با پوست تیره تر نیز موثر می باشد.

لیزر موهای زائد عموما برای موهای سفید، خاکستری، قرمز و بلوند مناسب نمی باشد زیرا لیزر نمی تواند موهای روشن تر را تشخیص دهد. اما انتخاب های درمانی برای موهای روشن از موضوعاتی است که در دست تحقیق می باشد.

عوارض لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد بدن تضمین نمی کند که رشد مو برای همیشه مهار شده است. برخی موها ممکن است نسبت به لیزر مقاوم باشند و یا بعد از دوره درمانی دوباره رشد کنند اگرچه موهایی که دوباره رشد می کنند موهای نازک تر و روشن تری می باشند.

شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد عبارت است از:

  • تحریک پوست: قرمزی و تورم موقت بعد از انجام لیزر موهای زائد ممکن است اتفاق بیفتد. این علائم معمولا ظرف چند ساعت از بین می رود.
  • تغییراتی در رنگدانه پوست: لیزر موهای زائد ممکن است پوست ناحیه مورد نظر را روشن تر یا تیره تر کند که البته این عارضه موقتی است. روشن شدن پوست می تواند در افرادی با پوست تیره تر اتفاق بیفتد و مخصوصا اگر لیزر بصورت نادرست با تنظیمات نامناسب استفاده شده باشد.
  • تاول و زخم پوست: به ندرت لیزر موهای زائد بدن ممکن است تاول و زخم و تغییراتی در بافت پوست را به دنبال داشته باشد.
  • خاکستری شدن موی تحت لیزر مشکل دیگری است که ممکن است اتفاق بیفتد.
  • لیزر موهای زائد در نواحی اطراف چشم و ابروها با بکارگیری عینک محافظ انجام پذیر است.

آمادگی برای انجام لیزر موهای زائد

اگر برای رفع موهای زائد قصد انجام لیزر دارید باید پزشک متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر (درماتولوژیست) یا متخصص جراح پلاستیک با تجربه در این زمینه را انتخاب کنید. اگر این کار توسط تکنسین آموزش دیده انجام می شود باید از نظارت پزشک متخصص پوست اطمینان حاصل کنید.

قبل از انجام لیزر موهای زائد باید با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. پزشک سابقه پزشکی و داروهای مصرفی شما را در نظر خواهد گرفت. در مورد خطرات و مزایا و انتظارات مناسب با شما صحبت خواهد کرد. عکس هایی به منظور مقایسه قبل و بعد از انجام لیزر موهای زائد از شما گرفته خواهد شد.

پزشک متخصص پوست نکاتی را قبل از انجام لیزر موهای زائد به شما تاکید خواهد کرد. برخی از این نکات مراقبتی عبارت است از:

  • از نور خورشید دور بمانید. رنگ برنزه احتمال بروز عوارض جانبی مانند روشن تر شدن پوست را افزایش می دهد. اگر شما برنزه هستید (یا در مقابل نور خورشید قرار داشته و یا از محصولات برنزه کننده استفاده می کنید) باید صبر کنید تا اثرات برنزه شدن به طور کامل محو شود. برخی پزشکان توصیه می کنند تا شش هفته قبل از انجام لیزر موهای زائد از خورشید دور بمانید.
  • از وکس کردن پوست اجتناب کنید. وکس کردن سبب می شود فولیکول مو مختل شود به این ترتیب استفاده از لیزر نمی تواند فولیکول مو را تحت تاثیر قرار دهد.
  • اصلاح کردن پوست مجاز می باشد زیرا بدنه و فولیکول مو را حفظ می کند و احساس سوختگی کاهش می یابد. در حقیقت اصلاح کردن توصیه می شود زیرا لیزر بخش خارجی مو در بالای پوست را هدف نمی گیرد.

قبل از انجام لیزر موهای مورد نظر کوتاه می شود. همچنین به شما عینک های محافظ در برابر لیزر داده می شود تا از چشم خود محافظت کنید. پزشک متخصص پوست برای کاهش احساس درد ممکن است از ضد درد موضعی یا بی حسی موضعی نیز استفاده کند.

در طول انجام لیزر موهای زائد

پزشک متخصص پوست دستگاهی را روی پوست شما فشار می دهد. بسته به نوع لیزر از دستگاه خنک کننده و یا ژل خنک کننده برای محافظت از پوست استفاده می شود. زمانی که پزشک لیزر را فعال کند پرتو لیزر از پوست عبور کرده و به فولیکول های مو می رسد. شدت حرارت حاصل از پرتو لیزر فولیکول را می سوزاند و رشد مو را مهار می کند. شما ممکن است احساس خنکی داشته باشید زیرا از دستگاه خنک کننده و یا ژل نیز استفاده می شود.

لیزر موهای زائد بخش های کوچک مانند لیزر موهای زائد زیر بغل تنها چند دقیقه زمان می برد. اما در مورد بخش های بزرگتر مانند پشت ممکن است چندین ساعت زمان لازم باشد.

بعد از انجام لیزر موهای زائد

شما ممکن است در ساعات اولیه بعد از لیزر لیزر موهای زائد متوجه قرمزی و تورم پوست شوید. برای کاهش احساس درد و ناراحتی می توانید از کیسه یخ بر روی نواحی لیزر شده استفاده کنید. اگر فورا بعد از لیزر واکنش پوستی نشان دهید پزشک متخصص پوست ممکن است از کرم استروئیدی یا کرم ضد التهاب استفاده کند.

بعد از لیزر موهای زائد نباید در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید. نور طبیعی خورشید همچنین نور حاصل از دستگاه های برنزه می تواند آسیب زننده باشد. زمانی که پوست بهبود یافت باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

در چند روز و چند هفته آینده بعد از لیزر موهای زائد احتمال ریزش مو وجود دارد.

نتایج حاصل از لیزر موهای زائد

نتایج حاصل از لیزر موهای زائد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است به نواحی از بدن یا صورت که تحت لیزر واقع می شود نیز بستگی داشته باشد.

برای دریافت بهترین نتیجه از لیزر موهای زائد چهار تا شش جلسه لیزر درمانی که فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد شش هفته باشد، نیاز است. تکرار لیزر موهای زائد نیز هر شش تا دوازده ماه ضروری است.

دستگاه لیزر خانگی چیست؟

در سال های اخیر دستگاه لیزر خانگی تولید شده است که برای مصرف خانگی اختصاص داده شده است. دستگاه لیزر خانگی در حد متوسطی مانع رشد مو می شود اما تحقیقات گسترده ای که تاثیرات دستگاه لیزر خانگی را برای رفع موهای زائد در مقایسه با دستگاه های موجود در مطب پزشکان متخصص پوست نشان دهد در دست نیست.

سازمان غذا و داروی آمریکا دستگاه لیزر خانگی را به عنوان دستگاه آرایشی و نه پزشکی تایید کرده است و این نشان می دهد این دستگاه ها دقتی مشابه با دستگاه های پزشکی ندارند. در مورد ایمنی و اثربخشی دستگاه لیزر خانگی در حال حاضر تحقیقی در دست انجام نمی باشد.

اگر شما انتخاب می کنید که از دستگاه لیزر خانگی استفاده کنید باید دستورالعمل دستگاه لیزر خانگی را به دقت رعایت کنید تا احتمال بروز آسیب و مخصوصا آسیب چشمی کاهش یابد.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه