لیپوساکشن چیست؟ لیپوساکشن نوعی جراحی است که طی آن چربی اضافه بدن که در قسمت هایی مانند شکم، پهلوها، ران، باسن و غیره تجمع یافته، خارج می شود. متداول ترین نوع این جراحی لیپوساکشن شکم و پهلوها و لیپوساکشن ران می باشد. توصیه می شود افراد مبتلا به دیابت، بیماری های قلبی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند لیپوساکشن انجام ندهند. از جمله خطرات و عوارض لیپوساکشن می توان به عفونت،بی حسی موقتی با دائم، ناهموار شدن و تغییر شکل پوست، افتادگی و شل شدن پوست و غیره اشاره کرد. نتایج لیپوساکشن معمولا دائمی است مگر اینکه وزن بدن تغییر کند و اضافه وزن ایجاد شود.

دروانا:

لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن نوعی جراحی است که در آن از تکنیک ساکشن (مکش) برای خارج کردن یا برداشتن چربی اضافه از نواحی خاص بدن مانند شکم، باسن، ران، بازو ها یا گردن استفاده می شود که متداول ترین آن لیپوساکشن شکم و پهلو و لیپوساکشن ران است. لیپوساکشن همچنین می تواند به این نواحی شامل باسن، شکم و ران ها شکل دهد. لیپوپلاستی نام دیگر لیپوساکشن می باشد.

لیپوساکشن راهی برای کاهش وزن نیست. اگر شما به اضافه وزن دچار باشید استفاده از رژیم غذایی و ورزش هم چنین برخی جراحی ها مانند بای پس معده در مقایسه با لیپوساکشن به شما کمک بیشتری می کند.

در صورتی که در برخی نواحی بدن مانند شکم و پهلو ها چربی اضافه داشته باشید اما در سایر قسمت ها وزن پایدار و مناسبی داشته باشید در آن صورت انجام لیپوساکشن برای شما مناسب خواهد بود.

لیپوساکشن چرا انجام می شود؟

لیپوساکشن برای برداشتن چربی اضافه بعضی از نواحی بدن که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نمی دهد استفاده خواهد شد، لیپوساکشن در قسمت های زیر انجام می شود:

  • شکم
  • بازو ها
  • باسن
  • ماهیچه ساق پا و مچ پا
  • قفسه سینه و کمر
  • ران و پهلو ها
  • گردن

علاوه بر این لیپوساکشن برای کاهش پستان (کوچک کردن سینه ها) نیز به کار می رود. متداول ترین آنها لیپوساکشن شکم و پهلو ها و لیپوساکشن ران است. توجه داشته باشد که لیپوساکشن صورت انجام نمی شود بلکه لیپوساکشن در گردن انجام می شود.

وقتی شما اضافه وزن پیدا می کنید، سلول های چربی به لحاظ سایز و حجم افزایش می یابد. لیپوساکشن تعداد سلول های چربی را در ناحیه ای خاص از بدن مثل شکم و پهلو ها کاهش می دهد. مقدار چربی برداشته شده در لیپوساکشن بستگی به ظاهر ناحیه و حجم چربی تجمع یافته دارد. نتایج لیپوساکشن عموما ثابت باقی می ماند مگر این که وزن شما تغییر کند.

اگر شما تون و الاستیسیته یا انعطاف پوستی خوبی داشته باشید در آن صورت پوست نواحی تحت درمان با لیپوساکشن صاف خواهد بود. اما اگر پوست شما الاستیسیته یا انعطاف کمی داشته باشد در آن صورت پوست بعد از لیپوساکشن شل خواهد شد. لیپوساکشن سلولیت و ناهنجارهای پوستی را برطرف نمی کند.

چه افرادی نباید لیپوساکشن انجام دهند؟

لیپوساکشن برای افرادی با شرایط زیر توصیه نمی شود:

  • جریان خون محدود
  • ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
  • دیابت
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی

خطرات و عوارض لیپوساکشن چیست؟

همانند هر جراحی دیگری لیپوساکشن نیز خطرات و عوارض خاص خودش را به دنبال دارد. احتمال عوارضی مانند خونریزی و واکنش به ماده بیهوشی وجود دارد. برخی عوارض لیپوساکشن عبارت است از:

  • تغییر در ظاهر پوست: به دلیل برداشتن چربی در لیپوساکشن، پوست بدن ممکن است دچار ناهمواری، برآمدگی و یا شلی شود. این تغییرات ممکن است دائمی باشند. همچنین بدلیل اینکه در طول لیپوساکشن لوله نازکی به نام کانولا از طریق پوست وارد بدن می شود، پوست ممکن است آسیب ببیند یا جای زخم روی پوست باقی بماند.
  • تجمع مایع: توده موقتی از مایعات می تواند زیر پوست جمع شود (سروما). این مایع ممکن است با استفاده از سوزن تخلیه شود.
  • احساس بی حسی: شما ممکن است به طور دائم یا موقت در نواحی تحت ساکشن احساس بی حسی داشته باشید. احتمال تحریک موقت عصب نیز وجود دارد.
  • عفونت: ممکن است عفونت های پوستی ایجاد شود. عفونت شدید پوستی می تواند خطرناک باشد.
  • سوراخ شدن ارگان های داخلی: به ندرت کانولا ممکن است به طور عمیق نفوذ کند و منجر به سوراخ شدن ارگان های داخلی شود. در این صورت نیاز به انجام ترمیم فوری و اورژانسی می باشد.
  • آمبولی چربی: قطعات چربی آزاد شده می تواند در عروق خونی به دام بیفتد و وارد ریه ها و یا مغز شود. آمبولی چربی لیپوساکشن شرایطی اورژانسی است.
  • مشکلاتی قلبی و کلیوی: تغییر در سطح مایعات تزریق شده و ساکشن شده می تواند مشکلاتی را برای قلب و کلیه ها به همراه داشته باشد.

اگر نواحی وسیعی از بدن ساکشن شود و یا ساکشن چندین بار تکرار شود در آن صورت ریسک بروز عوارض ناشی از لیپوساکشن بیشتر خواهد بود.

در مورد عوارض احتمالی لیپوساکشن با جراح خود مشورت کنید.

آمادگی قبل از انجام لیپوساکشن:

قبل از انجام لیپوساکشن پزشک جراح در مورد نتایج مورد انتظار از لیپوساکشن با شما صحبت خواهد کرد. سابقه پزشکی شما بررسی خواهد شد. لیست داروها، ویتامین ها و مکمل های مصرفی شما مورد توجه قرار خواهد گرفت. قبل از انجام لیپوساکشن پزشک مصرف برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون یا ضد التهاب های غیر استروئیدی را حداقل به مدت دو هفته قبل از جراحی قطع خواهد کرد.

اگر لیپوساکشن در نواحی کوچکی از بدن انجام شود در آن صورت جراحی در مطب انجام خواهد شد. اما اگر نیاز به انجام لیپوساکشن وسیع تری باشد در آن صورت لیپوساکشن در بیمارستان انجام خواهد شد. بهتر است برای انجام لیپوساکشن یک فرد همراه با خود داشته باشید.

قبل از انجام لیپوساکشن جراح زیبایی ابتدا خطوطی را روی نواحی از بدن که قرار است لیپوساکشن روی آن انجام شود مشخص می کند. ممکن است تصاویری قبل و بعد از لیپوساکشن گرفته شود تا امکان مقایسه وجود داشته باشد.

لیپوساکشن چگونه انجام می شود؟

این که لیپوساکشن چگونه انجام می شود بستگی به تکنیک مخصوص به کار رفته توسط جراح زیبایی در لیپوساکشن دارد. تکتیک ها و روشهای لیپوساکشن عبارت است از:

  • لیپوساکشن Tumescent: این نوع لیپوساکشن بسیار متداول می باشد. در این روش جراح محلولی استریل را به محل مورد نظر تزریق می کند که متشکل از آب نمک برای کمک به حذف چربی، ماده بیهوشی (لیدوکائین) برای تخفیف درد و دارو اپی نفرین برای انقباض عروق می باشد. تزریق این مایع سبب می شود نواحی تحت درمان متورم و سفت شود. جراح سپس برش کوچکی را روی پوست ایجاد می کند و لوله نازکی به نام کانولا را زیر پوست وارد می کند. کانولا به خلا متصل است و چربی ها و مایع را از بدن ساکشن می کند. مایع خارج شده از بدن می تواند از طریق خط وریدی دوباره تامین شود.
  • لیپوساکشن اولتراسونیک: در لیپوساکشن اولتراسونیک جراح میله فلزی را وارد می کند که انرژی اولتراسونیک را زیر پوست وارد می کند. این انرژی سبب به هم ریختن دیواره های سلول های چربی می شود و چربی بصورت مایع در می آید تا بتوان راحتتر پربی را خارج کرد.
  • لیپوساکشن لیزری: لیپوساکشن لیزری با استفاده از لیزر با شدت بالا انجام می شود تا چربی را برای خارج شدن راحتتر به حالت مایع تبدیل کند. در طول لیپوساکشن لیزری جراح فیبر لیزر را از طریق برشی کوچک وارد بدن می کند و رسوبات چربی را معلق می کند چربی سپس با استفاده از کانولا برداشته می شود.
  • لیپوساکشن Powered: این نوع لیپوساکشن از نوعی کانولا استفاده می کند که به سرعت عقب و جلو حرکت می کند. این ارتعاش به جراح امکان می دهد تا چربی را آسان تر خارج کند. لیپوساکشن Powered کمی درد و تورم در پی دارد اما به جراح این امکان را می دهد تا با دقت بیشتری چربی ها را خارج کند مخصوصا در نواحی کوچک تر مثلا در لیپوساکشن بازوها، لیپوساکشن زانوها و مچ پا.

برخی روش های لیپوساکشن به بی حسی موضعی نیاز دارد. برخی روش های لیپوساکشن به بیهوشی عمومی نیاز دارد. ممکن است به شما آرام بخش داده شود تا به ریلکس بودن و آرام بودن شما کمک کند.

تیم جراحی ضربان قلب، فشار خون و میزان اکسیژن خون را در طول لیپوساکشن مانیتور می کند. در صورت احساس درد باید پزشک خود را مطلع کنید. لیپوساکشن می تواند چند ساعت به طول انجامد که بستگی به گستردگی منطقه ای دارد که قرار است لیپوساکشن در آن انجام شود. بعد از جراحی زخم باز گذاشته می شود تا فرایند تخلیه مایع تسهیل شود.

اگر شما بیهوشی عمومی دریافت کرده باشید در اتاق ریکاوری بیدار خواهید شد. شما چند ساعت در کلینیک یا بیمارستان خواهید بود تا پرسنل پزشکی بتوانند ریکاوری شما را مانیتور کنند.

مراقبت بعد از لیپوساکشن:

بعد از انجام لیپوساکشن ممکن است درد، تورم و کبودی داشته باشید. شما ممکن است قبل از بازگشت به کار و فعالیت های روزانه چند روزی نیاز به استراحت داشته باشید و بازگشت به فعالیت های نرمال ممکن است چند روزی به طول انجامد.

جراح ممکن است داروهایی را برای کنترل درد نسخه کند هم چنین آنتی بیوتیک نیز برای کاهش ریسک عفونت ضروری خواهد بود.

نتایج بعد از انجام لیپوساکشن:

بعد از انجام لیپوساکشن تورم معمولا ظرف یک هفته از بین می رود. در طول این مدت نواحی که لیپوساکشن در آن انجام شده تو خالی بنظر می رسد. ظرف چند ماه این نواحی برای مثال شکم و پهلو ها بعد از لیپوساکشن شکم ظاهری لاغر پیدا خواهد کرد.

نتایج لیپوساکشن معمولا پایدار باقی می ماند البته این شرایط تا زمانی ادامه دارد که شما وزن خود را حفظ کنید. اضافه وزن بعد از لیپوساکشن می تواند توزیع چربی در بدن را تغییر دهد. برای مثال صرف نظر از این که چه نواحی را با استفاده از لیپوساکشن کوچک کرده اید چربی می تواند پیرامون شکم مجددا تجمع یابد.

برگرفته از: وبسایت http://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه