بیماری مزمن کلیه به تدریج و در چند مرحله روی می دهد. در این مقاله مروری بر مراحل بیماری مزمن کلیه و علائم آن در هر مرحله خواهیم داشت.

دروانا:

بیماری مزمن کلیه طی 5 مرحله روی می دهد. مراحل بیماری مزمن کلیه بر اساس عملکرد کلیه در فیلتر کردن مواد زائد از خون بررسی می شود. در مراحل اولیه بیماری مزمن کلیه، کلیه ها هنوز قادر به فیلتر مواد زائد از خون می باشند اما در مراحل آخر بیماری، کلیه برای دفع مواد زائد از خون به دشواری عمل می کند. تست eGFR نحوه عملکرد کلیه را به منظور دفع مواد زائد از خون اندازه گیری می کند. مراحل بیماری مزمن کلیه بر اساس عدد eGFR بیان می شود. در مرحله اول بیماری مزمن کلیه بیماری خفیف است و معمولا علائم بالینی در کار نیست. در این مرحله از بیماری با در نظر داشتن اقداماتی مانند حفظ قند و فشار خون در مرحله نرمال، داشتن رژیم غذایی سالم، عدم مصرف سیگار، انجام ورزش به مدت 30 دقیقه در روز همچنین حفظ وزن در محدوده نرمال می توان روند آسیب به کلیه ها را کاهش دهد. در مرحله دوم بیماری مزمن کلیه بیماری همچنان ممکن است علائم بالینی نشان ندهد. در این شرایط اگر عدد eGFR بین 60 تا 89 باشد نشان می دهد کلیه ها هنوز عملکرد مناسبی دارند. در مرحله سوم از بیماری مزمن کلیه اغلب کلیه ها در حد متوسطی آسیب دیده و به درستی که باید عمل نمی کنند. مرحله سه خود به دو مرحله 3a و 3b تقسیم می گردد. در مرحله 3a عدد eGFR بین 45 تا 59 است. در مرحله 3b نیز این عدد در محدوده 30 تا 44 قرار دارد. علائم بیماری مزمن کلیه در این مرحله شامل مواردی مانند تورم در دست ها و پاها، کمر درد و ادرار کردن بیش از حد یا کمتر از حد معمول می باشد. در مرحله سوم بیماری مزمن کلیه برخی عوارض در اثر تجمع مواد زائد در بدن ایجاد می شود که از متداول ترین این عوارض می توان به افزایش فشار خون، آنمی و بیماری استخوانی اشاره کرد. در این مرحله از بیماری مزمن کلیه باید برای دریافت برنامه درمانی مناسب با متخصص کلیه خود در ارتباط باشید. در این مرحله ممکن است برای کنترل فشار خون بالا به مصرف برخی داروها نیاز داشته باشید اما باید بدانید مصرف برخی داروهای ضد فشار خون بالا ممکن است شرایط کلیه را وخیم تر سازد. بنابراین پزشک در انتخاب بهترین گزینه درمانی در این شرایط شما را یاری می دهد.

در مرحله چهارم بیماری مزمن، کلیه ها تقریبا به شدت آسیب دیده اند و به درستی کار نمی کنند. مرحله چهارم بیماری مزمن کلیه مرحله ای بسیار وخیم و خطرناک می باشد. وقتی کلیه ها به طور کامل از کار می افتد نیاز به انجام دیالیز و یا پیوند وجود خواهد داشت. بنابراین در این مرحله ممکن است برای انجام دیالیز و یا پیوند برنامه ریزی هایی برای شما انجام گیرد.

در مرحله پنجم بیماری مزمن کلیه، کلیه ها تا توقف کامل عملکرد خود و بروز نارسایی کلیه فاصله ای ندارند. اگر کلیه ها از کار بیفتند مواد سمی و توکسین ها به جای خروج از بدن در خون تجمع می یابند و در این صورت شاهد بروز علائمی مانند خارش، کرامپ های ماهیچه ای، تهوع، استفراغ، عدم احساس گرسنگی، کمر درد، تورم دست ها و پاها، دشواری در تنفس و خوابیدن همچنین تغییراتی در روند ادرار کردن خواهیم بود. وقتی کلیه ها از کار بیفتند انجام دیالیز و پیوند کلیه ضرورت می یابد. 

برگرفته از: وبسایت http://www.kidneyfund.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه