آزمایش شمارش سلول های خون یک آزمایش خون است که در آن تعداد گلبول های قرمز، سفید، پلاکت ها و میزان هموگلوبین و نسبت هماتوکریت سنجیده می شود.

دروانا:

آزمایش شمارش سلول های خون برای سنجش وضعیت سلامتی و تشخیص طیف وسیعی از اختلالات شامل آنمی، عفونت و لوسمی انجام می گیرد. آزمایش شمارش سلول های خون چند جزء و مشخصه را در خون اندازه می گیرد که شامل:

  • گلبول های قرمز خون که اکسیژن را حمل می کنند.
  • گلبول های سفید خون که با عفونت مقابله می کنند.
  • هموگلوبین که پروتئین حمل کننده اکسیژن در گلبول قرمز است.
  • هماتوکریت که شامل نسبت گلبول های قرمز به پلاسما در خون می باشد.
  • پلاکت ها که در انعقاد خون مشارکت می کنند.

افزایش یا کاهش غیر طبیعی سلول ها در آزمایش شمارش سلول های خون می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد که به بررسی بیشتر نیاز دارد.

آزمایش شمارش سلول های خون: علت انجام

آزمایش شمارش سلول های خون یک تست خونی رایج است که به دلایل گوناگون انجام می شود:

  • ارزیابی وضعیت کلی سلامتی. پزشک ممکن است آزمایش شمارش سلول های خونی را به عنوان بخشی از آزمایش روتین خون برای سنجش وضعیت کلی سلامتی و غربالگری برخی از اختلالات مانند آنمی یا لوسمی توصیه کند.
  • تشخیص یک وضعیت پزشکی. اگر احساس ضعف، خستگی، تب، التهاب، کبودی یا خونریزی می کنید پزشک ممکن است آزمایش شمارش سلول های خونی را توصیه کند. آزمایش شمارش سلول های خونی در تشخیص علت این نشانه ها و علائم کمک کننده است. اگر پزشک به وجود عفونت مشکوک باشد، آزمایش شمارش سلول های خونی همچنین در تایید تشخیص کمک می کند.
  • بررسی یک وضعیت پزشکی. اگر یک اختلال خونی که تعداد سلول های خونی را تحت تاثیر قرار می دهد در شما تشخیص داده شود، پزشک از آزمایش شمارش سلول های خونی برای نظارت بر وضعیت شما استفاده می کند.
  • نظارت بر درمان پزشکی. آزمایش شمارش سلول های خون برای نظارت بر وضعیت سلامتی در افرادی که داروهایی را مصرف می کنند که تعداد سلول های خون را تحت تاثیر قرار می دهند به کار می رود.

آزمایش شمارش سلول های خون: نحوه انجام

در آزمایش شمارش سلول های خون، مسئول نمونه گیری آزمایشگاه سوزنی را وارد ورید بازوی شما معمولا جایی که آرنج خم می شود می کند و نمونه ای از خون می گیرد. شما بعد از آزمایش شمارش سلول های خون سریعا می توانید به فعالیت های خود ادامه دهید.

آزمایش شمارش سلول های خون: نتایج

در ادامه به نتایج نرمال آزمایش شمارش سلول های خون در بزرگسالان اشاره می شود:

تعداد گلبول های قرمز

مردان: 4.35-5.65 تریلیون سلول بر لیتر

زنان: 3.92-5.13 تریلیون سلول بر لیتر

هموگلوبین

مردان: 13.2-16.6 گرم بر دسی لیتر

زنان: 11.6-15 گرم بر دسی لیتر

هماتوکریت

مردان: 38.3-48.6 درصد

زنان: 35.5-44.9 درصد

تعداد گلبول های سفید

3.4-9.6 بیلیون سلول بر لیتر

تعداد پلاکت ها

مردان: 135-317 بیلیون بر لیتر

زنان: 157-371 بیلیون بر لیتر

 

اگر نتایج آزمایش شمارش سلول های خون بالاتر یا پایین تر از میزان های ذکر شده در بالا باشد می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل باشد.

تعداد گلبول های قرمز، هموگلوبین و هماتوکریت. نتایج این شاخص ها در آزمایش شمارش سلول های خون به هم مرتبط هستند؛ زیرا هر یک جنبه ای از میزان گلبول های قرمز خون را اندازه گیری می کنند.

اگر میزان این سه شاخص در آزمایش شمارش سلول های خون کمتر از نرمال باشد، شما به آنمی مبتلا هستید. آنمی موجب خستگی و ضعف می گردد. آنمی علل گوناگونی شامل افت سطح ویتامین های خاص یا آهن، از دست دادن خون یا یک مشکل زمینه ای دارد. اگر در آزمایش شمارش سلول های خون تعداد گلبول های قرمز، سطح هموگلوبین یا هماتوکریت بیش از حد نرمال باشد می تواند نشان دهنده یک مشکل زمینه ای همچون پلی سیتمی ورا یا بیماری قلبی باشد.

تعداد گلبول های سفید. کمبود گلبول های سفید در آزمایش شمارش سلول های خونی ممکن است در اثر یک وضعیت پزشکی مانند اختلال خودایمنی که گلبول های سفید را تخریب می کند، مشکلات مغز استخوان یا سرطان ایجاد شود. اگر تعداد گلبول های سفید در آزمایش شمارش سلول های خون بیش از حد نرمال باشد، شما ممکن است دچار یک عفونت یا التهاب باشید. این می تواند نشان دهنده یک اختلال سیستم ایمنی یا بیماری مغز استخوان نیز باشد.

تعداد پلاکت ها. پایین بودن تعداد پلاکت ها (ترومبوسینوپنی) یا بالا بودن آن (ترومبوسیتوز) در آزمایش شمارش سلول های خونی اغلب نشانه ای از یک وضعیت پزشکی زمینه ای است  و یا ممکن است در اثر مصرف دارویی خاص ایجاد شده باشد. اگر تعداد پلاکت ها خارج از محدوده نرمال باشد، شما به تست های بیشتری برای تشخیص علت آن نیاز دارید.

در مورد جزئیات نتایج آزمایش شمارش سلول های خونی با پزشک مشورت نمایید. 

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه