درمان کلسترول خون بالا با روش های مختلفی انجام می گیرد. علاوه بر تغییر در رژیم غذایی، ورزش منظم، برخی دسته های دارویی نیز در درمان کلسترول خون بالا موثر هستند.

دروانا:

کلسترول یک ماده چربی است که تحت عنوان لیپید شناخته می شود و وجود آن برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است. کلسترول عمدتا در کبد ساخته می شود اما این لیپید در برخی مواد خوراکی نیز یافت می شود. داشتن سطح بالایی از لیپید ها در خون (هیپرلیپیدمیا) می تواند سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

کلسترول خون بالا به خودی خود عموما علائمی را ظاهر نمی کند اما کلسترول خون بالا خطر بروز برخی بیماری ها را افزایش می دهد. اگر سطح کلسترول خون بالا است، به شما توصیه می شود که تغییراتی را در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و به طور منظم ورزش کنید.

اگر بعد از گذشت چند ماه سطح کلسترول خون پایین نیاید، داروهای پایین آورنده کلسترول تجویز می شوند. تغییر در شیوه زندگی، پرهیز از مصرف الکل، ترک سیگار و ورزش کردن نیز در پیشگیری از بروز کلسترول خون بالا کمک کننده هستند. در ادامه راه های موجود برای درمان کلسترول خون بالا را بررسی می کنیم.

درمان کلسترول خون بالا: اسیدهای چرب امگا3

بسیاری از متخصصین معتقدند که چربی موجود در آووکادو و روغن ماهی مانند ماهی سالمون و تون در درمان کلسترول خون بالا موثر هستند. این چربی ها تحت عنوان اسید های چرب امگا3 شناخته می شوند و دوز بالای آن ها می تواند سطح تری گلیسیرید را در برخی افراد پایین بیاورد. در هر حال، مصرف زیاد اسید های چرب امگا3 احتمال بروز چاقی را افزایش می دهد. برای افرادی با کلسترول خون بالا، حداقل مصرف دو دوز روغن ماهی در هفته می تواند مفید باشد. در هر حال، شواهدی مبنی بر این که مکمل های اسید چرب امگا3 نیز می توانند اثرات مشابه را داشته باشند وجود ندارد.

درمان کلسترول خون بالا: داروهای پایین آورنده کلسترول

چندین دسته دارویی پایین آورنده کلسترول برای درمان کلسترول خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک با مکانیسم متفاوتی عمل می کنند. پزشک داروهای مناسب برای درمان کلسترول خون بالا در شما را انتخاب می کند و در صورت وجود فشار خون بالا، ممکن است داروهای پایین آورنده فشار خون را نیز تجویز نماید. داروهایی که عموما برای درمان کلسترول خون بالا تجویز می شوند شامل موارد زیر هستند:

درمان کلسترول خون بالا: استاتین ها

استاتین ها آنزیمی در کبد که به تولید کلسترول کمک می کند را مهار می کنند و بدین ترتیب به درمان کلسترول خون بالا کمک می نمایند. شما ممکن است درمان کلسترول خون بالا را با دارویی به نام آتورواستاتین آغاز کنید. سایر داروهای این دسته که برای درمان کلسترول خون بالا به کار می روند سیمواستاتین و رزوواستاتین هستند.

زمانی که فرد با استفاده از استاتین ها برای درمان کلسترول خون بالا دچار عوارض جانبی این داروها می گردد، در واقع قادر به تحمل استاتین ها نبوده است. عوارض جانبی استاتین ها شامل سردرد، درد عضلانی و مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، اسهال یا یبوست می باشند.

استاتین ها برای درمان کلسترول خون بالا تنها زمانی تجویز می شوند که بیماران در معرض خطر بالای بیماری قلبی قرار داشته باشند؛ زیرا این داروها باید در تمام طول عمر مصرف شوند. با قطع مصرف این داروها، سطح کلسترول خون مجددا افزایش می یابد.

درمان کلسترول خون بالا: آسپیرین

در برخی موارد، دوز کم روزانه آسپیرین بسته به سن (عمولا بالای 40 سال) و سایر فاکتورهای خطر برای درمان کلسترول خون بالا تجویز می شود. دوز پایین آسپیرین می تواند در پیشگیری از تشکیل لخته های خونی به طور خاص در افرادی که دچار حمله قلبی شده اند، بیماری عروقی دارند و یا در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی عروقی قرار دارند، کمک کننده باشد و بدین طریق خطرات ناشی از کلسترول خون بالا را کاهش دهند. شما ممکن است برای اطمینان از عملکرد مناسب کبد به صورت دوره ای آزمایش خون دهید.

درمان کلسترول خون بالا: ازتیمایب

ازتیمایب دارویی است که جذب کلسترول از غذا و مایع صفراوی در روده ها به داخل جریان خون را مهار می کند و بدین ترتیب در درمان کلسترول خون بالا مشارکت دارد. این دارو عموما اثرگذاری مشابه استاتین ها را در درمان کلسترول خون بالا ندارد اما عوارض جانبی کمتری را موجب می گردد.

اگر سطح کلسترول خون شما با مصرف استاتین ها به اندازه کافی کنترل نمی شود، می توانید داروی ازتیمایب را به همراه استاتین ها برای درمان کلسترول خون بالا مصرف کنید. عوارض جانبی این ترکیب برای درمان کلسترول خون بالا اغلب مشابه عوارض ظاهر شده با مصرف استاتین ها به تنهایی است (درد عضلانی و مشکلات گوارشی).

در صورت عدم تحمل استاتین ها، شما می توانید ازتیمایب را به تنهایی برای درمان کلسترول خون بالا مصرف کنید. این رژیم درمانی زمانی برای درمان کلسترول خون بالا انتخاب می شود که شما به بیماری دیگری مبتلا باشید، داروی دیگری مصرف می کنید که با عملکرد استاتین ها برای درمان کلسترول خون بالا مقابله می کند و یا عوارض جانبی استاتین ها را تجربه کرده اید. ازتیمایب به تنهایی عوارض جانبی چندانی به دنبال ندارد.

درمان کلسترول خون بالا: رزین ها یا فیبرات ها

اگر استاتین ها یا ازتیمایب در درمان کلسترول خون بالا موثر نباشند، داروهای خنثی کننده اسید صفراوی یا فیبرات ها تجویز می شوند. رزین ها یا همان خنثی کننده های اسید صفراوی به این اسید در روده متصل شده و بازجذب آن را متوقف می سازند. بدین ترتیب بدن از کلسترول بیشتری برای ساخت اسید صفراوی بیشتر استفاده می کند و در نهایت درمان کلسترول خون بالا حاصل می گردد.

فیبرات ها با کند یا متوقف کردن تولید کلسترول در سرخرگ ها خطر بروز مشکلات قلبی ناشی از کلسترول خون بالا را کاهش می دهند. این داروها برای درمان کلسترول خون بالا در افرادی تجویز می شوند که دچار تری گلیسیرید بالا نیز هستند. 

برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه