تست اسپیرومتری تستی است که به منظور اندازه گیری شاخص هایی انجام می گیرد و بدین ترتیب در تشخیص برخی بیماری های و شرایط ریوی و نحوه پاسخ دهی آن ها به درمان کمک کننده خواهد بود.

دروانا:

تست اسپیرومتری چیست؟

تست اسپیرومتری یک تست ساده است که برای کمک به تشخیص و بررسی برخی شرایط خاص ریوی انجام می گیرد که در آن مقدار هوایی که شما می توانید در یک بازدم شدید به بیرون بدهید اندازه گیری می شود. تست اسپیرومتری با استفاده از یک وسیله به نام اسپیرومتر انجام می شود که یک وسیله کوچک است که با یک سیم به قسمت دهانی دستگاه متصل شده است.

تست اسپیرومتری توسط پزشک و یا در بیمارستان یا کلینیک انجام می گیرد.

تست اسپیرومتری: علت انجام

اگر علائم مشکل ساز باشند یا پزشک احساس کند که در معرض خطر بالای ابتلا به یک وضعیت ریوی قرار دارید، تست اسپیرومتری در تشخیص وضعیت ریوی کمک کننده خواهد بود. برای مثال، اگر شما دچار سرفه یا تنگی نفس طولانی مدت شوید و یا سن بالای 35 سال داشته و سیگار می کشید، انجام تست اسپیرومتری توصیه می شود.

شرایطی که به کمک تست اسپیرومتری ریه تشخیص داده شده و مورد ارزیابی قرار می گیرند شامل موارد زیر هستند:

  • آسم. یک وضعیت طولانی مدت که در آن راه های هوایی به صورت دوره ای ملتهب و تنگ می شوند.
  • بیماری مزمن انسداد ریوی. گروهی از شرایط ریوی که در آن ها راه های هوایی تنگ می شوند.
  • سیستیک فیبروز. یک بیماری ژنتیکی که در آن ریه ها و سیستم گوارشی با موکوس غلیظ و چسبنده مسدود می شوند.

فیبروز ریوی. بروز اسکار در ریه ها

اگر یکی از شرایط ذکر شده در شما تشخیص داده شده است، تست اسپیرومتری می تواند برای بررسی شدت بیماری یا نحوه پاسخ دهی شما به درمان انجام می شود. تست اسپیرومتری ریه همچنین یک تست استاندارد برای افرادی است که قصد انجام جراحی دارند یا بررسی وضعیت کلی سلامت در افرادی که به سایر مشکلات مانند آرتریت روماتوئید دچار هستند.

تست اسپیرومتری: آمادگی

پزشک شما را از تمام موارد مورد نیاز برای آمادگی تست اسپیرومتری آگاه می سازد. اگر شما از داروهای برونکودیلاتور استفاده می کنید (داروهای استنشاقی که راه های هوایی را ریلکس و باز می کنند) قبل از تست اسپیرومتری ریه باید مصرف آن ها را متوقف سازید. شما همچنین برای 24 ساعت قبل از تست اسپیرومتری باید از کشیدن سیگار بپرهیزید و از مصرف الکل، ورزش سنگین یا خوردن مقدار زیادی غذا برای چند ساعت قبل از تست اسپیرومتری ریه خودداری کنید. پوشیدن لباس راحت و آزاد حین تست اسپیرومتری توصیه می شود.

تست اسپیرومتری: نحوه انجام

برای تست اسپیرومتری ریه، شما می نشینید و از یک کلیپس برای جلوگیری از جریان هوا از بینی استفاده می شود. پزشک توضیحات لازم پیرامون تست اسپیرومتری را به شما ارائه می دهد و از شما خواسته می شود که چند بار آن را تمرین کنید. زمانی که برای انجام تست اسپیرومتری ریه آماده هستید، از شما خواسته می شود که اقدامات زیر را انجام دهید:

  • دم عمیقی انجام دهید به گونه ای که ریه ها به طور کامل از هوا پر شوند.
  • لب های خود را محکم به دور قسمت دهانی دستگاه ببندید.
  • تا جایی که می توانید نفس خود را سریع و با قدرت بیرون بدهید به گونه ای که ریه های شما به طور کامل تخلیه شوند.

در حالت طبیعی این کار باید حداقل سه بار انجام گیرد تا نتایج تست اسپیرومتری قابل استناد باشند. در برخی موارد، تست اسپیرومتری ریه باید 15 دقیقه بعد از دریافت داروی برونکودیلاتور استنشاقی مجددا انجام شود. این کار ابتلا به بیماری های ریوی و پاسخ بیمار به داروها را مشخص می کند.

شما بعد از اتمام تست اسپیرومتری می توانید به منزل بازگشته و به فعالیت های طبیعی خود ادامه دهید.

تست اسپیرومتری: نتایج

در مواردی ممکن است نتایج تست اسپیرومتری فورا آماده نباشند. نتایج تست اسپیرومتری ریه باید توسط پزشک به خوبی بررسی شوند. تست اسپیرومتری مقدار هوایی که شما می توانید در یک ثانیه با بازدم خارج کنید و حجم کلی هوایی که شما می توانید در یک بازدم عمیق خارج نمایید را اندازه می گیرد. این معیارها با نتایج نرمال یک فرد در سن، قد و جنسیت شما مورد مقایسه قرار می گیرد که ممکن است نشان دهنده عملکرد نامناسب ریه های شما باشد.

این شاخص ها در تست اسپیرومتری ریه همچنین مشخص می کند که مشکل موجود در ریه های شما انسدادی یا محدود کننده یا ترکیبی از هر دو است:

  • بیماری های انسدادی راه های هوایی. زمانی است که توانایی شما برای بازدم سریع در اثر تنگ شدن راه های هوایی تحت تاثیر قرار گرفته است اما مقدار هوایی که می توانید در ریه های خود نگه دارید طبیعی است (مانند آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه)
  • بیماری ریوی محدود کننده. زمانی است که مقدار هوایی که می توانید با دم وارد کنید کاهش یافته است؛ زیرا ریه های شما نمی توانند به صورت کامل باز شوند (مانند فیبروز ریوی)
دکتر سعید حفیظی

دکتر سعید حفیظی

متخصص داخلی
دكتر سعيد حفيظي متخصص داخلی، گوارش و کبد در مشهد دارای بیش از 12 سال سابقه تخصصی پزشکی و تجارب ارزشمند و همچنین عضو انجمن گوارش و کبد ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سعید حفیظی
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه