تزریق هیدروکورتیزون تزریق یک داروی کورتیکواستروئیدی به داخل مفصلی است که دچار درد و تورم شده است. این تزریق به طور مستقیم انجام شده و اثرات آن برای چند ماه باقی می ماند.

دروانا:

تزریق هیدروکورتیزون یا تزریق استروئیدی تزریق نوعی دارو به نام کورتیکواستروئید است. کورتیکواستروئیدها مشابه استروئیدهای آنابولیک نیستند. تزریق هیدروکورتیزون به منظور درمان مفاصل دردناک یا متورم همانند حالتی که بعد از آسیب یا آرتریت اتفاق می افتد انجام می گیرد. تزریق هیدروکورتیزون به طور مستقیم در داخل مفصل دردناک انجام می گیرد. مفاصل که اغلب تزریق هیدروکورتیزون به داخل آن ها انجام می گیرد مفاصل شانه، آرنج، زانو، دست یا مچ دست و ران هستند.

تزریق هیدروکورتیزون همچنین برای درمان تاندون های دردناک و برسیت (زمانی که یک کیسه کوچک از مایع موجب التهاب مفصل می شود) به کار می رود. تزریق هیدروکورتیزون گاها برای درمان درد ماهیچه ای در یک ناحیه خاص انجام می گیرد. تزریق هیدروکورتیزون اغلب به رفع درد و تورم کمک می کند و حرکت را آسان تر می سازد. اثرات تزریق هیدروکورتیزون برای چند ماه باقی می ماند.

تزریق هیدروکورتیزون تنها با نسخه پزشک انجام می شود. این تزریقات معمولا توسط پزشک متخصص در بیمارستان یا کلینیک انجام می گیرند. در موارد اورژانسی، پزشک ممکن است تزریق هیدروکورتیزون در دوز بالا را برای درمان آسم شدید، واکنش های آلرژیک، شوک شدید ناشی از آسیب یا عفونت یا نارسایی غدد آدرنال انجام دهد.

هیدروکورتیزون در اشکال دارویی دیگری چون کرم های پوستی، فوم و قرص نیز در دسترس است.

تزریق هیدروکورتیزون: نکاتی پیرامون تزریق

  • در تزریق هیدروکورتیزون برای رفع درد مفصل، آزاد شدن دارو در داخل مفصل به صورت تدریجی اتفاق می افتد. این عملکرد درد و تورم را کاهش می دهد.
  • بعد از تزریق هیدروکورتیزون، شما برای چند ماه یا در برخی مواقع یک سال احساس بهبودی در مفاصل خود دارید.
  • برخی افراد ممکن است در محل تزریق هیدروکورتیزون دچار افزایش درد و تورم در مفصل شوند. این درد اغلب بعد از چند روز برطرف می گردد.
  • تزریق هیدروکورتیزون در یک ناحیه می تواند چهار بار در سال تکرار شود. تکرار تزریق هیدروکورتیزون بیش از این تعداد موجب آسیب طولانی مدت مفصل می گردد.
  • در مواردی تزریق هیدروکورتیزون سیستم ایمنی را سرکوب می کند بدین ترتیب احتمال ابتلا به عفونت در شما افزایش می یابد. اگر شما به آبله مرغان، سرخک یا شینگلز دچار شدید پزشک را مطلع سازید. اگر تزریق هیدروکورتیزون سیستم ایمنی شما را تضعیف کرده باشد، این عفونت ها شما را به شدت بیمار خواهند کرد.

تزریق هیدروکورتیزون: افراد مناسب

بزرگسالان و کودکان می توانند تزریق هیدروکورتیزون را داشته باشند. تزریق هیدروکورتیزون برای برخی افراد توصیه نمی شود. در صورت داشتن شرایط زیر قبل از تزریق هیدروکورتیزون با پزشک مشورت نمایید:

  • داشتن آلرژی به هیدروکورتیزون یا هر داروی دیگری
  • سابقه ابتلا به افسردگی یا افسردگی مانیک (اختلال دو قطبی) یا وجود بیماری در اقوام نزدیک شما
  • ابتلا به عفونت (برای مثال عفونت چشمی)
  • در حال تلاش برای بارداری هستید، باردار هستید یا به کودک خود شیر می دهید.
  • اخیرا در تماس فردی قرار گرفته اید که به شینگلز، آبله مرغان یا سرخک مبتلا است.
  • اخیرا واکسنی دریافت کرده اید.

تزریق هیدروکوزتیزون ممکن است برخی شرایط پزشکی را تشدید کند بنابراین قبل از انجام آن با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت داشتن مشکلات برای تزریق هیدروکورتیزون با پزشک مشورت کنید:

  • هر نوع زخم ترمیم نشده
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • مشکل چشمی به نام گلوکوم
  • استخوان های ضعیف یا شکننده

اگر به دیابت دچار هستید و تزریق هیدروکورتیزون انجام داده اید، لازم است سطح قند خون خود را در دفعات بیشتری اندازه گیری کنید. تزریق هیدروکورتیزون می تواند کنترل سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهد.

تزریق هیدروکورتیزون: چگونگی و زمان انجام

تزریق هیدروکورتیزون اغلب توسط یک پزشک متخصص انجام می شود. اگر تزریق هیدروکورتیزون برای رفع درد انجام می گیرد، ممکن است دارای بی حس کننده موضعی باشد. شما همچنین می توانید قبل از تزریق هیدروکورتیزون پوست را به کمک تزریق یا اسپری به صورت موضعی بی حس کنید. شما بعد از تزریق هیدروکورتیزون می توانید به منزل بازگردید اما ناحیه تحت درمان برای چند روز باید در استراحت باشد.

شما می تواند تزریق هیدروکورتیزون را برای چهار بار در سال در یک ناحیه انجام دهید. اگر شما به آرتریت دچار هستید، تزریق هیدروکورتیزون تنها زمانی برای درمان به کار می رود که مفاصل کمی درگیر شده باشند. اغلب تزریق هیدروکورتیزون در بیش از سه مفصل به طور هم زمان انجام نمی گیرد.

دوز تزریق هیدروکورتیزون به اندازه مفصل بستگی دارد. این مقدار می تواند بین 5 تا 50 میلی گرم متغیر باشد. مقدار تزریق هیدروکورتیزون ممکن است در طول زمان افزایش یا کاهش یابد. این به نحوه عملکرد تزریق قبلی، میزان پایداری اثر آن و بروز عوارض جانبی ناشی از تزریق هیدروکورتیزون بستگی دارد.

تزریق هیدروکورتیزون: عوارض

بیشتر افراد دچار عوارض تزریق هیدروکورتیزون نمی شوند. اگر تزریق در یک بخش از بدن انجام گیرد، احتمال بروز عوارض تزریق هیدروکورتیزون بسیار کم است. شایع ترین عوارض تزریق هیدروکورتیزون درد و تورم شدید در مفصلی است که تحت درمان قرار گرفته است. احتمال بروز کبودی نیز در این ناحیه وجود دارد که بعد از چند روز برطرف می شود.

عوارض جانبی شدید

در تزریق هیدروکورتیزون دارو به طور مستقیم داخل مفصل دردناک یا متورم تزریق می شود. دارو به قسمت های دیگر بدن راه نمی یابد. این بدین معنی است که عوارض جانبی کمتری به دنبال دارد. با این حال در برخی مواقع هیدروکورتیزون ممکن است وارد جریان خون شود؛ این حالت بیشتر در مواقعی که چندین تزریق هیدروکورتیزون انجام می شود رخ می دهد.

برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه