خانم های غیر باردار به دلایلی واهی مانند تقویت مو  یا ناخن ممکن است از قرص ویتامین پریناتال استفاده کنند. اما باید بدانید زمان مصرف قرص پریناتال قبل از بارداری و در طول بارداری است. در غیر این صورت داشتن رژیم غذایی مناسب می تواند نیاز شما به مواد مغذی را تامین سازد.

دروانا: 

 ویتامین های پریناتال در شرایط غیر از بارداری

شما ممکن است قصد داشته باشید به دلایلی که چندان پشتوانه علمی و محکمی ندارد برای مثال تقویت موها و یا محکم تر شدن ناخن ها، از ویتامین های پریناتال استفاده کنید. اگر باردار نیستید و یا قصد باردار شدن ندارید، میزان بالای ترکیبات مولتی ویتامین پریناتال می تواند ضرر بیشتری را برای شما در پی داشته باشد.

ویتامین های پریناتال ترکیبات مولتی ویتامینی می باشد که مخصوص خانم هایی فرموله شده است که قصد باردار شدن دارند و یا در دوران شیردهی قرار دارند. بنابراین مصرف قرص پریناتال قبل از بارداری و در طول آن توصیه می شود. در قرص ویتامین پریناتال بر روی ترکیبات زیر تاکید خاصی می گردد:

  • فولیک اسید: استفاده از فولیک اسید ریسک بروز نقص در لوله عصبی جنین را کاهش می دهد. بنابراین به خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه می شود تا روزانه 400 تا 800 میکروگرم فولات یا فولیک اسید را از طریق رژیم غذایی و یا استفاد از مکمل پریناتال به دست بیاورند. به طور معمول زنان و مردان به 400 میکروگرم فولیک اسید در روز نیاز دارند. مصرف بیش از حد فولیک اسید از طریق ویتامین های پریناتال، می تواند علائم ناشی از فقر ویتامین ب 12 را بپوشاند و طبیعتا تشخیص و درمان نیز به تعویق خواهد افتاد. البته لازم به ذکر است چنین مشکلی به ندرت روی می دهد.
  • آهن: در طول دوران بارداری مصرف روزانه 27 میلی گرم آهن توصیه می شود. خانم هایی که در بازه سنی 19 تا 50 سال قرار دارند و باردار هم نیستند روزانه تنها به 18 میلی گرم آهن در روز نیاز خواهند داشت. خانم های بالای 51 سال و همه مردان بالغ تنها به 8 میلی گرم آهن در روز نیاز خواهند داشت. مصرف بیش از حد آهن در ویتامین های پریناتال می تواند سمی باشد و مشکلاتی مانند بروز یبوست، تهوع، استفراغ، اسهال و در موارد شدید حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.
  • کلسیم: خانم های باردار بالغ و مردان و زنان سالم در بازه سنی 19 تا 50 سال به مصرف روزانه 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز خواهند داشت. مردان 51 سال نیز به 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند اما زنان بالای 51 سال به مصرف 1200 میلی گرم کلسیم در روز نیاز خواهند داشت. در فرموله کردن ویتامین های پریناتال به این نکته توجه شده است که بخشی از کلسیم مورد نیاز از طریق رژیم غذایی مناسب حاوی کلسیم صورت می پذیرد. از این رو تنها مقدار 200 تا 300 میلی گرم کلسیم در ویتامین های پریناتال وجود دارد. اگر برای برآورده کردن نیاز خود به کلسیم تنها به استفاده از ویتامین های پریناتال متکی هستید باید بدانید که از این طریق احتمالا کلسیم کافی را به بدن خود نمی رسانید. به این ترتیب شما در خطر ابتلا به پوکی استخوان و سایر مشکلات در آینده قرار خواهید داشت.

به طور کلی به خاطر داشته باشید با داشتن رژیم غذایی مناسب و متعادل نیازی به استفاده از ترکیبات مولتی ویتامین پریناتال وجود نخواهد داشت.

دکتر فرناز مشیری

دکتر فرناز مشیری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر فرناز مشيری، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همچنین دکتر مشیری دارای مدرک تکمیلی لاپاراسکوپی و متخصص در جراحی زیبایی زنان می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر فرناز مشیری

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه