عفونت ادراری در زنان از جمله مشکلاتی است که زنان به دلیل کوتاه بودن مجرای ادراری بیشتر در خطر ابتلا به آن هستند و این نکته سبب می شود که باکتری ها در مقعد زنان دسترسی سریع تری به مثانه داشته باشند. داشتن رابطه جنسی نیز سبب می شود تا باکتری به مسیر ادراری کشیده شود و باعث بروز عفونت ادراری در زنان در زنان شود. احساس سوزش حین ادرار کردن، تکرر ادرار یا بی اختیاری ادراری و رنگ و بوی غیر معمول ادرار از جملع علائم عفونت ادراری در زنان هستند. تشخیص به کمک آزمایش ادرار انجام می شود. آنتی بیوتیک ها درمان دارویی عفونت ادراری در زنان هستند. با نوشیدن آب زیاد، شستشوی صحیح و خشک کردن ناحیه ژنیتال و مقعد و تخلیه کامل مثانه از بروز عفونت ادراری در زنان پشگیری کنید.

دروانا: 

 عفونت ادراری در زنان در زنان

در زنان احتمال ابتلا به عفونت های مسیر ادراری بسیار بالاست، برخی متخصصین عنوان می کنند از هر دو خانم یک نفر به عفونت ادراری در زنان دچار می شود، برخی زنان به طور مکرر به عفونت ادراری در زنان دچار می شوند. در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت که علت عفونت ادراری در زنان در زنان، علائم عفونت ادراری در زنان زنان و درمان عفونت ادراری در زنان چیست و چطور می توان با عفونت ادراری در زنان در زنان مقابله کرد یا از عفونت ادراری در زنان پیشگیری کرد.

علت ایجاد عفونت ادراری در زنان در زنان

یکی از دلایلی که به ما گفته می شود خودمان را از جلو به عقب پاک کنیم، پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری در زنان است. این بدان دلیل است که مجرای ادراری (که ادرار را از مثانه خارج می کند) در نزدیکی مقعد قرار گرفته است. باکتری های حاصل از روده بزرگ مانند ایی کلای موقعیت خوبی برای فرار از مقعد و حمله به مجرای ادرار دارند. سپس از آن جا احتمال انتقال عفونت به مثانه فراهم می آید و اگر عفونت ادراری در زنان درمان نشود می تواند به کلیه ها نیز کشیده شود و عفونت کلیه ایجاد شود. زنان به دلیل کوتاه بودن مجرای ادراری بیشتر در خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنان هستند و این نکته سبب می شود که باکتری ها برای ایجاد عفونت ادراری در زنان در زنان دسترسی سریع تری به مثانه داشته باشند. داشتن رابطه جنسی نیز سبب می شود تا باکتری به مسیر ادراری کشیده شود و باعث بروز عفونت ادراری در زنان در زنان و حتی بروز عفونت ادراری در زنان مردان شود.

علائم عفونت ادراری در زنان

برخی نشانه ها و علائم عفونت ادراری در زنان عبارت است از:

  • احساس سوزش حین ادرار کردن
  • تکرر ادرار یا بی اختیاری ادراری
  • احساس درد یا فشار در کمر و زیر شکم
  • ادراری به رنگ تیره، کدر، با بوی غیر معمول، ممکن است خون نیز در ادرار دیده شود.
  • احساس خستگی
  • تب و لرز (که می تواند از علائم عفونت کلیه باشد)

علائم عفونت ادراری در زنان ذکر شده فقط مختص عفونت ادراری در زنان در زنان نیست و این علائم و نشانه ها در عفونت ادراری در زنان مردان و حتی عفونت ادراری در زنان در کودکان نیز ممکن است دیده شود.

تشخیص عفونت ادراری در زنان در آزمایش و درمان عفونت ادراری در زنان

اگر شما مشکوک به داشتن عفونت ادراری در زنان هستید باید به پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص عفونت ادراری در زنان در آزمایش ادرار، ابتدا از شما نمونه ادرار گرفته خواهد شد و سپس نمونه ادرار به لحاظ وجود عفونت مورد بررسی و آزمایش قرار خواهد گرفت.

در بحث درمان عفونت ادراری در زنان، آنتی بیوتیک ها می توانند موثر باشد. مصرف آنتی بیوتیک برای درمان دارویی عفونت ادراری در زنان روشی موثر محسوب می شود. در طول درمان دارویی عفونت ادراری در زنان با آنتی بیوتیک باید مطمئن شوید که چرخه درمان را به طور کامل طی کرده اید. مصرف داروی آنتی بیوتیک را تا انتها ادامه دهید حتی زمانی که احساس بهتری دارید. از جمله روش های کمکی در درمان عفونت ادراری در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای دفع باکتری ها در عفونت ادراری در زنان، مایعات بیشتری مصرف کنید.
  • پزشک برای تخفیف درد ممکن است در کنار آنتی بیوتیک، داروی ضد درد تجویز کرده و یا استفاده ار پد حرارتی را توصیه کند.

عفونت ادراری در زنان مزمن

حدود یک نفر از هر 5 خانم ممکن است به عفونت ثانویه دچار شود، برخی زنان به طور مستمر به عفونت ادراری در زنان دچار می شوند. در اغلب موارد نوع یا سویه متفاوتی از باکتری در بروز عفونت ادراری در زنان در زنان نقش دارد. برخی انواع باکتری ها می توانند به سلول های بدن حمله کرده و خود را از آنتی بیوتیک و سیستم ایمنی پنهان کنند. گروهی از این میکروارگانیسم ها می توانند به خارج از سلول رفته و در نهایت کلونی ایجاد کنند که نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم است و می تواند بارها و بارها به بدن حمله کند و بنابراین عفونت ادراری در زنان در زنان می تواند مرتبا تکرار شود.

برخی خانم ها به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به عفونت های ادراری هستند، برخی دچار ناهنجاری هایی در ساختار مسیر ادراری هستند به نحوی که آن ها را مستعد ابتلا به عفونت ادراری در زنان می کند. خانم هایی که به دیابت دچارند بیشتر در خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنان در زنان هستند؛ زیرا سیستم ایمنی آن ها قادر نیست به خوبی علیه عفونت ها مبارزه کند. همچنین عفونت ادراری در زنان در بارداری، مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس و هر شرایطی که بر جریان ادرار تاثیر بگذارد مانند سنگ کلیه، سکته مغزی و آسیب به مغز و نخاع می تواند بروز کند.

روش های درمان عفونت ادراری در زنان مزمن

اگر شما در سال بیش از سه بار به عفونت ادراری در زنان مبتلا می شوید پزشک به شما برنامه درمانی مخصوصی را پیشنهاد خواهد کرد. برخی گزینه های درمانی عفونت ادراری در زنان مزمن عبارتند از:

مصرف دوز اندکی از آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در زنان در طولانی مدت که می تواند از تکرار عفونت جلوگیری کند.

  • مصرف تک دوز آنتی بیوتیک بعد از رابطه جنسی می تواند موثر باشد زیرا نزدیکی جنسی می تواند منجر به بروز عفونت ادراری در زنان در فرد مستعد شود.
  • هر زمان که علائم عفونت ادراری در زنان ظاهر شد می توان یک تا دو روز آنتی بیوتیک مصرف کرد.
  • به هنگام شروع علائم عفونت ادراری در زنان از کیت تست ادرار خانگی استفاده کنید.
  • اگر از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری در زنان استفاده می کنید باید آزمایش دهید تا بررسی شود آیا عفونت درمان شده است یا خیر. اگر نتایج آزمایش مثبت باشد و یا اگر علائم عفونت ادراری در زنان با وجود منفی بودن نتایج ادامه داشته باشد، باید با پزشک مشورت کنید.

پیشگیری از عفونت ادراری در زنان در زنان

شما می توانید با رعایت برخی موارد از ابتلای مجدد به عفونت ادراری در زنان پیشگیری کنید. برخی از راه های پیشگیری از عفونت ادراری در زنان در ادامه آمده است.

  • مثانه خود را مرتب خالی کنید، عجله نکنید و مطمئن شوید که مثانه کاملا خالی شده است.
  • ناحیه ژنیتال و مقعد را از جلو به عقب تمیز کنید و شست و شو دهید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • از مصرف اسپرهای بهداشتی زنانه و محصولات معطر بر روی ناحیه ژنیتال خودداری کنید؛ زیرا این محصولات منجر به تحریک بیشتر می شود و شما را برای ابتلا به عفونت ادراری در زنان مستعد می کند.
  • قبل از نزدیکی جنسی ناحیه ژنیتال خود را تمیز کنید.
  • بعد از نزدیکی جنسی ادرار کنید؛ زیرا با این روش باکتری های احتمالی که وارد مجرای ادرار شده از بین می روند.
  • اگر برای پیشگیری از بارداری از دیافراگم، کاندوم های غیر لوبریکانت و یا ژل های اسپرم کش استفاده می کنید روش خود را عوض کنید. زیرا دیافراگم ها سبب افزایش رشد باکتری می شود و کاندوم های غیر لوبریکانت و اسپرم کش ها نیز سبب بروز تحریک می گردند.
  • ناحیه ژنیتال را خشک نگاه دارید و از لباس زیر گشاد استفاده کنید. لباس های زیر تنگ می تواند منجر به دام انداختن رطوبت شود و رطوبت نیز محیط رشد باکتری را برای بروز عفونت ادراری در زنان مساعد می کند.
دکتر زویا صادقی پور

دکتر زویا صادقی پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر زویا صادقی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دارای مدرک تکمیلی لاپاراسکوپی پایه و پیشرفته و هیستروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر زویا صادقی پور
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه