در این مقاله محمدرضا چادرباف جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی به توضیحاتی پیرامون مشکلات جنسی نوجوانان پرداخته و مطالبی در مورد پرده بکارت ارائه می نمایند.

دروانا: 

آموزش جنسی از موارد لزوم برای جوانان ماست، نوجوانان اغلب اطلاعات درستی از بلوغ، بزرگ شدن پستان ها، پریود شدن و یا احتلام (خروج منی در خواب) نداشته و باعث گرفتاری های روحی و گاهی جسمی می شوند. رابطه صحیح با جنس مخالف که منجر به از دست رفتن بکارت و یا ایجاد حاملگی شود را نمی دانند و همینطور روش های جلوگیری از بیماریهای مقاربتی (آمیزشی) از جمله Aids و HPV (زگیل تناسلی).

پرده بکارت چیست؟

لایه ی مخاطی شکننده ای در مدخل مهبل که معمولا با دخول و یا وارد کردن جسم خارجی مثل تامپون پاره می شود . این پارگی ممکن است با و یا بدون خونریزی و یا درد باشد و معمولا غيرقابل ترمیم است. گاهی اساسا بطور مادرزادی وجود ندارد و یا گاهی بصورت چین های عمیق دیده می شود که با پرده پاره شده، اشتباه می شود و تشخیص آن توسط پزشکان مجرب نیز سخت می باشد. باید بدانیم که حدودا نصف موارد و با اولین تماس خون دیده نمی شود و یا لکه مختصری است و گاهی هم بعلت خشونت و انقباض عضلانی پرینه و نبودن ترشحات لوبریکان پارگی شدید و صدمه به رکتوم ، مجرا و مثانه و تا پریتون شکمی امتداد یافته که در تجاوز در دختران نابالغ دیده می شود و نیاز به ترمیم اورژانسی دارد. گاهی هم با تماس های کنترل شده مثل ورود یک انگشت و با اسپکولوم بینی در شرایط شل بودن عضلات و لوبریکان پارگی رخ نمی دهد.

گاهی گفته می شود که پرده من ارتجاعی است و پاره نمی شود و یا حين حاملگی بکارت سالم است که معمولا اینطور نیست.

مهم این است که معاینه بکارت در صورت شک داشتن باید مشاوره و حتی معاینه زیر بیهوشی و استفاده از ذره بین باشد.

چه بسا بارها دیده ایم که دختری معصوم بعلت اینکه در شب زفاف نتوانسته دستمال خونی ارائه دهد به چه مصیبت هایی حتی تا قتل توسط پدر یا برادر پیش آمده و حال بگذریم از قوانین ارتجاعی مثل ( کشورهای اطراف) که چنانچه مرد به زن فقط شک کند کافی است که او را بکشد و بازخواست نمی شود . یاد آوری می کنم که پارگی بکارت معمولا با دخول صورت می گیرد و علل دیگر مثل افتادن از ارتفاع یا سوارکاری ادعای واهی است مگر اینکه پارگی توسط جسم تیز صورت گیرد که معمولا با هماتوم و پارگی پرینه توأم است ولی باید یادآوری کرد که در طب همیشه 4=2x2 نیست و نمی توان % 100 گفت، كما اینکه در قرن اخیر خیلی قضاوت ها 180 درجه تغییر کرده و خواهد کرد. همین جا لازم به ذکر است که ما نیاز به امداد اجتماعی و تشکیل NGO ها و رسانه ها داریم که بتوانیم جامعه را سالم نگهداریم و با نیاز های فرهنگی مان سازگار باشد چون ما نه اروپایی هستیم که چنین مطالبی برایشان مطرح نباشد (بجز عده ای کاتولیک جنوب) و نه جامعه عقب مانده بلکه ایرانی و مسلمانیم. چه بسیار دختران که بعلت داشتن نامزد یا حتی تجاوز جنسی و از ترس آبرو تا خودکشی و دپرسیون و کناره گیری از اجتماع ، عدم تشکیل خانواده و نداشتن خواب و خوراک مواجه اند . حال مشکلات خانوادگی مثل اعتياد ، فرزند طلاق، مشکلات روانی و اقتصادی که باشد، فرد مذکور که قربانی جامعه است متاسفانه به چشم مجرم انگاشته می شود و چه خوب که کسی مثل پزشک که آخرین امید آنهاست بتواند به آنها پناه دهد و مشاوره ضروری است. وظیفه ی ما این است که این قربانیان را از هر دین و نژاد کمک کنیم . آیا حتما دختری با از دست دادن اعتماد بنفس نباید بتواند شوهر کند؟ و یا با وجودیکه قادر به تهیه نان و مسکن برای خود نیست باید فرزندی ناخواسته داشته باشد که او را در خیابان رها کند و باری به جامعه ... .

عمق و فاصله پرده چقدر است؟

بستگی به حجم چربی پرینه دارد و نیز در افرادی که لابیا برجسته نیست و صاف است یا مواردی که لابیا برجسته است متفاوت است و 2 سانتی متر در نظر گرفته می شود

آیا ممکن است در اثر دخول بکارت پاره نشود؟

گاهی بعلت درد واژن دخول صورت نگرفته و گاهی دخول معقدی یا در مجرای مثانه بوده ولی گاهی ندرتا حالت ارتجاعی الاستیک دارد و یا فیبروتیک و نیاز به جراحی دارد.

آیا وجود بکارت سالم و مقاربت سطحی احتمال حاملگی دارد؟

معمول حاملگی وقتی است که میلیونها اسپرم در محیط واژن ریخته شود. و اسپرم در محیط in vitro یک الی دو ساعت بیشتر نمی ماند ولی احتمال آن صفر نیست و حاملگی بعلت نشستن در حمام بعید بنظر می رسد.

پروتز بکارت مصنوعی

قطعه ژله ای است که محتوی ماده قرمز رنگی است و در دهانه مهبل گذاشته می شود که با جذب آب در محل بچسبد و موقع دخول (یکساعت پس از گذاشتن ) قطره شبه خونی نشان دهد.

ختنه فرعونی یا فانتزی

گاها (عربها و كردها و آفريقا) کلیتوریس را که بزرگ شده رزکسیون می کنند و در باستان با بریدن لابیا و دوختن مهبل مانع نزدیکی می شدند حتی در باکرگی مرد ، آلت را به پرینه می دوختند. بکارت هیچ فونکسیون فیزیولوژیکی ندارد و جلوگیری از عفونت نیز نخواهد کرد.

تجاوز جنسی و سقط جنایی

در مورد تجاوز باید فورا قربانی معاینه و نیز از نظر STD و وجود اسپرم بررسی شود و خوشبختانه اخیرا درصدی از حاملگی ها که جنین آنرمال و یا مادر دچار بیماری وخیم است تا هفته 19 امکان سقط درمانی دارند. درصد بالایی از این افراد به اطباء و عطاران مراجعه می کنند و با استفاده از پرستاگلاندین دچار کرامپ شدید، اسهال و استفراغ که نیاز به درمان دارند. گاهی کورتاژ در شرایط بد و توسط افراد غیر متخصص صورت می گیرد که با عوارض شدید مثل خونریزی ، شوک ، پارگی روده ، سپنی سمی و مرگ مواجه اند.

علایم پارگی جدید بکارت

تا 3 هفته کبودی، پارگی لبه ها دیده می شود ولی در موارد قدیمی تر و مقاربت متعدد چین های واژن از بین رفته، لابیا باز می ماند و تونیسیته واژن کم میشود.

بکارت در بچه

گاهی بعلت پروژسترون مادر در نوزاد خونریزی واژن دیده می شود و در ماههای بالاتر باید از دستکاری و جسم خارجی غافل نشد و نیز تومورهای واژن و تخمدان.

دکتر محمدرضا چادرباف

دکتر محمدرضا چادرباف

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر محمدرضا چادرباف جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران، دکتر محمدرضا چادرباف دارای فلوشیپ نازایی و فعالیت آکادمیک تدریس و تحقیق در دانشگاه UCI آمریکا می باشند.
 
تهیه شده: توسط دکتر محمدرضا چادرباف

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه