پی آی دی در زنان یا بیماری التهابی لگن در صورت عدم درمان منجر به عوارضی مانند دشواری در باردار شدن می گردد. در این مقاله مروری بر پی آی دی در زنان خواهیم داشت.

دروانا: 

بیماری التهابی لگن یا پی آی دی در زنان به نوعی عفونت در ارگان های باروری زنان اشاره دارد. این ارگان ها شامل رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها می باشد. پی آی دی در زنان عمدتا به دنبال ابتلا به عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و گنوره (سوزاک) روی می دهد. سایر عفونت های غیر مرتبط با بیماری های مقاربتی نیز در ایجاد پی آی دی در زنان نقش دارد. پی آی دی در زنان در صورت عدم درمان می تواند به ارگان های نامبرده آسیب برساند که نتیجه آن دشواری در باردار شدن، ایجاد مشکلاتی در بارداری و درد لگن مزمن می باشد. علائم پی آی دی در زنان متفاوت می باشد. احساس درد در بخش پایینی شکم، ترشحات واژینال به رنگ زرد یا سبز همراه با بوی ناخوشانید، پریودهای قاعدگی نامنظم، تب، لرز، تهوع، استفراغ، درد در طول نزدیکی و درد به هنگام ادرار کردن از جمله علائم پی آی دی در زنان می باشد. پی آی دی در زنان در اثر عوامل باکتریایی مختلفی روی می دهد. دو مورد از شایع ترین موارد عفونت های مقاربتی به نام کلامیدیا و سوزاک در ایجاد پی آی دی در زنان نقش دارند. در برخی موارد پی آی دی در زنان به دلیل باکتری های نرمالی که در واژن یافت می شود ایجاد می گردد. باکتری می تواند از طریق واژن بالا رفته و به سایر ارگان های باروری برسد. در برخی موارد پی آی دی در زنان بعد از درمان دهانه رحم به دنبال دریافت نتایج غیر نرمال پاپ اسمیر یا بعد از وارد کردن دستگاه درون رحمی یا آی یو دی ایجاد می گردد که البته چنین احتمالی بسیار نادر می باشد. به ندرت پی آی دی در زنان در نتیجه زایمان، انجام سقط و یا نمونه برداری از داخل رحم ایجاد می شود. مهم ترین عوامل خطر ابتلا به پی آی دی در زنان عبارت است از: ابتلا به بیماری های مقاربتی، سابقه ابتلا به پی آی دی در زنان، داشتن فعالیت جنسی قبل از 25 سالگی، داشتن رفتارهای جنسی پر خطر، استفاده از محصولات دوش واژینال. استفاده از محصولات دوش واژینال یا شستن داخل واژن سبب از بین رفتن باکتری های نرمالی می گردد که این ارگان را در مبارزه با عفونت ها یاری می کند.

هیچ تست واحدی برای تشخیص پی آی دی در زنان وجود ندارد. بر اساس سابقه پزشکی، علائم و معاینه فیزیکی پی آی دی در زنان تشخیص داده می شود. برای بررسی درد لگن علل دیگری مانند عفونت های ادراری نیز ارزیابی خواهد شد. اگر تشخیص پی آی دی در زنان به طور زود هنگامی انجام شود در آن صورت درمان عمدتا با استفاده از آنتی بیوتیک انجام می گردد. اگر پی آی دی در زنان درمان نشده باقی بماند در آن صورت احتمال ایجاد برخی عوارض افزایش خواهد یافت. افراد زیر 18 سال، افراد مبتلا به اچ آی وی و یا افراد باردار به منظور درمان پی آی دی باید در بیمارستان بستری شوند. اگر پی آی دی در زنان به دلیل بیماری مقاربتی روی داده باشد در آن صورت شریک جنسی مرد نیز باید تحت درمان قرار بگیرد. همانطور که عنوان گردید عدم درمان پی آی دی در زنان سبب ایجاد عوارضی در بیماران می گردد. عدم درمان پی آی دی در زنان می تواند منجر به ایجاد بافت اسکار در لوله های فالوپ و نواحی اطراف شکم گردد. این بافت های اسکار مانع از وقوع بارداری می شود. همچنین احتمال بارداری خارج از رحم نیز از دیگر عوارض عدم درمان پی آی دی در زنان می باشد. در برخی موارد عوارض و اسکار ناشی از پی آی دی در زنان به اندازه ای شدید می باشد که برای درمان انجام جراحی ضرورت می یابد. در صورت درمان اگر دوباره ابتلا به عفونت های مقاربتی روی دهد، احتمال عود پی آی دی در زنان نیز دوباره وجود خواهد داشت. 

برگرفته از: وبسایت https://familydoctor.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه