دکتر لیلا شیخ الاسلامی متخصص زنان، مامائی و نازایی بیان می دارند مشکلات جنسی در زنان و مردان متداول است و ممکن است در هر سنی روی دهد. در این مقاله بر علل مشکلات جنسی زنان متمرکز می شویم.

دروانا: 

دکتر لیلا شیخ الاسلامی متخصص زنان، مامائی و نازایی اظهار می دارند مشکلات جنسی اصطلاحی است که توصیف کننده اختلال در میل، برانگیختگی، ارگاسم یا درد حین رابطه جنسی می باشد که در افراد آزاردهنده است. زنان در صورتی که به لحاظ فیزیکی و روانی سالم باشند، از روابط جنسی لذت برده و روابط مناسبی با همسر خود خواهند داشت. مشکلات جنسی زنان می تواند دلایل فیزیکی یا روانی داشته باشد. مشکلات عاطفی، استرس و نیز سوء استفاده جنسی در گذشته، ممکن است منجر به بروز مشکلات جنسی در زنان شود. وجود برخی اختلالات در شریک جنسی مانند اختلال در نعوظ، کاهش میل جنسی و انزال غیر نرمال نیز از دیگر فاکتورهایی است که می تواند منجر به بروز مشکلات جنسی زنان شود. در دوران بعد از زایمان کاهش استروژن، آسیب های موضعی به ناحیه تناسلی (در زمان زایمان که اغلب موارد با گذشت زمان این مشکلات بهبود می یابد)، شیردهی، خستگی و نیاز به فرزند پروری ممکن است سبب مشکلات جنسی شود.

در دوران یائسگی مقدار استروژن کاهش می یابد که این منجر به گرگرفتگی، تعریق شبانه، اختلال در خواب و خستگی می شود. در این دوران خشکی واژن اتفاق افتاده و خاصیت ارتجاعی واژن کاهش می یابد که این عوامل ممکن است سبب ایجاد مشکلات جنسی شود.

درد در هنگام رابطه جنسی ممکن است ناشی از ترس باشد که بر لغزندگی مناسب واژن تاثیر گذاشته همچنین سبب می شود تا ماهیچه های واژن به طور غیر ارادی منقبض شوند و همین امر درد بیشتری به دنبال خواهد داشت. همچنین درد می تواند ناشی از بیماری آندمتریوز، جراحی های قبلی واژن یا عفونت های دستگاه تناسلی باشد.

تغییراتی در مثانه یا افتادگی ارگان های لگنی، که منجر به نشتی ادرار یا مدفوع شده یا احساس فشار واژینال را به همراه داشته باشند، نیز منجر به بروز مشکلات جنسی زنان می شوند.

ابتلا به بیماری هایی مانند اختلال در عروق کرونری قلب، دیابت، پارکینسون و آرتریت نیز می تواند زمینه بروز مشکلات جنسی زنان باشد.

ابتلا به سرطان و دریافت داروهای ضد سرطان نیز ممکن است منجر به بروز مشکلات جنسی زنان شود.

مصرف برخی داروها از جمله داروهای ضد افسردگی، داروهای آنتی سایکوز و بتابلوکرها هم ممکن است در ایجاد این مشکلات دخیل باشند.

انجام جراحی ماستکتومی (برداشتن پستان) ممکن است بر احساس زنان نسبت به اندام خود تاثیر منفی گذاشته و منجر به بروز مشکلات جنسی زنان شود.

دکتر لیلا شیخ الاسلامی

دکتر لیلا شیخ الاسلامی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر ليلا شيخ الاسلامي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران، دکتر لیلا شیخ الاسلامی عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر لیلا شیخ الاسلامی
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه