افتادگی رحم در زنان زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه ها و رباط های کف لگن کشیده و ضعیف شده اند و نمی توانند حمایت کافی از رحم داشته باشند. افتادگی رحم در زنان ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتد اما عموما در خانم ها بعد از سن یائسگی و انجام چند زایمان، دیده می شود. دکتر مریم خاکپور متخصص زنان، زایمان و نازایی به سوالاتی در مورد افتادگی رحم پاسخ می دهند.

دروانا: 

افتادگی رحم در زنان به چه دلایلی روی می دهد؟

افتادگی رحم در زنان ممکن است به دلایل مختلفی روی دهد. مهم ترین آن ها استعداد فردی و مقاومت کم بافت های بدن، زایمان طبیعی و بلند کردن اجسام سنگین می باشند.

آیا افتادگی رحم در زنان مانع بارداری می شود؟

افتادگی رحم در زنان به طور معمول دیده می شود و عاملی برای نازایی نمی باشد. در موارد وخیم، افتادگی رحم در زنان ممکن است مانعی برای مقاربت ایجاد کند.

آیا افتادگی رحم در زنان درمان دارد؟

در مورد درمان افتادگی رحم در زنان باید گفت با انجام برخی ورزش ها می توان تا حدی افتادگی رحم را بهبود بخشید اما درمان قطعی آن جراحی می باشد که البته شامل روش های جراحی پیچیده ای می گردد. در مواردی از وسیله ای به نام پساری نیز می توان برای درمان افتادگی رحم در زنان استفاده کرد.

آیا افتادگی رحم در زنان موجب بروز مشکلات ادراری می شود؟

بله، در صورتی که افتادگی رحم در زنان همراه با تغییراتی در مجاری ادرار باشد موجب نوعی از بی اختیاری ادرار به نام بی اختیاری استرسی شود. در موارد بسیار شدید که رحم به طور کامل از واژن خارج می شود، احتمال احتباس ادراری نیز وجود دارد.

دکتر مریم خاکپور

دکتر مریم خاکپور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مريم خاكپور، متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دارای 24 سال سابقه تخصصی پزشکی در رشته زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم خاکپور
برگرفته از: وبسایت http://www.menopause.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه