مصرف فولیک اسید در زنان قبل از بارداری و در طول آن ضروری است. علاوه بر بارداری مقدار مصرف فولیک اسید در زنان به طور روزانه 400 میکروگرم می باشد.

دروانا: 

فولیک اسید در زنان

فولیک اسید فرمی از فولات (نوعی ویتامین بی) می باشد که همه افراد به آن نیاز دارند. اگر شما قصد بارداری دارید و یا باردار هستید مصرف فولیک اسید قبل از بارداری همچنین مصرف فولیک اسید در بارداری بسیار با اهمیت می باشد. مصرف فولیک اسید در زنان باردار، جنین را نسبت به بروز برخی نواقص مادرزادی در امان می دارد. میزان مورد نیاز فولیک اسید در زنان می تواند از ویتامین ها و غذاهای غنی شده تامین شود. فولات نیز به طور طبیعی در پرتقال، سبزیجات سبز رنگ و حبوبات وجود دارد. فولیک اسید فرم صناعی از فولات می باشد. همانطور که عنوان شد فولات به طور طبیعی در میوه ها، سبزیجات و مغزیجات وجود دارد. مصرف فولات و فولیک اسید در زنان به بدن کمک می کند تا سلول های قرمز خونی جدید و سالم تولید کند. سلول های قرمز خون وظیفه اکسیژن رسانی به بخش های مختلف بدن را به عهده دارند. اگر بدن نتواند به مقدار کافی سلول های قرمز تولید کند بیماری آنمی ایجاد می شود. آنمی زمانی روی می دهد که خون نتواند اکسیژن رسانی موثر به بدن را تامین کند و این منجر به ضعف می گردد. بنابراین اگر میزان فولیک اسید در زنان کافی نباشد به نوعی از آنمی به نام آنمی ناشی از فقر فولات دچار خواهند شد.

همه افراد به مصرف فولیک اسید نیاز دارند، اما اهمیت مصرف فولیک اسید در زنان بسیار ویژه است:

  • فولیک اسید در زنان قبل از بارداری: مصرف فولیک اسید قبل از بارداری همچنین مصرف فولیک اسید در بارداری جنین در حال رشد را نسبت به برخی نواقص در امان می دارد. این نواقص در هفته های اول بارداری روی می دهد. در این زمان افراد نسبت به بارداری خود آگاه نیستند. مصرف فولیک اسید در زنان قبل از بارداری همچنین به پیشگیری از سقط کمک می کند. عوارض مصرف نکردن فولیک اسید در بارداری برای جنین بسیار خطرناک می باشد، از آنجاییکه بارداری ممکن است به طور ناخواسته روی دهد مصرف مقدار کافی فولیک اسید در زنانی که از لحاظ جنسی فعال هستند حائز اهمیت است.
  • پیشگیری از ابتلا به آنمی: عدم مصرف کافی فولیک اسید در زنان نوعی آنمی به نام آنمی ناشی از فقر فولات را به دنبال دارد. آنمی ناشی از فقر فولات در خانم هایی که در سنین باروری قرار دارند نسبت به مردان شایع می باشد. علائم آنمی ناشی از فقر فولات عبارت است از:
  • خستگی
  • سردرد
  • رنگ پریدگی
  • زخم های دهانی و زخم هایی روی زبان

فولیک اسید در زنان: مقدار مصرف

مقدار مصرف فولیک اسید در زنان به طور روزانه 400 میکروگرم می باشد. خانم های باردار باید 400 تا 800 میکروگرم فولیک اسید را به فرم ویتامین و یا به دنبال مصرف برخی غذاها به دست آورند.

فولیک اسید در زنان قبل از بارداری همچنین مصرف فولیک اسید در بارداری

مصرف 400 تا 800 میکروگرم فولیک اسید قبل از بارداری و در طول آن برای شما ضروری است که شما می توانید با مصرف ویتامین پریناتال این مقدار فولیک اسید را به دست بیارید.

در صورت داشتن فرزند مبتلا به نواقص مربوط به لوله عصبی و قصد بارداری مجدد

مصرف 4000 میکروگرم فولیک اسید در زنان ضروری خواهد بود. تحقیقات نشان می دهد مصرف این مقدار فولیک اسید احتمال ایجاد چنین نواقصی را در بارداری های بعدی کاهش می دهد.

داشتن سابقه خانوادگی در بروز نواقصی مانند اسپینا بیفیدا

در این شرایط پزشک مقدار 4000 میکروگرم فولیک اسید در زنان را در نظر خواهد گرفت.

ابتلا به اسپینا بیفیدا و قصد بارداری

خانم های مبتلا به اسپینا بیفیدا بیشتر در خطر به دنیا آوردن نوزادی هستند که به این مشکل دچار است. بنابراین در این شرایط پزشک مقدار 4000 میکروگرم فولیک اسید را در نظر خواهد گرفت.

دریافت دیالیز به دلیل بیماری های کلیوی

در این شرایط باید در مورد مقدار مصرف فولیک اسید با پزشک خود در ارتباط باشید.

ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده یا بیماری سلیاک. این بیماری ها بر جذب فولیک اسید تاثیر می گذارد.

در این شرایط مقدار مصرف فولیک اسید در زنان توسط پزشک تعیین می شود.

 به طور کلی به خاطر داشته باشید مصرف فولیک اسید در زنان بیش از 1000 میکروگرم در روز مجاز نمی باشد مگر آنکه پزشک چنین مقادیری را نسخه کند. افزایش مقدار مصرف فولیک اسید در زنان علائم فقر ویتامین ب 12 را مخفی می کند. فقر ویتامین ب 12 ممکن است آسیب به عصب را همراه داشته باشد. به خاطر داشته باشید خانم ها در سنین یائسگی نیز به مصرف 400 میکروگرم فولیک اسید در روز نیاز دارند.

 .

دکتر بی بی فهیمه ضیائیان حسینیان

دکتر بی بی فهیمه ضیائیان حسینیان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر بي بي فهيمه ضيائيان حسينيان جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در مشهد دارای 13 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر بی بی فهیمه ضیائیان حسینیان
برگرفته از: وبسایت https://www.womenshealth.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه