ماستیت عفونی نوعی عفونت است که در سینه ها روی می دهد و  در بین زنان شیرده شایع می باشد. احتمال ایجاد ماستیت در زنان غیر شیرده نیز وجود دارد. عمدتا از آنتی بیوتیک برای درمان ماستیت استفاده می شود.

دروانا: 

ماستیت نوعی عفونت در بافت پستان می باشد که منجر به درد، ورم، احساس گرم شدگی و خارش در ناحیه می شود. افراد در اثر ابتلا به ماستیت عفونی تب و لرز را نیز تجربه می کنند.

تشخیص ماستیت

برای تشخیص ماستیت عفونی ابتدا معاینه فیزیکی انجام می شود و علائمی مانند تب، لرز و درد سینه ها مورد توجه قرار خواهد گرفت. قرمز شدن پوست پستان و حساس شدن پستان ها نسبت به لمس نیز از علائم دیگری است که به تشخیص ماستیت عفونی کمک می کند. پزشک متخصص ابتدا از عدم وجود آبسه اطمینان حاصل خواهد کرد. در صورت عدم درمان مناسب ماستیت عفونی احتمال بروز آبسه وجود خواهد داشت. کشت نمونه شیر می تواند پزشک را در تعیین نوع آنتی بیوتیک برای ماستیت یاری دهد.

فرم نادری از سرطان سینه (سرطان سینه التهابی) نیز می تواند علائمی مانند قرمزی و تورم را به دنبال داشته باشد. این علائم مشابه با ماستیت عفونی می باشد. با انجام ماموگرافی ماستیت عفونی از سرطان سینه التهابی تمیز داده خواهد شد. اگر بعد از دوره مصرف آنتی بیوتیک علائم ماستیت عفونی همچنان وجود داشته باشد در آن صورت انجام بیوپسی ضروری خواهد بود تا احتمال وجود سرطان سینه کنار گذاشته شود.

درمان ماستیت عفونی

داروی درمان ماستیت عفونی عبارت است از:  

  • آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک برای درمان ماستیت در دوره 10 تا 14 روزه استفاده می شود. ظرف 24 تا 48 ساعت بعد استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان ماستیت عفونی احساس بهتری ایجاد می شود اما برای به حداقل رساندن احتمال عود ماستیت عفونی باید دوره درمان با آنتی بیوتیک به طور کامل طی شود.
  • مسکن ها: پزشک برای تخفیف درد ناشی از ماستیت عفونی مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن را تجویز خواهد کرد.

بهتر است تکنیک های مربوط به شیردهی را به طور کامل بیاموزید و از تخلیه کامل شیر از سینه ها اطمینان حاصل کنید. در طول دورانی که به ماستیت عفونی دچار هستید بهتر است به شیر دادن ادامه دهید و مایعات بیشتری استفاده کنید زیرا به این ترتیب بدن بهتر می تواند در برابر عفونت مبارزه کند.

اگر علائم ماستیت عفونی با مصرف دوره ای آنتی بیوتیک برطرف نشود در آن صورت باید پیشگیری های بیشتری به منظور انجام برخی تست ها صورت گیرد.

درمان خانگی ماستیت

اگر به ماستیت عفونی دچار شوید بهتر است همچنان به شیردهی ادامه دهید در عین حال به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:

  • مادامی که فرزند شما گرسنه می باشد به شیردهی ادامه دهید.
  • به اندازه کافی در کنار فرزند خود در موقعیتی مناسب قرار گیرید زیرا به این ترتیب فرزند شما تشویق به شیر خوردن بیشتر می شود.
  • موقعیت خود به هنگام شیردهی را تغییر دهید.
  • مایعات کافی بنوشید.
  • از کمپرس گرم روی سینه ها استفاده کنید.
  • از لباس های زیر مناسب استفاده کنید.
  • اگر شیردهی با سینه عفونی بسیار دردناک می باشد یا اگر نوزاد حاضر به استفاده از سینه عفونی به منظور شیر خوردن نمی باشد در این صورت بهتر است با استفاده از دست های خود اقدام به خارج کردن شیر کنید و یا آن را پمپ کنید.

دکتر غزال همتی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در ادامه توضیحاتی را ارائه می نمایند:

ماستیت عفونی در افراد زیر شایعتر از بقیه افراد می باشد:

  1. مادران شیرده، که آنهم بعلت زخم شدن نوک سینه مادران بعلت نحوه نادرست شیردادن به نوزاد می باشد و یا زمانیکه اطفال شیرخوار در حال دندان درآوردن هستند و نوک سینه مادران خود را حین شیردهی گاز می گیرند و باعث زخم نوک سینه شده و سپس درمان نمی شوند و در نهایت عفونت وارد سینه مادر شده و ماستیت ایجاد می گردد.
  2. در خانم های غیر شیرده علل مختلفی جهت ماستیت وجود دارد که یکی از علل آن که به طور شایع دیده می شود مکیدن نوک سینه خانم ها توسط همسر یا پارتنر می باشد که زخم گردیده و با توجه به اینکه بزاق هر انسانی انواع میکروبها و باکتری ها را دارا می باشد وارد سینه شده و ماستیت ایجاد می گردد.
  3. گاهی خانمهای غیرشیرده در اطراف نوک سینه خود موهای زائد زیادی دارند که آن را توسط تیغ اصلاح می کنند و باعث خراشیدگی پوست سینه گشته و درصورتیکه تیغ آلوده به میکروب باشد، وارد سینه شده و عفونت و ماستیت ایجاد می گردد.

در خانم های شیرده که زخم نوک سینه (شقاق سینه) ایجاد می شود حتما باید بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و خود و فرزند شیرخوار بررسی گردیده و درمان شوند.

در اکثر موارد روی زبان طفل شیرخوار، سفیدک قارچی دیده می شود که توسط پزشک فورا درمان می گردد و بدون درمان فرزند شیرخوار، درمان ماستیت مادر ناکامل خواهد بود و بعد از مدتی عود ماستیت را خواهیم داشت.

توصیه مهم به خانم ها این است که:

  1. قبل از درمان ماستیت عفونی باید حتما سونوگرافی سینه انجام گیرد.
  2. بعد از درمان نیز مجددا باید سونوگرافی سینه انجام گیرد.
  3. درمان فقط یک دوره باید باشد.
  4. در صورتیکه ماستیت با یک دوره درمان بهبودی کامل نداشت، بیمار باید بلافاصله به جراح عمومی جهت نمونه برداری و بیوپسی از سینه ارجاع داده شود.

حال برای تفهیم بیشتر خوانندگان، دو نمونه از مراجعه کنندگان با ماستیت عفونی به مطب اینجانب را توضیح خواهم داد:

  1. خانمی با علائم ماستیت شدید در سینه راست حدود 32 ساله مراجعه نموده بود که در سونوگرافی درخواست شده نیز ماستیت عفونی گزارش شده بود.

درمان دارویی به مدت 10 روز جهت بیمار داده شد و مجددا بیمار بعد از درمان به مطب مراجعه نموده بود که التهاب و قرمزی و تورم و سفتی و درد سینه بسیار کمتر شده بود ولی هنوز وجود داشت. سونوگرافی مجدد درخواست شد که سونوگرافی ماستیت را مجددا گزارش کرده که نسبت به قبل بسیار کاهش یافته بود.

علیرغم اصرار بیمار و همسرش مبنی بر درمان مجدد آنتی بیوتیک، بیمار به جراح عمومی ارجاع داده شد که در بیوپسی انجام شده سرطان التهابی سینه گزارش شده بود.

یعنی بیمار هم سرطان التهابی سینه و هم ماستیت عفونی را با هم داشت که ماستیت عفونی  با درمان آنتی بیوتیکی بهبود یافته بود ولی سرطان التهابی باقی مانده بود که باید درمان خاص خودش انجام می گرفت.

  1. خانمی 37 ساله با علائم ماستیت شدید در سینه چپ مراجعه نموده که 2 ماه ماستیت داشته و با درمان های خانگی سعی بر درمان آن کرده بود و بعد از 2 ماه به پزشک مراجعه نموده بود.

بالاخره بیمار به پزشک مراجعه نموده و درمان دارویی به مدت 10 روز جهت بیمار داده شد و به بیمار توصیه اکید شد که بعد از 10 روز جهت پیگیری مجدد مراجعه نماید.

این بار بیمار (خودسرانه) سه بار نسخه دارویی خود را از داروخانه تکرار کرده و به پزشک مراجعه نکرده بود.

بعد از 2 ماه بیمار با همان ماستیت که شدت آن بسیار زیادتر شده بود به پزشک مراجعه نمود که بلافاصله به جراح عمومی ارجاع داده شد که متاسفانه سرطان سینه در بیوپسی انجام گرفته گزارش شد.

بیمار هنوز از درمان سرطان سینه خود امتناع می ورزد و مجدد به درمانهای خانگی رو آورده است.

توضیحات و مثال های فوق جهت اطلاع خوانندگان می باشد که فقط برای تاکید این موضوع می باشد که ماستیت عفونی سینه و تغییرات سینه را جدی گرفته و به پزشک مراجعه نمایند.

دکتر غزال همتی

دکتر غزال همتی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر غزال همتی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهر تهران هستند. بیش از 22 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند و در سال 1388 به عنوان پزشک نمونه سال در غرب استان تهران انتخاب شدند.
 

تایید شده: توسط دکتر غزال همتی

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه