بیماری ولوودینیا یا سوزش و درد دهانه واژن درد مزمنی است که در اطراف ولوو روی می دهد. علت ولوودینیا مشخص نیست. از علائم ولوودینیا می توان به سوزش، درد و خارش اشاره کرد. قرار گرفتن در آب ولرم، استفاده از لوبریکانت هنگام نزدیکی و اجتناب از فشار در ناحیه ولوو از گزینه های درمان خانگی ولوودینیا محسوب می شود.

دروانا: 

 بیماری ولوودینیا 

بیماری ولوودینیا یا سوزش و درد دهانه واژن درد مزمنی است که در اطراف ولوو روی می دهد و برای آن دلیل شناخته شده ای وجود ندارد. همچنین این درد حداقل باید به مدت سه ماه ادامه داشته باشد تا تشخیص بیماری ولوودینیا داده شود. درد، سوزش و تیر کشیدن دهانه واژن می تواند به هنگام نشستن های طولانی مدت و یا داشتن نزدیکی جنسی، آزار دهنده باشد. بیماری ولوودینیا ممکن است ماه ها تا سال ها به طول بیانجامد. انتخاب هایی برای درمان ولوودینیا یا به عبارتی کاهش علائم آزار دهنده بیماری ولوودینیا وجود دارد. پزشک متخصص زنان می تواند در تعیین علت سوزش و درد واژن نقش موثری ایفا کند.

همانطور که عنوان شد عمده ترین علائم ولوودینیا درد در ناحیه تناسلی می باشد. مشخصه این دردها عبارت است از:

  • سوزش
  • زخم
  • خارش
  • نزدیکی های جنسی دردناک

درد بیماری ولوودینیا می تواند دائمی یا موقتی باشد. ممکن است درد ناشی از بیماری ولوودینیا تنها به هنگام لمس شدن ناحیه دهانه واژن ایجاد شود. در بیماری ولوودینیا ناحیه ولوو ملتهب و متورم می گردد. در برخی موارد نیز ممکن است بافت ولوو نرمال به نظر برسد. درد ناشی از بیماری ولوودینیا می تواند بخش هایی از ناحیه واژن (وستیبول) را نیز تحت تاثیر قرار دهد که در آن صورت وستیبولودینیا نامیده خواهد شد. وستیبولودینیا نیز می تواند درد مشابهی را به دنبال داشته باشد.

علت سوزش و درد واژن عبارت است از:

  • آسیب یا تحریک اعصاب اطراف ناحیه ولوو
  • عفونت های واژینال قبلی
  • آلرژی یا حساسیت پوستی
  • تغییرات هورمونی
  • اسپاسم های ماهیچه ای یا وجود ضعف در کف لگن که از رحم، مثانه و روده محافظت می کند

با وجود موارد مطرح شده باید عنوان کرد علت بیماری ولوودینیا به طور دقیق شناخته شده نیست و موارد مطرح شده فاکتورهایی احتمالی هستند که در ایجاد بیماری ولوودینیا دخالت دارند.

برای بررسی علائم ولوودینیا و درمان بیماری ولوودینیا چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اغلب خانم ها به دلیل علائم ولوودینیا به پزشک مراجعه نمی کنند. بر این اساس شاید بتوان نتیجه گرفت بیماری ولوودینیا بیماری نسبتا نادری است. همواره به خاطر داشته باشید در صورت بروز درد در ناحیه تناسلی فورا به متخصص زنان مراجعه کنید. زیرا مهم است که دلیل درد ولوو به موقع تشخیص و درمان شود. برای مثال عواملی مانند عفونت های باکتریایی، قارچی، ضایعات پیش سرطانی و حتی مشکلات مرتبط با دیابت در ناحیه تناسلی در صورت تشخیص به موقع قابل درمان خواهد بود.

باید توجه داشته باشید استفاده مکرر و خودسرانه از داروهای ضد قارچ غیر نسخه ای بدون مشورت با پزشک متخصص زنان اقدام مناسبی نخواهد بود. پزشک با ارزیابی علائم شما می تواند درمان های مناسبی برای کنترل درد و رفع مشکل در نظر بگیرد.

بعلاوه دردناک بودن بیماری ولوودینیا سبب می شود از داشتن نزدیکی جنسی دوری کنید، بنابراین احتمال بروز مشکلات عاطفی وجود خواهد داشت. اضطراب، افسردگی، اختلال در خواب، مشکلاتی در ارتباط و کاهش کیفیت زندگی از دیگر عوارض بیماری ولودینیا محسوب می شود.

درمان خانگی ولوودینیا

درمان ولوودینیا متمرکز بر کنترل علائم می باشد. هیچ درمان موثری برای بیماری ولوودینیا وجود ندارد. برخی ترکیبات استروئیدی و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای برای درمان بیماری ولوودینیا به کار می روند. آنتی هیستامین ها نیز برای کاهش خارش ممکن است موثر واقع شوند. استفاده از کمپرس سرد، قرار گرفتن در حمام آب ولرم به مدت 5 تا 10 دقیقه، اجتناب از پوشیدن لباس های زیر پلاستیکی، عدم استفاده از نوارهای بهداشتی یا پدهای معطر، اجتناب از انجام فعالیت هایی که می تواند به ولوو فشار وارد کند و همچنین استفاده از لوبریکانت ها قبل از نزدیکی جنسی می تواند از گزینه های درمان خانگی ولوودینیا محسوب شود.

 

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه