آیا با آزمایش خون سرطان مشخص میشود؟ علائم سرطان در آزمایش خون چیست؟ در مقاله پیش رو به ذکر مقدمه ای در مورد تشخیص سرطان با آزمایش خون خواهیم پرداخت و پس از آن آزمایش خون برای  تشخیص سرطان تخمدان و چشم اندازهای آینده در زمینه آزمایش خون برای تشخیص سرطان سینه را بررسی می کنیم.

دروانا: 

اصولاً تشخیص هیچ سرطانی در وهله اول با آزمایش خون نمی باشد ولی بعضی آزمایش ها وجود دارد که در موارد مشکوک به بدخیمی به تشخیص بهتر کمک می ‌کنند و در موارد قطعی بدخیمی ممکن است برای پیگیری بیشتر بیماری به کار بروند.

آزمایش خون برای تشخیص سرطان سینه و تخمدان

اگر پزشک مشکوک به سرطان شود ابتدا برخی آزمایش ها و نمونه برداری ها انجام می شود تا نتایج به دست آمده پزشک را در تشخیص نهایی راهنمایی کند.

ممکن است این سوال مطرح گردد که آیا با آزمایش خون سرطان مشخص میشود؟ در پاسخ باید توجه داشته باشید که تشخیص سرطان با آزمایش خون و یا بررسی علائم سرطان در آزمایش خون به قطعیت نمی تواند احتمال سرطان را تایید و یا رد کند اما می تواند سرنخ هایی را در اختیار پزشک قرار دهد تا گام بعدی مشخص گردد. بنابراین اگر پزشک به منظور بررسی احتمال سرطان در شما آزمایش خون انجام دهد، این بدان معنا نخواهد بود که تشخیص سرطان در شما محرز گردیده است. در مقاله پیش رو  به آزمایش خون برای تشخیص سرطان سینه و آزمایش خون برای تشخیص سرطان تخمدان خواهیم پرداخت.

علائم سرطان در آزمایش خون

  • تست های مارکرهای توموری: مارکرهای توموری ترکیبات شیمیایی هستند که توسط بعضی از سلولها از جمله سلولهای تومور ساخته می شوند. این ترکیبات در خون قابل تشخیص می باشند. اما باید توجه داشت مارکرهای توموری توسط برخی سلول های نرمال نیز در بدن تولید می شوند و ممکن است در برخی شرایط غیر سرطانی نیز تعداد آنها افزایش بیابد. تنها در برخی شرایط استفاده از این مارکرها می تواند ابزار قطعی برای تشخیص سرطان محسوب شود. در حال حاضر بهترین راه مارکرهای تشخیصی برای سرطان مشخص نشده و از موضوعات در حال تحقیق می باشد. در برخی سرطان ها نیز استفاده از مارکرهای توموری برای تشخیص مورد بحث و تردید قرار دارد. آنتی ژن سرطانی 125 یا CA 125 مارکری است که برای تشخیص سرطان تخمدان مورد توجه قرار دارد. استفاده از اندازه گیری پروتئین CA 125 به تشخیص بهتر توده های کیست های تخمدان کمک می کند. بنابراین تست CA 125 نوعی آزمایش خون برای تشخیص سرطان تخمدان محسوب می شود. تست CA 125 در تشخیص سرطان تخمدان به اندازه ای قوی نیست که بتوان آن را برای غربالگری سرطان تخمدان در نظر گرفت. همچنین باید توجه داشت شرایطی مانند قاعدگی و فیبروئیدهای رحمی نیز می تواند سبب افزایش این مارکر توموری گردد. هر چیزی موجب التهاب در فضای صفاق شود می تواند آن را بالا ببرد. آزمایشات دیگری مثل آلفافیتوپروتئین و BHCG و غیره هم ممکن است برای بررسی توده های تخمدان به کار روند.
  • تست های سلولی توموری در گردش: این تست های که روش های تشخیصی نسبتا جدیدی می باشد برای تشخیص سرطان هایی استفاده می شوند که در آن بیماری از محل اصلی خود خارج شده و به جریان خون وارد شده است. استفاده از تست های توموری در گردش در تشخیص سرطان سینه می تواند موثر باشد. تست های سلولی توموری در گردش از جمله روش های نوینی می باشند که در حال حاضر در تحقیقات بالینی مورد بررسی قرار دارند و هنوز در لیست تست های روتینی که برای انجام تشخیص سرطان سینه استفاده می شوند قرار ندارند.
دکتر مهتاب مرجانی

دکتر مهتاب مرجانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مهتاب مرجاني، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران و همچنین عضو هیئت تحریریه و مدیر داخلی نشریه تخصصی زنان و مامایی ایران می باشند.
 
تایید شده توسط دکتر مهتاب مرجانی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه