مروری بر دیسپلازی دهانه رحم با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون تشخیص، پیشگیری و درمان دیسپلازی دهانه رحم تدوین شده است.

دروانا: 

دیسپلازی دهانه رحم نوعی ناهنجاری یا ضایعات پیش سرطانی می باشد که در اطراف دهانه رحم ایجاد می شود. دهانه رحم در بخش پایینی رحم قرار دارد. دیسپلازی دهانه رحم با استفاده از تست پاپ اسمیر مشخص می گردد. تغییرات غیرنرمال در سلول ها می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. وجود دیسپلازی دهانه رحم به این معنی نیست که شما به سرطان دهانه رحم مبتلا شده اید اما عدم درمان این سلول ها احتمال سرطانی شدن را در پی دارند. افراد مبتلا به دیسپلازی دهانه رحم معمولا علائم بالینی ندارند، بنابراین انجام مرتب غربالگری سرطان دهانه رحم بسیار اهمیت دارد.

مروری بر دیسپلازی دهانه رحم: علت و تشخیص

سلول های موجود در دهانه رحم در طول زمان تغییر می کنند. این بدان معنی است که در هر سنی احتمال ابتلا به دیسپلازی دهانه رحم وجود دارد. ویروس پاپیلومای انسانی عمده ترین عامل دیسپلازی دهانه رحم می باشد. این ویروس از طریق تماس جنسی منتقل می گردد. سویه شماره 16 و 18 این ویروس در ایجاد 70 درصد از موارد سرطان دهانه رحم نقش دارد. فاکتورهای خطر متعددی در ارتباط با ایجاد دیسپلازی دهانه رحم مطرح می باشد:

  • فعال بودن به لحاظ جنسی قبل از 18 سالگی
  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • ابتلا به بیماری هایی که درمان آن ها مستلزم مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی می باشد
  • مصرف سیگار یا تنباکو
  • عدم استفاده از کاندوم
  • انجام زایمان قبل از 16 سالگی

حضور ویروس اچ پی وی و دیسپلازی دهانه رحم به معنی ابتلا به سرطان دهانه رحم نخواهد بود اما احتمال تبدیل شدن سلول های پیش سرطانی به سرطان وجود دارد. تشخیص دیسپلازی دهانه رحم با انجام پاپ اسمیرهایی که به طور روتین انجام می گیرد مشخص می شود. دیسپلازی دهانه رحم معمولا دردناک نیست. نتایج تست پاپ اسمیر می تواند نرمال، غیر مشخص و یا غیر نرمال باشد. اگر نتایج غربالگری پاپ اسمیر نرمال باشد در آن صورت تکرار مجدد پاپ اسمیر به سه سال آینده موکول می گردد. دریافت نتایج نامشخص نیز به معنی تشخیص دیسپلازی دهانه رحم نخواهد بود. ممکن است عفونتی ساده در دهانه رحم یا واژن شما وجود داشته باشد. در این شرایط غربالگری باید دوباره تکرار شود. نتایج غیر نرمال که با عنوان دیسپلازی دهانه رحم شناخته می شوند در اصل ضایعات اینترااپیتلیال سنگفرشی نام دارد. برای بررسی این که آیا تغییرات سلولی خفیف، متوسط یا شدید است باید کولپوسکوپی انجام شود. در کولپوسکوپی سلول های دهانه رحم با دقت بیشتری  معاینه می گردد و در صورت لزوم نمونه برداری انجام خواهد شد. اگر دیسپلازی دهانه رحم در نمونه بیوپسی مشخص شود در آن صورت نئوپلازی اینترااپیتلیال سرویکس خوانده می شود که به اختصار CIN نامیده می شود و سه سطح نیز دارد. تست اچ پی وی نیز ممکن است همزمان با پاپ اسمیر انجام گیرد. تست اچ پی وی به تشخیص حضور ویروس پاپیلومای انسانی و نوع آن کمک می کند.

مروری بر دیسپلازی دهانه رحم: پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به دیسپلازی دهانه رحم دریافت واکسن اچ پی وی می باشد. واکسن اچ پی وی احتمال ابتلا به این عفونت را کاهش می دهد اما به طور کامل مانع از وقوع دیسپلازی دهانه رحم نخواهد شد. انجام واکسیناسیون علیه اچ پی وی در دختران در بازه سنی 9 تا 26 سال توصیه می گردد. علاوه بر دریافت واکسن عدم مصرف سیگار، عدم داشتن نزدیکی تا قبل از 18 سالگی، استفاده از کاندوم برای داشتن نزدیکی همچنین اجتناب از داشتن رفتارهای جنسی پر خطر عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به دیسپلازی دهانه رحم می باشد.

مروری بر دیسپلازی دهانه رحم: درمان

درمان دیسپلازی دهانه رحم بستگی به درجه و شدت ناهنجاری ها خواهد داشت. اغلب موارد خفیف دیسپلازی دهانه رحم بدون نیاز به درمان از بین می روند. ممکن است در این شرایط تکرار غربالگری پاپ اسمیر به 6 تا 12 ماه بعد موکول گردد. اگر دیسپلازی دهانه رحم در طول زمان از بین نرفته و حتی شدت بیابد درمان ضرورت خواهد داشت. کرایوسرجری، استفاده از روش LEEP همچنین انجام جراحی برای خارج کردن سلول های غیر نرمال با استفاده از لیزر گزینه هایی برای درمان دیسپلازی دهانه رحم محسوب می شود.

برگرفته از: وبسایت https://familydoctor.org
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه