سرطان ولوو و واژن از سرطان های نادر زنان می باشد. در این مقاله به مواردی پیرامون مروری بر سرطان ولوو و واژن می پردازیم.

دروانا: 

پنج نوع سرطان عمده در مسیر تناسلی خانم ها وجود دارد: سرطان ولوو و واژن، رحم، دهانه رحم و تخمدان ها. متخصص زنان شما را در غربالگری و تشخیص این سرطان ها یاری خواهد ساخت. در این مقاله بر سرطان ولوو و واژن متمرکز می شویم.

سرطان ولوو و واژن

به طور کلی سرطان به رشد و تقسیم بی رویه سلول ها اشاره دارد. سرطان ولوو و واژن ابتدا در سلول هایی به همین نام ایجاد می شود و سپس ممکن است به سایر بخش های بدن نیز انتشار یابد. واژن کانالی شبیه به لوله می باشد که بین رحم و بیرون بدن قرار دارد. ولوو نیز بخش بیرونی ارگان تناسلی خانم ها می باشد که از دوچین خوردگی پوستی به نام لابیا تشکیل شده است. سرطان ولوو اغلب در لبه داخلی لابیا ایجاد می شود. اگر سرطان ولوو و واژن به موقع تشخیص داده شود درمان موثر واقع می شود. به طور کلی همه خانم ها در خطر ابتلا به سرطان ولوو و واژن قرار دارند اما میزان شیوع سرطان ولوو و واژن در بین خانم ها اندک می باشد.

سرطان ولوو و واژن: غربالگری

بهترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان ولوو و واژن چکاپ های منظمی است که توسط متخصص زنان انجام می شود و در آن علائم اولیه سرطان ولوو و واژن مورد توجه قرار دارد. در صورت مشاهده علائم مشکوک متخصص زنان تست هایی را انجام خواهد داد. اگر نتایج تست پاپ اسمیر غیر نرمال باشد یا سابقه ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود داشته باشد در آن صورت تست ها و چکاپ های بیشتری باید انجام شود. خطر ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی با درگیری ویروس اچ پی وی افزایش می یابد ( سرطان ولوو و واژن از جمله این سرطان ها می باشد). بسیار مهم است که بدانیم غربالگری پاپ اسمیر روشی برای پیشیگیری از سرطان ولوو و واژن نمی باشد و تنها در غربالگری سرطان دهانه رحم اهمیت دارد.

سرطان ولوو و واژن: علائم

سرطان واژن در مراحل اولیه علائمی را ایجاد نمی کند، اما برخی علائم سرطان واژن عبارت است از:

  • ترشحات یا خونریزی واژینال که چندان نرمال به نظر نمی رسد. خونریزی ممکن است به لحاظ سنگینی یا زمان وقوع چندان طبیعی نباشد، برای مثال خونریزی در دوران بعد از یائسگی، خونریزی بین پریودها یا خونریزی های طولانی یا سنگین تر از پریود.
  • وجود خون در مدفوع یا ادرار، تکرر ادرار یا نیاز فوری به ادرار کردن و یبوست

علائم سرطان ولوو عبارت است از:

  • خارش، سوزش، درد و یا حساس شدن ولوو که به طور مداوم ادامه دارد
  • تغییراتی در رنگ پوست ولوو، ممکن است قرمز تر یا سفید تر از حد معمول باشد
  • تغییراتی در پوست ولوو مانند وجود راش، زخم و یا توده

اگر دچار خونریزی غیر نرمال واژن شدید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید. اگر هر یک از علائم مرتبط با سرطان ولوو و واژن راحداقل به مدت دو هفته یا بیشتر تجربه کردید با متخصص زنان خود تماس حاصل کنید. در اغلب موارد بروز این علائم عللی غیر از سرطان ولوو و واژن دارد اما تشخیص نهایی با متخصص زنان می باشد.

سرطان ولوو و واژن: واکسن اچ پی وی

خیلی از موارد ابتلابه سرطان ولوو و واژن به دنبال ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی ایجاد می شود. این ویروس از طریق نزدیکی جنسی منتقل می گردد. واکسن اچ پی وی به منظور محافظت در برابر برخی انواع این ویروس در دسترس می باشد. این سویه های ویروس اچ پی وی علاوه بر سرطان دهانه رحم در ایجاد سرطان ولوو و واژن نیز دخالت دارند. استفاده از این واکسن به پسران و دختران 11 تا 12 ساله توصیه می شود اما افرد از بازه سنی 9 تا 26 سال مجاز به استفاده از این واکسن می باشند. واکسن اچ پی وی در 2 تا 3 دوز تزریق می گردد که این به سن فرد بستگی خواهد داشت.

سرطان ولوو و واژن: فاکتورهای خطر

راهی برای اطمینان از ابتلا به سرطان ولوو و واژن وجود ندارد. برخی خانم ها با این که فاکتور خطری ندارند به سرطان ولوو و واژن مبتلامی شوند. اما به طور کلی فاکتورهای زیر در ایجاد سرطان ولوو و واژن دخالت دارد:

  • ابتلا به ویروس اچ پی وی
  • داشتن ضایعات پیش سرطانی در دهانه رحم یا ابتلا به سرطان دهانه رحم
  • ابتلا به بیماری هایی مانند اچ آی وی که بدن را در مبارزه با میکروب ها تضعیف می کند
  • مصرف سیگار
  • احساس خارش و سوزش مکرر در ولوو و واژن

اگر یک یا چند مورد از این علائم را تجربه می کنید بدان معنی نخواهد بود که به سرطان ولوو و واژن مبتلا خواهید بود، اما توصیه می شود فورا به متخصص زنان خود مراجعه فرمایید.

سرطان ولوو و واژن: پیشگیری

برای پیشگیری از ابتلابه سرطان ولوو و واژن به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • تزریق واکسن اچ پی وی، این واکسن شما را علیه برخی انواع ویروس اچ پی وی محافظت می کند. این ویروس فاکتور خطری در ابتلا به سرطان ولوو و واژن می باشد.
  • برای کاهش احتمال ابتلا به اچ آی وی و اچ پی وی از داشتن نزدیکی های پر خطر اجتناب کنید.
  • عدم مصرف سیگار نیز در کاهش ابتلا به سرطان ولوو و واژن نقش دارد.
برگرفته از: وبسایت https://www.cdc.gov
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه